Voor de kracht van de jeugd
Ik ben een discipel van Jezus Christus
Januari 2024


‘Ik ben een discipel van Jezus Christus’, Voor de kracht van de jeugd, januari 2024.

Jongerenthema 2024

Ik ben een discipel van Jezus Christus

Je kunt de Heiland volgen en zijn woord verkondigen.

Afbeelding
Logo jongerenthema 2024

Heb je je ooit afgevraagd waarom Jezus soms zei dat mensen aan niemand mochten vertellen dat Hij hen had genezen (zie Markus 7:36)? Misschien had dat te maken met wat voor volgelingen Hij nodig had. Je zou kunnen denken dat Jezus makkelijk volgelingen had kunnen aantrekken als ze van genezingen hoorden. Maar Jezus had niet zomaar volgelingen nodig. Hij had discipelen nodig.

Jezus zei tegen Petrus en Andreas: ‘Kom achter Mij aan’ (Mattheüs 4:19). In de Bijbelvertaling van Joseph Smith staat: ‘Ik ben het over wie er is geschreven door de profeten. Kom achter Mij’ (Mattheüs 4:18, BJS). Hij nodigde hen niet uit om een tijdje met Hem op te trekken. Hij wilde dat ze voor eeuwig zijn discipelen werden.

Hij wilde niet dat ze alleen maar toekeken terwijl Hij mensen onderwees, liefhad en wonderen deed. Hij wilde dat zij zijn voorbeeld zouden volgen. Hij wilde dat zijn werk ook hun werk zou worden. Christus kiezen hield in dat ze zouden leren dienen hoe Hij diende en denken zoals Hij dacht. Ze zouden leven zoals Hij leefde, en Hij zou hen onderrichten en hun de nodige hulp bieden zodat ze meer op Hem konden gaan lijken.

Afbeelding
Jezus Christus

Het Griekse woord voor discipel is mathetes. Het betekent meer dan een volgeling of leerling. Het is eerder een soort leerjongen. In de tijd van Christus kozen discipelen doorgaans bij welke meester ze in de leer wilden gaan, met de bedoeling later zelf meester te worden. Christus volgde dat traditionele patroon niet. In plaats daarvan koos Hij zijn discipelen uit. In onze tijd roept Christus ons op om tot Hem te komen. Hij roept ons op om zijn discipelen te worden en zijn woord onder zijn volk te verkondigen, opdat zij het eeuwige leven zullen hebben (zie 3 Nephi 5:13).

Een jongevrouw uit Haïti in het Caribisch gebied toonde haar verlangen om een discipel van Christus te zijn door haar vriendin, die geen lid van de kerk was, uit te nodigen om met haar naar een FSY-conferentie te gaan. Eerst mocht die vriendin van haar vader niet meegaan. Kerkleiders vertelden over de positieve ervaringen die haar te wachten stonden, en legden uit dat geweldige jongvolwassen counselors over haar zouden waken. De vader gaf zijn dochter daarop toch toestemming om naar FSY te gaan. Toen hij naderhand zag hoe ze erdoor was veranderd, mocht ze ook de kerkdiensten bijwonen. Zes maanden later liet ze zich dopen.

Een jongeman uit Argentinië in Zuid-Amerika toonde zijn verlangen om een discipel van Christus te zijn door in de schoolbus zijn snoep te delen met een vriend. Toen hij een snoepje met mokkasmaak proefde, zei hij dat hij niet van die smaak hield omdat niemand bij hem thuis koffie dronk. Dat leidde tot een gesprek over de kerk, waarin hij zijn vriend uitnodigde om de kerkdiensten bij te wonen. De vriend werd uiteindelijk lid van de kerk en ging op zending naar Chili.

Niet iedereen met wie je over de kerk praat of die je voor een activiteit uitnodigt, zal lid van de kerk worden. Dat geeft niet. De mensen met wie Christus tijdens zijn aardse bediening sprak, sloten zich ook niet allemaal bij Hem aan. Maar als we ervoor kiezen om discipelen van Jezus Christus te zijn en zijn woord te verkondigen, zal Hij ons moed en goddelijke hulp geven. Dan leren we hoe we meer zoals Hij kunnen worden, wat de kern is van discipelschap.

Afdrukken