2023
Het fundament van Christus’ ware kerk
Oktober 2023


Kom dan en volg Mij

Efeze 2:20

Het fundament van Christus’ ware kerk

De kerk is op het fundament van apostelen en profeten gebouwd, en Jezus Christus is haar hoeksteen.

Afbeelding
Dallin H. Oaks met jonge mensen

President Dallin H. Oaks begroet jongeren en jongvolwassenen in Rockford (Illinois, VS) op 12 februari 2023

In het voorjaar van 2020 vierden we het 200-jarig jubileum van het eerste visioen van Joseph Smith, dat de herstelling van het evangelie van Jezus Christus inluidde. Ter ere van deze belangrijke gebeurtenis stelden het Eerste Presidium en Quorum der Twaalf Apostelen een proclamatie op met als titel: ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar’. Daarin verklaarden we dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de herstelde kerk van de Heiland is.

Afbeelding
Joseph Smith in het heilige bos

De verlangens van mijn hart, Walter Rane

We getuigden dat deze kerk ‘is verankerd in het volmaakte leven van haar hoeksteen, Jezus Christus, en in zijn oneindige verzoening en letterlijke opstanding’ en dat ‘Jezus Christus weer apostelen [heeft] geroepen, en hun priesterschapsgezag [heeft] verleend’.1 Dat is het fundament waarop de ware kerk van Christus is gebouwd.

De hoeksteen van ons geloof

Vroeger bestond de fundering van een gebouw vaak uit grote stenen die het steun boden. De eerste en belangrijkste steen was de hoeksteen. De plaats van de hoeksteen bepaalde de plaats van alle andere funderingsstenen.

De apostel Paulus heeft gezegd dat Christus’ ware kerk is ‘gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is’ (Efeze 2:20). De Heer Jezus Christus is het fundament van ons geloof en van de kerk die zijn naam draagt.

Dankzij het weergaloze leven en de verzoening van de Heiland zullen allen die ooit geleefd hebben uit de dood opstaan. Bovendien heeft Hij het voor iedereen mogelijk gemaakt om vergeving van zonden te ontvangen door bekering, doop en heiliging door de Heilige Geest. Zo kunnen we door gehoorzaamheid aan het evangelie van Jezus Christus vlekkeloos bij God terugkeren.2

Afbeelding
Jezus Christus

De goede Herder, Michael Malm

Ik getuig dat Jezus Christus de enige weg naar de onsterfelijkheid en het eeuwig leven is. Ik ben zo blij dat ik de rest van mijn leven deze belangrijke waarheid aan de hele wereld mag verkondigen.

Wat betekent het dat de kerk ook op apostelen en profeten is gebouwd?

Jezus Christus riep tijdens zijn aardse bediening apostelen om zijn kerk te presideren. Toen zijn kerk door middel van de profeet Joseph Smith was hersteld, riep Hij opnieuw apostelen om haar te presideren. Allen die tot het ambt van apostel zijn geroepen – de leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf – worden als ‘profeten, zieners en openbaarders’ gesteund, maar we noemen alleen de senior apostel de profeet, omdat hij de hele kerk presideert en als enige namens de Heer mag spreken.3

Profeten en apostelen worden gekozen om de kerk te leiden

De Heiland kiest wie zijn kerk leiden en geeft hun het gezag en de macht die ze nodig hebben. Vandaag de dag leidt Jezus Christus de kerk door zijn profeet en apostel, Russell M. Nelson, zijn raadgevers in het Eerste Presidium, en het Quorum der Twaalf Apostelen, die de heilige taak hebben om ‘van de naam van Christus in de gehele wereld’ te getuigen, de kerk op te bouwen en haar aangelegenheden te regelen (Leer en Verbonden 107:23, 33).

Afbeelding
Het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen bij de Rometempel

Het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen in het bezoekerscentrum van de Rometempel, met standbeelden van Jezus Christus en zijn oorspronkelijke twaalf apostelen achter hen

Samen met mijn broeders in het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen getuig ik dat Jezus Christus de Zoon van God is. Hij is het Licht van de wereld. Hij is onze Redder van zonde en dood. Zijn uitverkoren leiders onderwijzen op aanwijzing van de Heilige Geest in de leer van Christus4 en de andere onveranderlijke waarheden van het evangelie. Ons enige verlangen is de waarheid te verkondigen en iedereen aan te sporen om Gods ‘grote plan van geluk’ te volgen (Alma 42:8).

Jij kunt zelf te weten komen of dit waar is. Vraag je hemelse Vader of wij echt de apostelen en profeten van de Heer zijn, en pas dan de leringen van onze Heiland toe. Ik getuig dat je zo de zegeningen van het sterfelijk leven en het eeuwig leven zult ontvangen. In de naam van Jezus Christus, onze Heiland en Verlosser.

Afdrukken