Vägledning för de unga
Vilken stad bor du i?
Juni 2024


”Vilken stad bor du i?” Vägledning för de unga, juni 2024.

Kom och följ mig

Alma 57

Vilken stad bor du i?

Alma visar oss att var vi än befinner oss andligen ger Herren oss de budskap vi behöver.

Bild
siluett av stadsbild

Illustrationer: Albert Espi

I över åtta år hade profeten Alma två jobb: högpräst och överdomare. Men när han såg att många av kyrkans medlemmar hade blivit ogudaktiga gav han upp sin position som överdomare så att han kunde ägna mer tid åt att predika för folket.

Den första staden han predikade i var Zarahemla (se Alma 5). Den andra var Gideon (se Alma 7).

Hans budskap i de här två städerna hade en del likheter, men de hade också stora skillnader.

Folket i Zarahemla behövde få upp ögonen för hur långt de hade fallit andligen och hur mycket de behövde omvända sig. Men folket i Gideon var andligt förberedda för ett annat slags budskap.

Vi kan lära oss av de olika budskap som Alma undervisade folken om i de här två städerna. Här är några teman som de här budskapen hade gemensamt och de olika sätt han undervisade dem på.

Kom ihåg

Zarahemla: Alma uppmanade folket att se tillbaka och komma ihåg ”era fäders fångenskap … [och Guds] barmhärtighet och tålamod med dem” (Alma 5:6). Han talade specifikt om kung Noas ogudaktiga inflytande på dem, hur det hade lett till deras träldom och hur Herren mirakulöst hade befriat dem efter att de hade omvänt sig. Dessutom bad han dem tänka på sina egna tidigare andliga upplevelser och fundera över om de kunde känna på samma sätt nu (se Alma 5:26). Med detta i åtanke bad han dem att se framåt och föreställa sig när de skulle stå för att dömas av Herren (se Alma 5:15–24).

Gideon: Alma uppmanade folket att se framåt och minnas löftet om evigt liv till dem som omvänder sig, döps, ingår förbund med Gud och håller Guds bud (se Alma 7:16).

Omvänd dig

Zarahemla: Folket fick höra en del hårda ord av Alma om deras behov av omvändelse. Till exempel: ”Ve er alla ni missgärningsmän! Omvänd er, omvänd er, för Herren Gud har talat det!” (Alma 5:32). Han predikade länge för dem om deras specifika synder och följderna av dem.

Gideon: De befann sig inte i samma syndiga tillstånd som folket i Zarahemla. Alma lärde dem att omvända sig som ett sätt att visa tro på Frälsaren, ta emot hans kraft, förbereda sig för hans ankomst och förbereda sig för att ingå förbund (se Alma 7:9–16).

Vänd dig till Frälsaren

Zarahemla: Alma undervisade om Jesus Kristus som ”den gode herden [som] kallar er … i sitt eget namn” (Alma 5:38). Han undervisade också om Jesu Kristi ankomst ”för att ta bort världens synder, ja, varje människas synder som ståndaktigt tror på hans namn” (Alma 5:48).

Gideon: Alma fokuserade på ”en sak som är viktigare” än något annat: Frälsaren Jesus Kristus och hans uppdrag att återlösa människosläktet (Alma 7:7).

Alma undervisade om allt som Frälsaren skulle lida för oss: ”smärta och bedrövelser och frestelser”, ”sjukdomar”, ”döden”, ”skröpligheter” (Alma 7:11–12). Och Alma undervisade om varför Frälsaren skulle lida detta: ”så att hans inre kan fyllas av barmhärtighet i köttet så att han i köttet kan veta hur han ska bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter” och så att han kan ”ta på sig sitt folks synder, så att han kan utplåna deras överträdelser” (Alma 7:12–13).

Det här är en dyrbar lärdom. Frälsaren genomled så mycket för att han skulle kunna ha fullkomlig medkänsla med oss och veta hur han skulle hjälpa oss.

Bild
siluett av stadsbild

Vi kan känna glädje

Vi kan tillämpa Almas predikan i Zarahemla och Gideon på oss själva. Här är några exempel:

  • Vi kan behöva höra olika budskap under olika omständigheter i våra liv.

  • Oavsett var vi befinner oss andligt i dag kan vi alltid komma närmare Frälsaren, omvända oss och finna glädje.

  • Om vi är andligt förberedda kan vi få mer av Guds ord, inklusive dyrbara sanningar som hjälper oss att komma närmare Frälsaren.

I slutändan gladde sig Alma över båda grupperna. I Zarahemla, ”efter det att [han] kämpat [sig] igenom mycken bedrövelse och sorg” (Alma 7:5), kände han glädje därför att de omvände sig. I Gideon kände han glädje eftersom han visste att de redan hade stor tro på de ord han hade undervisat dem om Frälsaren (se Alma 7:17) och ägnade stor ”flit och uppmärksamhet” åt hans ord (Alma 7:26).

Nästa gång Herrens tjänare ska tala till dig kanske du tänker på vilket slags budskap du behöver och är redo att ta emot.

Slutnot

  1. När ängeln först visade sig för Alma och Mosiahs söner för att få dem att omvända sig, sa han till dem att komma ihåg just detta (se Mosiah 27:16).

Skriv ut