Voor de kracht van de jeugd
Het positieve verschil dat de genade van Christus kan maken
Maart 2024


‘Het positieve verschil dat de genade van Christus kan maken’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2024.

Kracht om zonde te overwinnen

Het positieve verschil dat de genade van Christus kan maken

Als we begrijpen dat we de genade van de Heiland niet kunnen verdienen en dat die altijd beschikbaar is, kunnen er geweldige dingen gebeuren.

Afbeelding
jongeman in doolhof

Illustraties, Jarom Vogel

Toen ik bisschop was, vond ik het bijzonder om te zien hoe opgelucht jonge mensen zich voelden als ze, als onderdeel van hun bekering, een zonde aan mij bekenden. Toch merkte ik een patroon op: jonge mensen bekenden, voelden zich beter en maakten ondanks hun beste bedoelingen weer dezelfde fout. Dan bekenden ze, voelden ze zich beter, en maakten ze de fout weer. Na drie of vier keer gaven ze het vaak op.

Ik was dankbaar dat deze jonge mensen hadden geleerd dat Jezus Christus hun door zijn verzoening de kans geeft om zich te bekeren en opnieuw te beginnen. Maar ik maakte me zorgen dat ze misschien niet voldoende begrepen dat de Heiland ons ook een andere zegening biedt: zijn genade – de instaatstellende kracht,1 goddelijke hulp, en ‘gave van kracht waardoor we van de onvolmaakte, beperkte personen die we nu zijn, uitgroeien tot verhoogde personen’.2

Ik besloot om, net als president Nelson, duidelijker te onderwijzen dat ‘bekering […] een proces [is]’3 dat vaak tijd en herhaalde inspanning vergt.4 Ik wilde dat de leden van mijn wijk wisten dat God ons tegemoetkomt waar we zijn en ons genade biedt om ons in het hele vervolmakingsproces te helpen, hoelang dat ook duurt.

Hoe begrip van genade je helpt

Enkele jaren geleden toonde een onderzoek onder ruim zeshonderd jongvolwassenen aan de Brigham Young University aan dat zij die genade begrepen, minder last van depressie, angst, schaamte en perfectionisme hadden.5 Uit een vervolgonderzoek bleek dat geloof in genade gepaard ging met meer dankbaarheid, een beter zelfbeeld, meer levenszin, meer voldoening en meer optimisme.6

Met andere woorden, mensen hebben minder schaamte en een beter zelfbeeld als ze begrijpen dat genade hier en nu beschikbaar is – niet pas als we dat verdienen. Als we weten dat God ons helpt, wat we ook hebben gedaan of hoe vaak we ook denken dat we Hem hebben teleurgesteld, zijn we geïnspireerd om het te blijven proberen.7

‘Ik heb mijn hemelse Vader teleurgesteld’

Een zendeling raakte onlangs gewond tijdens een sportactiviteit op de voorbereidingsdag en moest naar huis om daar te herstellen. Hij had grote doelen om de lichamelijke hulp te krijgen die hij nodig had en daarna weer op zending terug te keren. Maar al gauw leidde te veel ongestructureerde tijd alleen ertoe dat hij in oude gewoonten verviel.

Hij beging zonden waarvan hij dacht dat hij zich had bekeerd en vóór zijn zending achter zich had gelaten. Hij raakte ontmoedigd, en werd verdrietig omdat hij niet genoeg zelfbeheersing had. Hoe depressiever hij werd, hoe meer hij zijn toevlucht in die slechte gewoonten zocht. Het was een vicieuze cirkel die hem alleen maar kwaad deed.

‘Het voelt alsof ik mijn hemelse Vader heb teleurgesteld’, zei de jonge man tegen zijn priesterschapsleider. ‘Ik heb me hier eerder van bekeerd, en toen heeft God me vergeven. Ik beloofde het nooit meer te doen, maar toch zit ik hier weer alsof ik me nooit heb bekeerd. Ik verdien Gods vergeving of hulp niet. Nu niet. Nooit.’

Zijn priesterschapsleider zei: ‘Ben je dan niet blij dat genade een gave is? Je hoeft genade niet te verdienen. Je moet er alleen voor kiezen om genade te ontvangen door het te blijven proberen en het niet op te geven.’8 De leider haalde toen het volgende citaat van ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen aan: ‘We kunnen af en toe terugvallen, maar laten we dan snel en nederig weer neerknielen, en verder in de goede richting gaan.’9

Afbeelding
jongeman verlaat doolhof

De jongeman richtte zich weer tot de hemel en de Heiland stond klaar om Hem te helpen. Niet alleen de wond van de jongeman genas, maar zijn hart ook. Eén klein doel tegelijk, en met de genade die Jezus Christus mogelijk heeft gemaakt, begon hij zich te verbeteren. Hij keerde snel terug op zending, vol dankbaarheid, een beter zelfbeeld, meer levenszin, meer voldoening en meer optimisme. Dat is het verschil dat de genade van Christus kan maken.

Noten

  1. Gids bij de Schriften, ‘Genade’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ‘De gave van genade’, algemene aprilconferentie 2005 (Liahona, mei 2015, 107); zie ook 2 Nephi 2:6; Jakob 4:7. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De Heer vergt geen volmaakt geloof om ons toegang tot zijn volmaakte macht te geven.’ (‘Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten’, algemene aprilconferentie 2021 [Liahona, mei 2021, 102].)

  3. Russell M. Nelson, ‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, algemene aprilconferentie 2019 (Liahona, mei 2019, 67).

  4. Zie Mosiah 26:30; Moroni 6:8; Leer en Verbonden 1:31–32.

  5. Zie Daniel K. Judd, W. Justin Dyer en Justin B. Top, ‘Grace, Legalism, and Mental Health: Examining Direct and Mediating Relationships’, Psychology of Religion and Spirituality, jaargang 12, nummer 1 (februari 2020), 26–35; zie ook Daniel K. Judd en W. Justin Dyer, ‘Grace, Legalism, and Mental Health among the Latter-day Saints’, BYU Studies, jaargang 59, nummer 1 (2020), 5–23.

  6. Zie Justin Brent Top, ‘Grace, Legalism, and Life Outlook in LDS Students’, doctoraatsthesis, 14 mei 2021, scholarsarchive.byu.edu/etd/9505.

  7. Zie D. Todd Christofferson, algemene oktoberconferentie 2014 (Liahona, november 2014, 19).

  8. Zie Steven J. Lund, ‘De kracht die we genade noemen’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2022, 13.

  9. Neil L. Andersen, The Divine Gift of Forgiveness (2019), 208.

Afdrukken