Nuorten voimaksi
Armonsuunnitelma
Elokuu 2024


Tule ja seuraa minua

Alma 39–42

Armonsuunnitelma

Taivaallisen Isän pelastussuunnitelma

Taivaallisen Isän suunnitelma asettaa kaiken oikeisiin mittasuhteisiin, etenkin tarpeemme kääntyä Hänen ja Vapahtajamme puoleen – toimia paremmin ja olla parempia.

Kuva
Pelastussuunnitelma

Kuvitus Sarah Keele

Taivaallisella Isällä on suunnitelma. Tätä suunnitelmaa nimitetään usein pelastussuunnitelmaksi, koska siinä on kyse meidän pelastamisestamme – eli niiden asioiden voittamisesta, jotka estävät meitä palaamasta taivaallisen Isän luo. Sitä kutsutaan toisinaan myös onnensuunnitelmaksi, koska sen tarkoituksena on auttaa meitä tulemaan enemmän taivaallisen Isämme kaltaisiksi, jotta voimme saada ilon täyteyden.

Taivaallisen Isän suunnitelman ymmärtäminen voi antaa meille iankaikkisen näkökulman, joka voi auttaa meitä tekemään parannuksen ja tekemään parempia valintoja. Mormonin kirja antaa meille hyvän esimerkin tästä totuudesta kertomuksessa Alman pojasta Koriantonista.

Mutta ensiksi, tässä on yleiskatsaus taivaallisen Isän suunnitelmasta.

Taivaallisen Isän suunnitelma

Ennen tätä elämää

Henget: Me kaikki olemme taivaallisten vanhempien henkipoikia ja -tyttäriä. Jumala tuntee meistä jokaisen ja rakastaa meitä.

Suunnitelma: Taivaallinen Isä on laatinut suunnitelman meidän onneksemme ja edistymiseksemme. Tämä suunnitelma esitettiin meille kaikille.

Jeesus Kristus: Jeesus Kristus on keskeisellä sijalla suunnitelmassa, ja Hänet valittiin Vapahtajaksemme alusta asti.

Tahdonvapaus: Me päätimme hyväksyä taivaallisen Isän suunnitelman.

Luominen: Taivaallisen Isän johdolla Jeesus Kristus loi maan, jonka päällä voimme asua.

Tämän elämän aikana

Elämä kuolevaisuudessa: Henkemme asuu nyt fyysisessä ruumiissa. Tässä elämässä me saamme kokemusta, opimme ja kasvamme.

Tahdonvapaus: Kaikilla ihmisillä on syntyessään Kristuksen valo – toisin sanoen omatunto eli peruskäsitys oikeasta ja väärästä. Taivaallinen Isä on antanut kaikille ihmisille myös kyvyn toimia omasta puolestaan ja valita hyvän tai pahan.

Synti ja kuolema: Jokainen meistä tekee syntiä, ja jokainen meistä kuolee.

Jeesus Kristus: Koska taivaallinen Isä rakastaa meitä, Hän lähetti Jeesuksen Kristuksen, Poikansa, lunastamaan meidät synnistä ja kuolemasta. Jeesus Kristus kärsi meidän syntiemme tähden, kuoli ja nousi ylös. Hänen ansiostaan mekin nousemme kuolleista. Hänen ansiostaan me voimme tehdä parannuksen ja saada syntimme anteeksi.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi: Taivaallinen Isä ilmoittaa suunnitelmansa profeetoille. He saarnaavat Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Siihen sisältyy usko Jeesukseen Kristukseen, parannus, kaste, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja kestäminen loppuun asti.

Tämän elämän jälkeen

Henkimaailma: Kun me kuolemme, meidän henkemme elää edelleen. Henkimaailmassa on paratiisi (rauhan ja vanhurskaiden levon tila) sekä henkivankila.

Tahdonvapaus: Jeesuksen Kristuksen evankeliumia saarnataan henkimaailmassa, jotta kaikilla on mahdollisuus päättää ottaa se vastaan.

Ylösnousemus: Jeesuksen Kristuksen ansiosta kaikki nousevat kuolleista. Jokaisen ihmisen henki ja ruumis yhdistetään jälleen, ja jokainen henkilö elää ikuisesti täydellisessä, ylösnousseessa ruumiissa.

Tuomio: Kaikki tuodaan Jumalan eteen tuomittaviksi. Jeesus Kristus on tuomarimme.

