Voor de kracht van de jeugd
Het wonder dat we elke dag nodig hebben
Maart 2024


‘Het wonder dat we elke dag nodig hebben’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2024.

Kracht om zonde te overwinnen

Het wonder dat we elke dag nodig hebben

Als God van ons houdt, waarom vraagt Hij ons dan om te veranderen en ons te bekeren? Dit zijn enkele waarheden over zonde en het zoenoffer van Jezus Christus.

Afbeelding
iemand wast een raam

Illustratie, Adam Howling

Stel je voor dat je de wonderen kon zien die Jezus Christus tijdens zijn leven op aarde verrichtte. Dat je Hem de zieken zag genezen en doden zag opwekken. Hoewel we niet terug in de tijd kunnen gaan om die wonderen te zien, kunnen we een van de wonderen van Jezus Christus elke dag zien. En dat is een van de belangrijkste: Hij heeft zonde overwonnen.

De waarheid over zonde

Sommige mensen vragen zich misschien af waarom dat zo belangrijk is. God houdt immers toch nog steeds van ons als we af en toe een fout maken? Onze hemelse Vader en Jezus Christus houden allebei inderdaad veel van ons. Maar omdat Zij zoveel van ons houden, is dat niet het hele verhaal.

Toen Hij de Nephieten bezocht, leerde de Heiland ons waarom het zo belangrijk is om zonde te overwinnen: ‘Niets onreins kan [Gods] koninkrijk ingaan’ (3 Nephi 27:19).

Hij zei niet: ‘Niets onreins, op een paar kleine foutjes na.’ Hij zei dat elke vorm van zonde (opzettelijk Gods geboden ongehoorzaam zijn) ons ervan weerhoudt om weer bij Hem te wonen.

Dat is een probleem. We kunnen Gods geboden nog niet volmaakt onderhouden. Dat geldt voor iedereen – de rechtvaardigste profeet, de meest goddeloze zondaar en iedereen daartussenin. Omdat we onze fouten zelf niet uit kunnen wissen, zou zonde ons ervan weerhouden om Gods koninkrijk binnen te gaan.

Het wonder van de verzoening van Christus

Gelukkig wisten onze hemelse Vader en Jezus Christus dat we hulp nodig hebben. In de hof van Gethsémané en aan het kruis nam Jezus Christus al onze pijnen, ziekten, benauwingen, zwakheden en zonden op Zich (zie Alma 7:11–13). Omdat Hij zowel de volmaakte Zoon van God als de sterfelijke zoon van Maria was, kon Hij de prijs van zonde betalen die niemand anders kon betalen.

Daarom kon Hij tegen de Nephieten zeggen: ‘Daarom gaat niemand tot [Gods] rust in behalve zij die hun kleren in mijn bloed hebben gereinigd, wegens hun geloof en de bekering van al hun zonden en hun getrouwheid tot het einde’ (3 Nephi 27:19).

Wat een wonder dat we dankzij Jezus Christus van onze zonden gereinigd kunnen worden! Zodra we inzien dat we het zoenoffer van de Heiland nodig hebben, kunnen we op zijn kracht vertrouwen als we in Hem geloven, ons van onze zonden bekeren en Hem tot het einde toe getrouw blijven volgen. Dit wonder kan elke dag plaatsvinden als je op zijn macht vertrouwt en in geloof handelt!

Afdrukken