Voor de kracht van de jeugd
Uitreiken naar vreugde
Februari 2024


‘Uitreiken naar vreugde’, Voor de kracht van de jeugd, februari 2024.

Kom dan en volg Mij

2 Nephi 2:25

Uitreiken naar vreugde

We vinden blijvende vreugde door het evangelie van Jezus Christus na te leven.

Afbeelding
gezin

Omdat Hij volmaakt van je houdt, wil je hemelse Vader je graag zijn volmaakte vreugde geven – nu en in de eeuwigheid. Dat was vanaf het begin in alles zijn motivatie, ook voor zijn heerlijke plan van geluk en het offer van zijn Zoon, Jezus Christus.

Toen Adam en Eva in de hof van Eden woonden, bevonden zij zich in een staat van onschuld. Ze waren ‘zonder vreugde, want zij kenden geen ellende; zonder goed te doen, want zij kenden geen zonde’ (2 Nephi 2:23). Daarom zei Lehi: ‘Adam viel, opdat de mensen zouden zijn; en de mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben’ (2 Nephi 2:25, zie ook Mozes 5:10–11).

In deze gevallen wereld leer je het verschil tussen goed en kwaad door wat je leert en wat je meemaakt. We ‘proeven het bittere, opdat [we] het goede zullen weten te waarderen’ (Mozes 6:55). Je krijgt vreugde als je ernaar uitreikt door het bittere te verwerpen en het goede steeds meer te koesteren en vast te houden.

Vreugde vinden

God dwingt je niet om vreugdevol of gelukkig te zijn, maar Hij leert je hoe je dit kunt zijn. Hij vertelt je ook waar je geen vreugde kunt vinden: ‘Goddeloosheid heeft nooit geluk betekend’ (Alma 41:10).

We vinden blijvende vreugde door de geboden van God te onderhouden. Hij geeft zijn geboden, die we in het evangelie van Jezus Christus vinden, om jou vreugde te bieden. Ze zijn niet bedoeld om je te belasten, maar te ontlasten. Als je de geboden een tijd niet onderhoudt, kun je nog steeds omkeren, het bittere verwerpen en opnieuw het goede nastreven door bekering, die Jezus Christus met zijn zoenoffer mogelijk maakt (zie Helaman 5:10–11).

Jezus heeft gezegd:

‘Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven, zoals Ik de geboden van Mijn Vader in acht genomen heb en in Zijn liefde blijf.

‘Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zal blijven en uw blijdschap volkomen zal worden’ (Johannes 15:10–11).

Dat voelde Lehi in zijn droom toen hij de vrucht van de boom des levens proefde, die de liefde van God voorstelt. Hij zei: ‘Toen ik van de vrucht daarvan nam, vervulde zij mijn ziel met een buitengewoon grote vreugde’ (1 Nephi 8:12; zie ook 1 Nephi 11:21–23).

Lehi noemde ook een andere manier om vreugde te ervaren. Hij zei: ‘Daarom begon ik ernaar te verlangen dat mijn gezin […] ook van [de vrucht] zou nemen’ (1 Nephi 8:12).

Afbeelding
Jezus Christus

Anderen helpen vreugde te vinden

Als je het evangelie naleeft, kun je ‘met vreugde [worden] vervuld’ (Mosiah 4:3). Maar veel van de vreugde in je leven, zowel hier als in het hiernamaals, ervaar je door jezelf weg te cijferen en door je familieleden, vrienden en andere mensen te helpen diezelfde vreugde en gemoedsrust van God te ontvangen. Dat is de beste manier om je liefde voor God en je naaste te tonen (zie Mattheüs 22:37–39).

Als jonge man dacht Alma vreugde te vinden in alles wat met het evangelie van Jezus Christus in strijd is. Nadat hij door een engel was berispt, ondervond hij intens ‘het bittere’ en kwam door bekering en de overvloedige genade van de Heiland tot ‘het goede’ (zie Mosiah 27:28–29). Jaren later zei Alma tegen zijn zoon Helaman:

‘O, wat een vreugde, en wat een wonderbaar licht zag ik; ja, mijn ziel werd vervuld met een vreugde die even buitengewoon was als voordien mijn pijn. […]

‘Ja, en vanaf die tijd tot zelfs nu toe heb ik onophoudelijk gearbeid om zielen tot bekering te brengen; om hen ertoe te brengen de buitengewone vreugde te smaken die ik heb gesmaakt. […]

‘Ja, en nu zie, […] de Heer schenkt mij een buitengewoon grote vreugde in de vrucht van mijn arbeid’ (Alma 36:20, 24–25).

Alma ondervond ook overweldigende vreugde toen andere mensen met succes zielen tot Christus brachten, waardoor zijn ziel zelfs van grote vreugde in vervoering werd gebracht (zie Alma 29:14–16).

Je kunt dezelfde vreugde vinden als je anderen liefhebt met ‘de reine liefde van Christus’ (Moroni 7:47; zie ook vers 48), de herstelde waarheid met hen deelt en hen uitnodigt om zich bij Gods verbondsvolk te voegen.

Zelfs als je het moeilijk hebt, kun je vreugde hebben

Je hoeft niet bang te zijn dat de beproevingen en moeilijkheden waar je in dit leven ongetwijfeld mee te maken krijgt, je vreugde in de weg zullen staan of weg zullen nemen. Als je ernaar streeft het evangelie na te leven, kunnen je moeilijkheden ‘worden verzwolgen door de vreugde in Christus’ (Alma 31:38).

President Russell M. Nelson herinnert ons eraan dat vreugde een rol in het lijden van de Heiland speelde (zie Hebreeën 12:2). Hij zei: ‘Om de meest verschrikkelijke ervaring te doorstaan die ooit op aarde is doorstaan, richtte onze Heiland Zich op vreugde! […] Dat was zeker de vreugde dat Hij ons kon reinigen, genezen en sterken; de vreugde van boete doen voor de zonden van allen die zich zouden bekeren; de vreugde van onze terugkeer naar huis mogelijk maken om rein en waardig bij onze hemelse Ouders en familie te leven.

‘Als we ons richten op de vreugde die onze dierbaren of wij zullen krijgen, hoeveel kunnen we dan niet doorstaan dat nu overstelpend, pijnlijk, eng, oneerlijk of gewoon onmogelijk lijkt?’1

Ik moedig je aan om naar vreugde uit te reiken door het evangelie van Jezus Christus te omarmen en anderen te helpen hetzelfde te doen. Op het evangeliepad vinden we blijvende vreugde in de reis en vreugde aan het einde. Het evangelie van Jezus Christus is het pad van dagelijkse vreugde.

Afdrukken