Vägledning för de unga
Koppla upp dig mot Kristi kraft
Juni 2024


Koppla upp dig mot Kristi kraft

Här är några grundläggande principer att tänka på och be om vad gäller Frälsarens stärkande kraft.

Från utsändningen Världsomfattande dag av vittnesbörd: Allt förmår jag i Kristus, 22 okt. 2023.

Bild
Russell M. Nelson

Mina kära unga vänner, jag vill att ni ska veta att Jesus Kristus och hans återställda evangelium är de största källorna till sanning och styrka på jorden. Frälsarens stärkande kraft hjälper alla som kommer till honom. Hans evangelium är fyllt av stärkande kraft eftersom det innehåller eviga sanningar som förstärks av hans prästadömes myndighet. När vi lyder hans bud kan var och en av oss välsignas med hans prästadömes kraft. Jag kan inte tänka mig något viktigare för er att förstå vid den här tidpunkten i era liv.

I samband med den här kunskapen vill jag nämna några grundläggande principer att tänka på och be om.

Först och främst behöver du veta vem du egentligen är. Du är en son eller dotter till Gud. Som medlem i den här kyrkan är du också en son eller dotter inom förbundet. Och var och en av er är en lärjunge till Jesus Kristus. Dessa tre kännetecken (ett barn till Gud, ett förbundets barn och en Kristi lärjunge) är viktigare än alla andra kännetecken. Utforska dessa sanningar om dig om och om igen. Uttala dem högt.

Dessutom är ni kyrkans och världens framtid. Inte bara jag tror på er – er himmelske Fader och Jesus Kristus tror också på er. Ni sändes till jorden nu för att Gud visste att ni kan vara starka och modiga. Och Gud behöver starka och modiga söner och döttrar på jorden nu.

Du sattes inte här för att misslyckas. Du sändes till jorden för att lyckas – och för att hjälpa andra att lyckas. När du följer Jesus Kristus får du all den styrka och allt det mod du behöver för att möta motstånd i den här farofyllda världen. Jag lovar dig det.

Lär dig att ta emot personlig uppenbarelse. Det finns ingen annan gåva på jorden lik den Helige Andens gåva. Försök att förbättra dig själv lite varje dag. Den Helige Anden kan hjälpa dig. Du kommer att bli bättre och bättre på att känna igen hans maningar. Han hjälper dig att veta vad du ska göra eller inte göra, vart du ska gå eller inte gå. Han hjälper dig att se vilka som är dina sanna vänner och vilka som inte är det. Den Helige Anden ger dig styrka och beskyddar dig.

Följ noga Visdomsordet och kyskhetslagen. När du gör det får du fysisk och andlig styrka som de som inte lyder de här buden inte har. Genom din fortsatta tro och lydnad kommer Herren att öka din förmåga att förflytta berg i ditt liv.

Be Gud i bön att hjälpa dig utöva starkare tro. Din tro på din himmelske Fader och hans älskade Son, tillsammans med daglig omvändelse, ger dig större tillgång till gudomlig kraft.

Om du kanske känner att du har irrat dig för långt bort från förbundsstigen eller varit borta för länge, låt mig då försäkra dig om att det inte är sant. Genom Jesu Kristi försoning kan din framtid vara ljus, till och med lysande! Prata med dina föräldrar och din biskop eller grenspresident. De hjälper dig att komma in på framåtskridandets stig igen. Snälla, kom tillbaka till glädjen och tryggheten på förbundsstigen. Vi behöver dig hos oss.

Din slutliga framgång kommer när du går i ok med vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Jag vet att ett liv utan Gud är ett liv fyllt av rädsla. Jag vet också att ett liv med Gud är ett liv fyllt av frid, glädje och kraft. Bestäm dig för att leva ditt liv med Gud.

Mina kära ungdomar, vår himmelske Fader och hans älskade Son Jesus Kristus står redo att välsigna er. De sviker er inte.

Skriv ut