2023
Door God geroepen
Oktober 2023


‘Door God geroepen’, Voor de kracht van de jeugd, oktober 2023.

Door God geroepen

Deze leden zijn te weten gekomen dat profeten en apostelen door God geroepen zijn. Dat kun jij ook!

Afbeelding
handdruk

Toen Jezus aan zijn aardse bediening begon, riep Hij twaalf apostelen. En toen Hij zijn kerk herstelde, koos Hij apostelen en profeten om ons in deze tijd te leiden. Als we hun raad opvolgen, kunnen we een getuigenis krijgen dat ze door God geroepen zijn.

Ontmoeting met een apostel

Heb jij ooit een apostel ontmoet? Deze mensen wel.

Ik sprak als jongere in de algemene conferentie

Ik had nog nooit zoveel stress gehad als toen mij werd gevraagd om in de algemene aprilconferentie van 2020 miljoenen mensen toe te spreken. Maar ik wist dat de Heer me zou helpen en dat stelde me gerust.

Bij de voorbereiding van mijn toespraak zocht ik naar inspiratie. Dat gaf me meer waardering voor de toewijding van de sprekers in de algemene conferentie.

Op de dag van de conferentie was ik nerveus, maar toen ik ouderling Gerrit W. Gong en de andere algemene autoriteiten ontmoette, voelde ik me rustig. En toen ontmoette ik president Russell M. Nelson. Hij sprak met mij alsof we elkaar al jaren kenden. Ik voelde de reine liefde van Christus toen ik met de profeet sprak.

Laudy K.

Afbeelding
jongevrouw op spreekgestoelte

Ik presenteerde een face-to-facegesprek met ouderling Soares

Toen ik hoorde dat ik een face-to-facegesprek zou presenteren, was ik vooral enthousiast omdat ik met een apostel zou samenwerken.

Ik was voor de uitzending nerveus omdat ik iets in het Portugees moest zeggen. Ik zei tegen ouderling Soares: ‘Ik maak me zorgen om mijn Amerikaanse accent.’ Hij antwoordde met een glimlach en een knipoog: ‘Max, accenten zijn charmant!’

Ik voelde de Geest heel sterk toen ik hem hoorde getuigen dat de Heiland leeft en ieder van ons persoonlijk liefheeft.

Max A.

Afbeelding
foto van mensen met ouderling en zuster Soares

Ouderling Holland hielp me met mijn huiswerk

Toen ik 12 was, werd mijn vader zendingspresident in Chili. Hij werkte er nauw samen met ouderling Holland. Op een dag zei ik: ‘Papa, ouderling Holland staat in mijn wiskundeboek.’

‘Gisteren deed Jeff Holland er 1 uur over om naar zijn werk te gaan. Vanochtend reed Jeff gedurende 20 minuten naar het station, hij wachtte 7 minuten op de trein, zat 12 minuten in de trein en liep vervolgens 15 minuten naar zijn werk. Hoelang deed Jeff er vanochtend over om naar zijn werk te gaan?’

Mijn ouders stuurden als grap een foto van het vraagstuk naar ouderling Holland met de opmerking: ‘Ouderling Holland, kunt u Whitney alstublieft met haar huiswerk helpen?’

Ouderling Holland schreef een brief terug.

‘Beste Whitney, leuk dat je mijn bijverdienste hebt ontdekt. Ik dien geregeld vraagstukken voor schoolboeken in en soms weet ik gewoon niet welke naam ik moet gebruiken. Misschien gebruik ik de jouwe volgende keer. (“Als Whitney Wilcox in Provo 5 vriendjes heeft en er in Chili 14 dagen lang 1 per dag bij krijgt, hoeveel van hen zullen zich dan laten dopen, op zending gaan en met haar willen trouwen?”) Fijn dat je hier bent! Ik ben ontzettend trots op je! Jeff Holland.’

Afbeelding
brief

Uiteraard maakte ouderling Holland een grapje over het indienen van die vraagstukken (en over die meerdere vriendjes!). Maar zijn vriendelijke briefje gaf me het gevoel dat ik belangrijk was.

Toen ouderling Holland de leden in Chili leerde om elke dag in het Boek van Mormon te lezen, begon ik daar als 12-jarige ook mee, waardoor ik mijn getuigenis begon te ontwikkelen.

Whitney L.

Afbeelding
foto van een gezin met ouderling en zuster Holland

Ik ontmoette ouderling Soares in Frankrijk

In 2021 werden mijn ouders als leiders van het zendingsgebied Lyon (Frankrijk) geroepen. In 2022 kwam ouderling Soares op bezoek. Toen hij de zendelingen toesprak, zei hij dat zijn bagage op een van zijn vluchten kwijt was geraakt.

Dat opende mijn ogen. We zien apostelen en profeten op ons scherm en denken maar wat gauw dat alles voor hen van een leien dakje gaat. Maar onze leiders hebben niet om hun taak gevraagd – ze zijn geroepen. Ze kiezen ervoor om de Heer te volgen, en dat betekent dat ze hun toekomstplannen schrappen.

Ouderling Soares heeft me geleerd wat het betekent om een discipel van Christus te zijn. Hoewel hij het druk had en zelf kopzorgen had, probeerde hij met zoveel mogelijk leden te praten. Ik besefte dat algemene autoriteiten doodgewone mensen zijn die voor Christus kiezen en zich inzetten om zijn liefde te delen.

Lydie L.

Afbeelding
Jezus Christus
Afbeelding
foto van een gezin met ouderling Soares

Door gebed en geloof

Maak je geen zorgen als je nog nooit een apostel hebt ontmoet. Dat is maar weinigen gegund. Je kunt een getuigenis krijgen dat ze door God zijn geroepen door naar hun leringen te luisteren, die na te leven en erover te bidden.

Pas toe wat ze onderwijzen

Ik ontmoette kerkleiders toen ik een face-to-facegesprek presenteerde, maar dat was niet het moment waarop ik een getuigenis kreeg dat ze door God waren geroepen.

Als ik hun woorden hoor, toepas wat ze onderwijzen en merk dat ik christelijker word, voel ik Gods bevestiging dat ze bijzondere getuigen van Christus zijn.

Aaron K.

Afbeelding
jongeman

Ga aan de slag met de uitnodigingen van de profeet

Ik kijk altijd uit naar de algemene conferentie. Ik weet nog dat ik heel gelukkig was toen mijn vrienden en ik een lijstje maakten van wat de profeet had gezegd en elkaar eraan herinnerden om die dingen te doen. Eén daarvan was naar de tempel gaan, en mijn vrienden en ik gingen samen. Het was echt leuk en ik voelde me heel vredig. Door te doen wat de profeet vroeg, besefte ik hoeveel Jezus Christus van me houdt.

Leticia F.

Afbeelding
jongevrouw

Of je nu een apostel ontmoet of niet, je kunt de waarheid ontdekken: apostelen getuigen van de waarheid en willen alleen maar het beste voor jou. Als je ze volgt, zal de Heilige Geest je laten weten dat ze door God zijn geroepen.

Afdrukken