Vägledning för de unga
Sprider Frälsarens ljus: Bakom kulisserna
April 2024


”Sprider Frälsarens ljus: Bakom kulisserna”, Vägledning för de unga, april 2024.

Sprider Frälsarens ljus: Bakom kulisserna

Läs berättelserna om lärjungeskap som ligger bakom musikvideon till ungdomstemat 2024!

Bild
man som filmar ung man som spelar gitarr

Musikvideon för årets ungdomstema handlar helt och hållet om att vara en Kristi lärjunge (se 3 Nephi 5:13). Och ungdomarna som deltog var inte bara där för att spela in, de lärde sig också vad det innebär att vara en lärjunge. Så här ser och sprider några av dem Frälsarens ljus varje dag.

Bild
unga kvinnor; kamera som filmar ung man

Jordan, 18 år, Tyskland

Bild
ung man

Den här videon var ett bra tillfälle att dela med sig av evangeliet genom musik. Jag älskar verkligen musik, och jag övade på sången ”Jag följer Kristus i allt” på gitarr i några veckor. Jag spelade den och kunde bara inte sluta.

Jag hoppas att de som tittar på videon tar till sig budskapet och strävar efter att vara Kristi sanna lärjungar. Det är definitivt inte lätt, men du kan vara en Kristi lärjunge i det du gör, i dina handlingar. Det är vad jag har lärt mig av den här upplevelsen – att jag ska vara mer kristuslik och följa honom.

Jag har ett starkt vittnesbörd om att Jesus Kristus är vår Frälsare och att han sonade våra synder. Jag är mycket tacksam för hans försoning. Han har gett mig möjligheten att omvända mig, få förlåtelse och till slut återvända till honom och min himmelske Fader. Det är den största gåva som Gud har gett oss.

Bild
man med filmkamera; pojkes hand på gitarr

Ark, 16 år, Finland

Bild
ung man

När människor tittar på den här videon hoppas jag att de kommer ihåg Jesu Kristi kärlek och hur barmhärtig han är. Att vara en Kristi lärjunge är viktigt, särskilt för ungdomar som vi, för det kan ge oss en önskan att verka som missionärer. Att verka som missionär är ett utmärkt tillfälle att sprida Frälsarens ljus inom oss till andra människor. Vi stärker oss själva och lär oss på samma gång.

Bild
hus vid en älv

Carolina, 15 år, Sverige

Bild
ung kvinna

När vi började filma tänkte jag: ”Vad ska jag ens göra? Jag är ingen skådespelerska.” Men det var en sådan rolig upplevelse. Jag kände verkligen Guds kärlek när vi filmade. I videon spelar jag en flicka som har det svårt men får hjälp av en ny vän.

Jag har haft svårigheter i verkliga livet också. 2021 slet jag av korsbandet under gymnastiken. Jag var helt förtvivlad och visste inte vad jag skulle göra.

Jag minns att jag satt i kyrkan före operationen. Någon talade, men jag lyssnade inte förrän personen läste upp en vers: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Filipperbrevet 4:13). Det ögonblicket hjälpte mig, för jag visste att jag behövde be och närma mig min himmelske Fader och Jesus Kristus så att jag kunde få deras styrka.

Gud är alltid med dig, också när du har det svårt. Ibland behöver du bara sträcka ut handen så tar han den. Sök bara efter honom.

Bild
man som filmar unga kvinnor på en bänk

Meleah, 16 år, Sverige

Bild
ung kvinna

I videon ser jag en flicka som ser ledsen och ensam ut sitta för sig själv på en bänk och jag försöker muntra upp henne. Det finns många stunder, särskilt i tonåren, då man kan känna sig ensam och som att ingen riktigt förstår.

Men Gud gör det. Han kan hjälpa dig igenom de stunderna och skickar människor som kan hjälpa dig igenom dem. Han har välsignat mig med min familj och mina vänner. Du måste bara lita på de goda människorna omkring dig och lita på Gud, för det kommer att bli bra.

Jag tror att ett viktigt budskap i den här videon är att vi behöver vara modiga och vara där för varandra när vi går igenom svårigheter. För att kunna vara en Jesu Kristi lärjunge vill jag hjälpa människorna omkring mig och sprida ljuset jag har inom mig till dem.

Bild
kamera som filmar unga kvinnor

Patricia, 11 år, Sverige

Bild
ung kvinna

Det känns bra att vara en del av något större än mig genom att göra den här videon. Att vara en Jesu Kristi lärjunge är något mycket stort. Man tjänar Gud, och det är allt jag vill. Det är det bästa jag vet.

Aatos, 18 år, Finland

Bild
ung man

Det har varit coolt att se allt bakom kulisserna i den här videon, som till exempel: ”Aha, det är så man flyttar runt kameran.” När det gäller att vara en Jesu Kristi lärjunge lärde president Russell M. Nelson oss att vi behöver vara fridsskapare och se till att våra handlingar är kristuslika.1 Om du ser någon som mår dåligt, gå och hjälp personen. Det är en del av att vara en Jesu Kristi lärjunge.

Bild
man som filmar ung man som använder en mobil på sin säng

Slutnot

  1. Se Russell M. Nelson, ”Fridsskapare sökes”, generalkonferensen i april 2023 (Liahona, maj 2023, s. 98–101).

Skriv ut