Nuorten voimaksi
Rakastan oppimista, rakastan kertomista
Heinäkuu 2024


”Rakastan oppimista, rakastan kertomista”, Nuorten voimaksi, heinäkuu 2024.

Rakastan oppimista, rakastan kertomista

Tanskalaiselle Liam N:lle evankeliumi on osa hauskaa ja antoisaa elämää.

Kuva
Nuori mies soittamassa kitaraa

Valokuvat Ashlee Larsen

Muita voi palvella monin eri tavoin. Yksi tapa, jolla Liam haluaa palvella, on muille soittaminen.

Koulua vai harrastuksia? Työtä vai hauskanpitoa? Ehkä on parempi kysyä: Miksi tyytyä vain jompaankumpaan? 14-vuotias Liam N. Tanskasta yrittää löytää niin hyvän tasapainon kuin vain voi.

”Rakastan soittamista”, hän kertoo. ”Soitan kitaraa, rumpuja, bassoa, pianoa ja ukulelea. Minusta soittaminen on mukava tapa ilmaista tunteitani. Pidän siitä, kun saan soittaa muille ja tehdä heidät onnellisiksi.”

Kun Liam ei pidä hauskaa musiikin parissa, hän saattaa pelata ystäviensä kanssa jalkapalloa, koripalloa tai shakkia. ”Pidän myös luonnontieteistä ja tähtitieteestä”, hän sanoo. ”On hienoa nähdä, miten kaikki liittyy toisiinsa. Jumala on luonut sen kaiken, ja se on suurenmoista.”

Kuva
Poika pelaamassa koripalloa
Kuva
Pojat pelaamassa shakkia

Harrastustensa lisäksi Liamilla on aikaa tehdä ahkerasti töitä, olipa kyse sitten sanomalehtien jakamisesta ympäri naapurustoa tai opiskelusta koulua varten.

Kuva
Sisarukset pyöräilemässä

Liam opettelee pitämään tasapainossa asioita, joita hänen pitää tehdä ja joita hän haluaa tehdä. Hän saattaa olla kiireinen, mutta yhdelle asialle hän järjestää aikaa joka päivä – Jeesuksen Kristuksen evankeliumille.

Kuva
Perhe

Liam asuu Tanskan niemimaalla vanhempiensa ja kahden nuoremman sisaruksensa Filippan ja Maxin kanssa.

Viiden minuutin tavoite

”Päätin hiljattain, että luen joka ainoa päivä ainakin yhden luvun Mormonin kirjasta – edes yhden luvun”, Liam sanoo. ”Siihen menee ehkä viisi minuuttia. Mutta se antaa minulle lisäpotkua, joten olen valmis ottamaan haasteen vastaan.”

Pyhien kirjoitusten lukeminen joka päivä on auttanut Liamia enemmän kuin hän arvasi. ”Joskus kun minulla on huono päivä, jonkin lohdullisen asian lukeminen voi saada oloni jälleen paremmaksi. Mutta jos päivä on ollut hyvä, se voi myös muistuttaa minua olemaan kiitollinen siitä, että asiat sujuvat hyvin. Olen iloinen, että olen pystynyt pitämään kiinni tavoitteestani.”

Kuva
Nuori mies lukemassa pyhiä kirjoituksia

Liamilla on paljon harrastuksia ja vastuita. Mutta se, että hän on joka päivä käyttänyt aikaa Mormonin kirjan lukemiseen, on siunannut hänen elämäänsä.

”Kukapa ei haluaisi iloa?”

Liam on kiitollinen tuesta, kun hän yrittää löytää aikaa evankeliumille. ”Sisarukseni ja minä olemme Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ainoita jäseniä koulussamme, joten monet parhaista ystävistäni eivät ole jäseniä. Mutta mielestäni kirkossa on todella hyvä yhteisö Tanskassa. Kaikki tuntevat toisiaan ainakin vähän, ja on mukavaa, kun me kaikki kokoonnumme yhteen.”

Joskus voi olla vaikeaa, kun ystävillä on erilaiset tasovaatimukset. ”Tanskassa monet nuoret juovat alkoholia jo nuorena”, Liam selittää. ”Teini-ikäisenä voi olla vaikeaa sanoa ei sellaisille asioille.” Mutta Liam yrittää kertoa avoimesti siitä, mihin hän uskoo, jotta muut voivat ymmärtää paremmin hänen valintojaan.

Kuva
Poika soittamassa bassokitaraa

Muita voi palvella monin eri tavoin. Yksi tapa, jolla Liam haluaa palvella, on musiikin soittaminen muille.

”Joskus koulussa, kun meillä on kristinuskoa käsitteleviä oppitunteja, opettajat tai ystävät ovat kysyneet minulta uskostani. Olen yrittänyt selittää sitä niin hyvin kuin pystyn”, Liam kertoo. ”Kutsuin myös yhden parhaista ystävistäni kastetilaisuuteeni. Annoin hänelle ja hänen äidilleen Mormonin kirjan ja puhuin heidän kanssaan siitä, mihin uskon. On heidän päätettävissään, mitä he tekevät sillä tiedolla. Minusta tuntui, että tein oikein kutsuessani muita tuntemaan samaa iloa kuin minä, sillä kukapa ei haluaisi iloa?”

Kuva
Sisarukset

Liam ja hänen sisaruksensa ovat ainoita kirkon jäseniä koulussaan. Heillä on runsaasti tilaisuuksia olla hyvänä esimerkkinä Kristuksen opetuslapsista.

Alkaa ystävyydestä

Liam tietää, että sen selittäminen, mihin hän uskoo, tai se, että antaa ystävälle Mormonin kirjan, eivät ole ainoita tapoja olla Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi. Toisinaan muiden kutsuminen tuntemaan evankeliumin iloa alkaa yksinkertaisesti aidosta ystävyydestä ja rakkaudesta.

”Pidän kovasti Mormonin kirjassa Ammonin kertomuksesta”, Liam sanoo. ”Minusta on kiehtovaa, ettei hän mene suoraan kuningas Lamonin luo ja sano: ’Nyt sinä kuuntelet, mihin minä uskon’, vaan että hänestä tulee vaivihkaa kuninkaan ystävä siinä määrin, että kuningas pohjimmiltaan kysyy Ammonilta: ’Kuinka sinä osaat olla niin hyvä tyyppi?’”

”Mekin voimme luoda suhteita muihin”, Liam sanoo. ”Ehkä he tulevat luoksemme ja kysyvät, mikä antaa meille lisää voimaa.”

Kuva
Sisarukset

Elämän laajuinen siunaus

Liamista todella tuntuu, että evankeliumin mukaan eläminen on antanut hänelle lisää voimaa. Se on siunannut hänen elämäänsä jopa enemmän kuin shakki, musiikki, urheilu tai mikään muu hyvä, mihin hän käyttää aikaa.

”Olen kiitollinen siitä, että elämässäni on evankeliumi, koska en usko, että olisin sama ihminen ilman sitä”, hän sanoo. ”Minusta tuntuu, että Herra tuntee minut paremmin kuin minä itse. Tiedän, että Jumala ja Kristus elävät. He näyttävät meille tien, jota meidän tulee kulkea, ja auttavat meitä olemaan parempia.”

Tulosta