2023
Kerkelijk onderwijs: er is een plek voor iedereen
Oktober 2023


‘Kerkelijk onderwijs: er is een plek voor iedereen’, Voor de kracht van de jeugd, oktober 2023.

Kerkelijk onderwijs: er is een plek voor iedereen

Je opleiding is belangrijk. De Heer en zijn kerk zullen je helpen om zoveel mogelijk te leren.

Afbeelding
jongeren in een kring

Foto, ??

‘Wat ga ik na de middelbare school doen?’

‘Wat wil ik doen?’

‘Wie wil ik zijn?’

‘Is een hogere studie iets voor mij?’

Dit zijn belangrijke vragen! En de antwoorden zullen je leven veranderen. Daarom willen de Heer en zijn kerk je helpen om zoveel mogelijk te leren.

Waarom is een opleiding zo belangrijk?

Onze hemelse Vader wil dat je altijd blijft bijleren. Er zijn stoffelijke en geestelijke redenen om kennis te zoeken en een opleiding te volgen. In de Schriften staat: ‘De heerlijkheid van God is intelligentie of, met andere woorden, licht en waarheid’ (Leer en Verbonden 93:36). Leren en een opleiding volgen, maken ‘deel uit van je eeuwige doel om meer zoals je hemelse Vader te worden’.1

Onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, heeft gezegd: ‘Een opleiding volgen en kennis vergaren is voor leden van de kerk een godsdienstige taak. We ontwikkelen ons verstand zodat we op een dag een ander van dienst kunnen zijn.’2

De Heer zal je helpen

Als je de Heer bij je opleiding betrekt, zul je grote zegeningen ontvangen. Hij zal je helpen obstakels te overwinnen – misschien vind je het moeilijk om je op school te concentreren, of misschien kun je niet goed lezen. Als je je tot de Heer wendt en jouw deel doet, zal de Heer je inspanningen vergroten en je kansen bieden die je je nu niet kunt voorstellen!

Hulp van de kerk van de Heer

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen biedt je onderwijsmogelijkheden via de kerkelijke onderwijsinstellingen (CES), waar je ook woont. Zo is er het seminarie, een geestelijk fundament voor je studie op de middelbare school. Maar de kerk heeft ook verschillende scholen en programma’s.

Weet je waarom de kerk zoveel in onderwijs investeert? Omdat de Heer van jou houdt. Hij wil dat je naar Hem toe groeit en emotionele, intellectuele en geestelijke kracht opdoet. Kerkleiders willen dat ook! Wij bidden voor je en willen dat je succes hebt. We willen je graag helpen om je goddelijke potentieel te bereiken.

Vrees door geloof leren vervangen

Hoe kunnen de Heer en zijn kerk je met je opleiding helpen? Een jonge man uit Brazilië ontdekte dat ze op opmerkelijke manieren kunnen helpen.

Samad vond een hogere opleiding eng. ‘Dat leek me niets voor mij’, zegt hij. ‘Maar mijn vader moedigde me aan om BYU–Pathway Worldwide te proberen. Ik was bang en geloofde niet in mezelf, maar ik gaf het toch een kans.’

Samad was aanvankelijk gefrustreerd. ‘Ik vond dat ik nog niets had bereikt’, zegt hij. ‘Ik had licht en hoop nodig. BYU–Pathway werd die hoop voor mij.’

Samad kreeg meer vertrouwen in zichzelf en in zijn hemelse Vader. ‘Hoe meer ik elke week leerde, hoe beter ik me voelde’, zegt hij. ‘De servicezendelingen en leerkrachten herinnerden me aan mijn talenten en vaardigheden. Door de geweldige cursussen en verhalen van mensen die zegeningen hadden ontvangen, ging ik mijn hart openstellen en stond ik de Heer toe om me te veranderen.’

Samads hopeloosheid en angst voor de toekomst werden elk semester een beetje meer weggevaagd. ‘Ik wil deze ervaring delen met mensen die dezelfde angsten en zorgen hebben’, zegt hij. ‘Er is hoop in Jezus Christus. Hij kan je met je opleiding helpen. Ik heb de eerste stap gezet en zal er nooit spijt van krijgen.’

Er is een plek voor jou, welk opleidingspad je ook kiest. De Heer wil dat je door je opleiding grote dingen tot stand brengt, en Hij zal je leiden in je streven om levenslang te blijven leren.

Afbeelding
jongeren steken op school hun hand op

Welke mogelijkheden zijn er?

Hoewel alle kerkelijke onderwijsprogramma’s tot doel hebben je dichter tot Jezus Christus te brengen, hebben ze allemaal een specifieke focus. De kerkelijke onderwijsinstellingen bieden je deze mogelijkheden:

  • Het instituut dient als geestelijke aanvulling en gelegenheid tot interactie voor jongvolwassenen die niet naar een school van de kerk gaan of helemaal niet naar school gaan.

  • BYU–Pathway Worldwide helpt studenten in meer dan 180 landen om meer vertrouwen in hun academische vaardigheden te ontwikkelen. Studenten kunnen een betaalbare opleiding van hoge kwaliteit krijgen, waar ze ook wonen.

  • De Brigham Young University (BYU) in Provo (Utah, VS) hanteert een hoge academische standaard, heeft toelatingseisen en biedt specifieke vervolgstudies.

  • De BYU–Hawaii heeft studenten uit ruim zeventig landen, vooral uit Azië en Oceanië.

  • De BYU–Idaho biedt vooral bacheloropleidingen aan.

  • Het Ensign College in Salt Lake City (Utah) biedt studenten in Utah innovatieve, geloofsversterkende, praktische cursussen, zodat ze een baan kunnen vinden.

Afdrukken