2023
Julen er håb, fred og kærlighed
December 2023


»Julen er håb, fred og kærlighed«, Til styrke for de unge, feb. 2024.

Julen er håb, fred og kærlighed

Ved juletid fokuserer vi på det håb, den fred og kærlighed, som Jesus Kristus tilbyder verden.

Billede
Jesusbarnet, Maria og Josef

Himlens gave [Heaven’s Gift], af Dan Wilson

Jesu Kristi lovede fødsel bragte »stort lys« (Es 9:1) og »en stor glæde« (Luk 2:10) til verden. Julen er den oplagte mulighed for at rette vores hjerte og sind mod Kristusbarnet, der blev født for så længe siden, og det håb, den fred og kærlighed, som budskabet i hans evangelium frembringer i vores hjerte, når vi villigt følger ham.

Billede
Jesus Kristus

Led, milde lys [Lead, Kindly Light], af Simon Dewey.

Håb i Frelseren

For nogle få år siden blev en 19 måneder gammel pige, Hope Gentile, diagnosticeret med en tumor i lænden. »I løbet af de næste fem måneder med operationer og kemoterapi,« sagde Hopes far Nicholas, »blev Hopes kamp for livet et kalejdoskop af oplevelser.«

En aften under Hopes anden omgang kemoterapi i fem dage lagde bror Gentile mærke til, hvor meget hår hun havde mistet. Hendes få resterende rødblonde hår mindede ham smerteligt om hendes liv på jorden. Alligevel fandt han trøst i Herrens løfte om, at end ikke »et hår fra [hendes] hoved skal ubemærket falde til jorden« (L&P 84:116).

»Jeg følte, at Jesus Kristus var meget opmærksom på Hopes rejse – og vores hjertesorg,« sagde bror Gentile. Han efterlod os ikke »faderløse« (Joh 14:18).

Da han ved sengetid en aften læste en billedbog for Hope, spurgte bror Gentile med en fjollet stemme: »Hvad siger uglen?« Hope svarede fnisende: Uh, uh!« Så spurgte han: »Hvad siger koen?« Stolt svarede Hope: »Muh, muh!«

I det øjeblik fangede et billede af Frelseren på Hopes værelse bror Gentiles opmærksomhed. Ånden tilskyndede ham til at spørge: »Hope, og hvad siger Jesus?«

Hope puttede sig ind til hans skulder, åbnede sine store blå øjne og hviskede: »›Holder dig.‹ Jesus siger: ›Holder dig.‹«

Bror Gentile krammede blidt Hopes lille krop og hulkede dybt. Da Hope krammede igen, hviskede hun: »Elsker dig, far.«

Hopes prøvelse og usikre fremtid førte bror Gentile, hans hustru, Christina, og deres familie tættere – på hinanden og på Frelseren. »Jesus holdt vores familie i sine kærlige arme,« sagde bror Gentile. »Jeg har grundet over den milde sandhed, som Gud lærte mig gennem min datters ord: Jesus vil holde og velsigne os under vores prøvelser, hvis vi lader ham gøre det.«1

Billede
pige

Hope Gentile, fire dage før hendes første kemoterapibehandling i marts 2015.

Fred i Kristus

Jeg er glad for at kunne fortælle, at familien Gentiles tro og bønner blev besvaret. I dag er Hope sund og glad og 10 år.

Men hvad med de gange, hvor Guds svar ikke er det, vi havde håbet på? Kan man finde fred midt i personlig hjertesorg?

Ja! Fred findes altid, når vi vender os til Frelseren, hvis fødsel i Betlehem vi fejrer på denne årstid. Ved juletid kan vores personlige prøvelser, sorger og sygdomme ofte komme på kant med vores julefejring. Men vores vidnesbyrd om Frelserens fødsel, død og opstandelse giver fred og glæde.

Vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson, har sagt:

»Ligesom Frelseren tilbyder en fred, som ›overgår al forstand‹ [Fil 4:7], tilbyder han også en glæde, hvis intensitet, dybde og bredde, trodser enhver menneskelig logik og dødeligs fatteevne. Det synes for eksempel ikke muligt at føle glæde, når ens barn lider af en uhelbredelig sygdom, eller når man mister sit job … Alligevel er det lige præcis det, Frelseren tilbyder. Hans glæde er konstant, den forvisser os om, at vores ›trængsler skal kun vare et øjeblik‹ (L&P 121:7), og de vil blive helliget til vores gavn [se 2 Ne 2:2].«2

Når Herren trøster vores sjæl, kan vi slutte os til den himmelske »hærskare, som lovpriste Gud og sang: Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!« (Luk 2:13-14). Vi kan »komme … og syng[e] med løftet stemme«3 til Kristi pris og føle hans »himmelske fred.«4

Kærlighedens gave

Faderen kender jer fuldkomment – jeres prøvelser og ufuldkommenheder, jeres længsler og tab. Fordi han elsker jer, har han givet jer den største gave, I nogensinde kan få.

»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv« (Joh 3:16).

Fordi Sønnen også elsker jer, gav han villigt sit liv for jer.

Gaven i form af Guds enbårne Søn betyder, at evigtvarende håb og fred er gjort mulig gennem Frelserens forsoning og opstandelse. »Hovedårsagen til, at vi fejrer jul, er på grund af påske,« minder præsident Nelson os om. »Takket være Jesus Kristus kan vi omvende os og blive tilgivet for vores synder. Takket være ham vil vi alle opstå.«5

Billede
den opstandne Jesus Kristus ved graven

Illustration: Dan Burr

Læsning af de hellige beretninger om Frelserens fødsel i Det Nye Testamente er det centrale i mange af vores yndlingsjuletraditioner, men lad os ikke glemme, at vi ikke ville have nogen jul uden hans forsoning og opstandelse. Mormons Bog vidner om, at den opstandne Kristus virkelig findes, såvel som om rigdommen i og dybden af hans lære. Hvis I bruger sandhederne om Kristus på dens sider i juletiden og deler dem med andre, vil det give jeres juletraditioner mere mening.

Jeg vidner om, at Frelserens kærlighed og centrale rolle i frelsesplanen bringer fred (se Joh 14:27) og »et mere fortrinligt håb« (Eter 12:32) – ved juletid og altid.

Noter

  1. Jeg takker Nicholas Gentile og hans datter Hope for at lade mig fortælle deres families historie. Bror Gentile tjener som institutleder og koordinator for seminar og institut i East Lansing i Michigan i USA.

  2. Russell M. Nelson, oktoberkonferencen 2016 (Liahona, nov. 2016, s. 82).

  3. »O, kom hver en trofast«, Salmer og sange, nr. 125.

  4. »Stille nat, hellige nat«, Salmer og sange, nr. 127.

  5. Russell M. Nelson, »Svaret er altid Jesus Kristus«, aprilkonferencen 2023 (Liahona, maj 2023, s. 127).

Udskriv