Vägledning för de unga
Mätta din själ med bön
April 2024


”Mätta din själ med bön”, Vägledning för de unga, april 2024.

Kom och följ mig

Enos 1

Mätta din själ med bön

Välsignelsen av att kunna kommunicera med din himmelske Fader är tillgänglig för dig överallt och alltid.

Bild
ung kvinna som ber

Du har känt dig hungrig förut. Hunger är kroppens sätt att säga att den behöver mat. Och när du är hungrig vet du vad du behöver göra – äta!

Din ande har också sätt att låta dig veta när du behöver andlig näring. Precis som det finns många sorters mat att äta när du är hungrig, finns det mycket du kan göra för att mätta din andliga hunger. Du kan ”mätta [dig] med Kristi ord” i skrifterna och i profeternas ord (2 Nephi 32:3). Du kan gå i kyrkan regelbundet och ta del av sakramentet (se Läran och förbunden 59:9). Du kan tjäna Gud och hans barn.

Men det finns en källa till andlig näring som alltid är tillgänglig för dig, i varje ögonblick av ditt liv, oavsett dina omständigheter. Du kan alltid kommunicera med din himmelske Fader genom bön.

”Min själ hungrade”

När Enos jagade djur i skogen tänkte han på vad hans far hade lärt honom ”om evigt liv och de heligas glädje”. Dessa lärdomar ”sjönk in djupt i [hans] hjärta” (Enos 1:3).

I detta andliga sinnestillstånd kände Enos ett starkt behov: ”Min själ hungrade”, sa han (Enos 1:4, betoning tillagd).

Vad gjorde Enos när han kände denna andliga hunger? ”Jag föll på knä inför min Skapare”, sa han, ”och ropade till honom i mäktig bön och vädjan för min egen själ” (Enos 1:4).

Så stor var Enos andliga hunger att han bad hela dagen och kvällen. Till slut besvarade Gud hans bön och förlät hans synder. Enos kände att hans skuld hade utplånats och fick lära sig om kraften i tro på Jesus Kristus. Sedan utgöt han hela sin själ för sitt folk och sina fiender. Han ingick förbund och fick löften från Herren och gick ut bland sitt folk och berättade vad han hade hört och sett (se Enos 1:4–19).

Alla böner besvaras inte på ett så dramatiskt sätt, men din upplevelse av bön kan ändå vara meningsfull och livsförändrande. Här är några viktiga lärdomar du kan ta till dig av Enos mäktiga bön:

  • Att sträva efter att leva efter evangeliet till fullo kan hjälpa dig att känna din andliga hunger.

  • Din andliga hunger kan och bör föra dig ner på knä för att söka din himmelske Faders hjälp.

  • När du ber till din himmelske Fader kan du tillfredsställa din andliga hunger – och mycket mer!

  • Du kan be var som helst, när som helst.

  • Bönen kan hjälpa dig att omvända dig.

  • Bönen kan stärka din tro på Jesus Kristus.

  • Du kan få ett personligt vittnesbörd om att din himmelske Fader hör dig och är medveten om dig.

  • Det vittnesbörd och den styrka du får genom bönen kan hjälpa dig att tjäna och stärka andra.

Hur jag har upplevt bönens kraft

När jag var nästan 16 år bad min inspirerade biskop mig att undervisa söndagsskoleklassen för ungdomar om hur man får ett vittnesbörd om evangeliet genom bön. När jag växte upp hade jag tagit mig tid att studera Mormons bok och alltid känt att kyrkan var sann. Jag hade alltid trott på Frälsaren Jesus Kristus, men jag hade aldrig tagit till mig Moronis löfte, som finns i Moroni 10:4–5, och bett om att få veta att evangeliet är sant. Jag minns att jag tänkte att om jag skulle undervisa om hur man kan få ett vittnesbörd genom att be så borde jag be om att få ett eget vittnesbörd. Min själ hungrade – kanske på ett annat sätt än Enos, men jag kände ändå ett andligt behov.

När jag förberedde lektionen knäböjde jag och bad av hela mitt hjärta. När jag frågade Herren om evangeliet är sant kom en mycket ljuv känsla till mitt hjärta – den stilla, milda rösten som bekräftade för mig att det var sant och att jag skulle fortsätta göra det jag gjorde.

Känslan var så stark att jag aldrig kunde bortse från det svaret och säga att jag inte visste. Jag var så glad! Följande söndag stod jag framför mina klasskamrater och vittnade om att deras himmelske Fader skulle besvara deras böner om de hade tro.

Bild
Ulisses Soares som ung man

Äldste Soares som ung man.

Det vittnesbördet har stannat kvar hos mig. Det har hjälpt mig fatta beslut, särskilt i svåra stunder. Det har gjort det möjligt för mig att vittna för andra, med övertygelse, om att de kan få svar från vår himmelske Fader om de ber i tro. Så har det varit för mig som lärare i den där söndagsskoleklassen för ungdomar, som missionär och än i dag som apostel.

När du ska be och om vad

Naturligtvis ber man inte bara när man känner ett särskilt starkt andligt behov. Så när bör du be? Och vad bör du be om? Det korta svaret är: när som helst och om vad som helst.

Bild
ung man som ber

Din himmelske Fader är alltid redo att lyssna på dig och vill att du ska be till honom regelbundet och ofta. Du bör ”rådgöra med Herren i allt vad du gör” (se Alma 37:37) och be morgon, middag och kväll. Du bör be hemma, på jobbet, i skolan – var du än befinner dig och i allt du gör (se Alma 34:17–26). Du bör be med din familj (se 3 Nephi 18:21), både ”offentligt såväl som i enskildhet” (Läran och förbunden 81:3), i ditt hjärta när du inte ber formellt (se Alma 34:27) och alltid till Fadern i Jesu Kristi namn (se 3 Nephi 18:19–20).

Bild
ung man som ber

Hur du närmar dig din himmelske Fader

Ett av mina favoritskriftställen lär oss hur vi bör närma oss vår himmelske Fader när vi ber: ”Var ödmjuk så ska Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner” (Läran och förbunden 112:10). När du är ödmjuk och lydig är din himmelske Fader med dig. Han leder dig vid handen. Han kommer att besvara dina böner enligt sin egen vilja, sitt eget sätt, sin tidsplan och fullständiga kunskap om vad som är gott för dig.

Dina regelbundna och täta böner är nödvändiga för din själs andliga näring. Kommunikation med vår himmelske Fader genom bön är tillgänglig och välkommen överallt och alltid. Jag ber att ni ska minnas detta och värdesätta tillfällena att närma er Guds tron och ta emot välsignelser från honom.

Bild
ung kvinna som ber

Skriv ut