Voor de kracht van de jeugd
Zoek het licht!
Januari 2024


‘Zoek het licht!’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2024.

Kom dan en volg Mij

Titelpagina van het Boek van Mormon; Inleiding tot het Boek van Mormon

Zoek het licht!

Het Boek van Mormon is een bron van licht en kracht die je leiding geeft in de moeilijke maar spannende dagen die voor ons liggen.

Afbeelding
jongevrouw in de Schriften

Illustraties, Gabriele Cracolici

Als jongen vond ik het verhaal van de broer van Jared in het Boek van Mormon geweldig. Ik kon zijn belevenissen zo voor me zien. Het leek wel alsof ze steeds opnieuw gebeurden terwijl ik erover las.

De Heer gebood de broer van Jared om boten te bouwen zodat hij met zijn familie de oceaan kon oversteken naar ‘een land van belofte’ (Ether 2:9). Maar het was donker in de boten. De broer van Jared wilde niet de hele tijd in het donker zitten, dus vroeg hij de Heer om hulp. De Heer vroeg: ‘Wat wilt u dat ik doe?’ (Ether 2:23.)

De broer van Jared had een groot geloof. Hij pakte zestien stenen, ging naar de top van een berg en bad. Hij vroeg de Heer om de stenen aan te raken ‘zodat ze in het duister [zouden] schijnen’ (Ether 3:4). De Heer stak vervolgens zijn hand uit en raakte de stenen één voor één met zijn vinger aan, zodat ze licht gaven. Ik beeld me al heel mijn leven in hoe de Heer die stenen aanraakte.

Net zoals de broer van Jared licht kreeg, zal de Heer Jezus Christus jou licht geven. Hij is ‘het licht en het leven van de wereld’ (3 Nephi 11:11). Ik nodig je uit om het licht te zoeken! Als je het Boek van Mormon bestudeert, wordt je geloof in Jezus Christus sterker en blijf je met zijn licht verbonden.

Een leidraad en een licht

Ik heb het Boek van Mormon gelezen en vaak een getuigenis gekregen dat het waar is. Ik heb er nooit aan getwijfeld. Als ik de Geest niet voel, of als ik geestelijk niet goed bezig ben, voelt dat aan als duisternis. Maar als ik het Boek van Mormon lees, keert het licht terug. Soms is één vers genoeg om het licht weer gewaar te worden, maar als ik erin lees, ervaar ik altijd licht.

Ik merk altijd dat het licht de duisternis overwint. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Ik beloof dat als u het Boek van Mormon elke dag gebedvol bestudeert, u betere keuzes zult maken – elke dag.’1 Dat komt doordat het Boek van Mormon je geloof in Jezus Christus vergroot. Het is een bron van licht en kracht. De leringen in het boek geven je leiding in de moeilijke maar spannende dagen die voor ons liggen.

Het licht ervaren

Ik heb de eer om samen met president Nelson te dienen. Als de profeet een kamer binnenkomt, is er op slag meer licht in de kamer. Hij straalt het licht van Christus uit.

Soms weet je niet zeker of je het licht van Christus wel ervaart. Je kunt het niet zien. Het is eerder een geestelijk gewaarwording. Het is het besef van wat goed en kwaad is, en wat waar en niet waar is (zie Moroni 7:13–19).

Telkens wanneer je ervoor kiest om meer op Jezus Christus te lijken, wandel je in het licht van Christus. In het Boek van Mormon lezen versterkt dat licht.

‘Natuurlijk is het waar!’

Ik ben van mening dat de woorden ‘bedenk, bedenk’ (Helaman 5:12) ons niet slechts aansporen om aan Jezus Christus te denken, of aan een moment waarop we zijn licht gewaarwerden. We moeten zijn licht nu en keer op keer ervaren. Eric is een jongeman die dat ontdekte toen hij voor de eerste keer in het Boek van Mormon las.

Hij was met het ouderlijk gezin verhuisd en de lessen op zijn nieuwe middelbare school vielen hem zwaar. Hij had het gevoel dat hij er niet bij hoorde. Hij begon zich ook af te vragen of hij wel een getuigenis had.

‘Voor het eerst ging ik het Boek van Mormon serieus lezen’, zei Eric. ‘Ik las en bad elke dag.’

Eric vroeg zijn hemelse Vader in gebed of het Boek van Mormon waar was. Hij was ervan overtuigd dat hij antwoord zou krijgen, maar dat gebeurde niet.

Een tijdje later maakte Eric een boswandeling in de buurt, en hij stelde dezelfde vraag. Deze keer kreeg hij een ingeving, alsof zijn hemelse Vader hem vroeg: ‘Eric, wat is er in je leven gebeurd sinds je elke dag in het Boek van Mormon bent gaan lezen en bidden?’

Eric besefte dat hij nu een paar goede vrienden had en het op school beter deed. Het Boek van Mormon was ongemerkt een bron van licht en kracht voor hem geweest.

En toen gebeurde het.

‘Ik hoorde geen stem,’ zei Eric, ‘maar de Geest vervulde mijn hart en deze woorden kwamen in mijn gedachten op: “Natuurlijk is het waar!” Ik voelde een allesoverheersende vrede, vreugde en zekerheid. Ik wist dat ik eindelijk mijn antwoord had gekregen.’2

Voorwaarts gaan in het licht

Van de eerste tot de laatste bladzijde getuigt het Boek van Mormon dat ‘Jezus de Christus’ is,3 en leert het ons ‘hoe [wij] vrede in dit leven en eeuwig heil in het toekomende leven kunnen verwerven’.4

Ik hoop dat je bij je studie van het Boek van Mormon zult voelen dat het voor jou is geschreven. De leerstellingen in het Boek van Mormon en de heldhaftige voorbeelden van Nephi, Lehi en Sariah, Abinadi, Alma, Amulek, Abish, de zonen van Mosiah en vele anderen zullen je opbeuren, je tot richtsnoer dienen, je de kracht geven om een betere discipel van Jezus Christus te zijn en ertoe leiden dat je vol vertrouwen in zijn licht wandelt.

Ik getuig dat het Boek van Mormon een kostbaar en onmiskenbaar getuigenis is dat Jezus Christus leeft, en dat Hij onze bron van troost, hoop, vrede, vreugde en licht is. Ik bid met heel mijn hart dat je het licht zult zoeken dat in het Boek van Mormon te vinden is, dat je dichter tot Jezus Christus zult naderen, en dat je de warmte van zijn licht en liefde meer dan ooit tevoren zult voelen.

Afbeelding
meisje met reusachtig notitieblok en potlood

Afdrukken