Kirkkauden valtakunnat: Hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta kaikki Jumalan lapset perivät kirkkauden valtakunnan. Näitä kolmea valtakuntaa kutsutaan selestiseksi, terrestriseksi ja telestiseksi valtakunnaksi. Jos olemme uskollisia, me voimme palata asumaan Jumalan luo selestiseen valtakuntaan ja saada ilon täyteyden.

Suunnitelman ymmärtämisen voima: Koriantonin kertomus

Profeetta Alma antoi meille esimerkin siitä, kuinka parempi ymmärrys pelastussuunnitelmasta auttaa meitä hyväksymään Jumalan polun onneen, parannuksen polun (ks. Alma 39–42).

Alman poika Korianton oli kutsuttu lähtemään isänsä kanssa saarnaamaan soramilaisille. Mutta Korianton ei ollut aina käyttäytynyt niin kuin hänen olisi pitänyt. Hän ei ollut kuunnellut isäänsä kovin hyvin. Hän oli ollut tottelematon. Hän oli ollut ylpeä ja kerskaileva. Ja hän oli antanut periksi kiusaukselle ja syyllistynyt vakavaan sukupuolisyntiin.

Alma puhui Koriantonille suoraan siitä, kuinka vakavia tämän synnit olivat ja kuinka tämän käytös oli vahingoittanut heidän pyrkimyksiään saada soramilaiset tekemään parannusta. Mutta ennen kaikkea Alma opetti pojalleen pelastussuunnitelmaa.

Koriantonilla oli evankeliumia koskevia kysymyksiä, jotka huolestuttivat häntä. Jotkin hänen väärinkäsityksistään olivat saaneet hänet puolustelemaan syntejään. Alma keskittyi vastaamaan poikansa kysymyksiin selittämällä pelastussuunnitelmaa.

Korianton mietti:

  • Profetiaa. Miksi Jeesuksen Kristuksen tuleminen oli tiedossa niin kauan aikaa ennen kuin se tapahtui? Alma sanoi, että oli välttämätöntä, että suunnitelma ilmaistaisiin etukäteen ja että Jumala voisi lähettää enkeleitä julistamaan sitä milloin tahansa – ennen Kristuksen tulemista tai sen jälkeen. (Ks. Alma 39:15–19.)

  • Ylösnousemusta. Milloin ihmiset nousisivat kuolleista? Mitä kuoleman ja ylösnousemuksen välisenä aikana on? Alma selitti hänelle, että ihmisiä alkaisi nousta ylös kuolleista Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen. Alma opetti myös, että kuoleman ja ylösnousemuksen välisenä aikana vanhurskaiden henget menisivät rauhan ja levon tilaan, jota hän nimitti paratiisiksi. Jumalattomien henget menisivät pimeyden ja piinan paikkaan. (Ks. Alma 40:1–15.)

  • Parannusta. Miksi meidän pitää tehdä parannus, jos jokaisen henki ja ruumis palautetaan ylösnousemuksessa? Alma selitti hänelle, että kaikki ihmiset nousevat kuolleista ja että heidät tuomitaan tekojensa mukaan. Jos he tekivät hyvää ja halusivat hyvää ja tekivät parannuksen synneistään, heidät palautetaan onneen. Jos he tekivät pahaa ja halusivat pahaa, heitä ei voida palauttaa siihen samaan onnen tilaan, koska he eivät valinneet sitä tässä elämässä. (Ks. Alma 41:1–15.)

  • Oikeudenmukaisuutta ja armoa. Millä tavoin on oikeudenmukaista, että Jumala rankaisee ihmisiä heidän synneistään? Alma selitti, että ihmiset ovat erossa Jumalan luota fyysisen kuoleman ja syntiensä vuoksi. Ja he olisivat erossa ikiajoiksi ilman Jeesusta Kristusta. Hän sai aikaan ylösnousemuksen voittaen fyysisen kuoleman. Hän on myös sovittanut kaikki syntimme. Mutta Hänen sovittava armonsa ei voi tehdä tyhjäksi oikeudenmukaisuutta, joten armo suodaan vain niille, jotka tekevät parannuksen. Parannus on ehto, jonka Hän on asettanut, jotta me saisimme armon, joka on ulottuvillamme Hänen sovitusuhrinsa ansiosta. (Ks. Alma 42:1–28.)

Mitä Koriantonille sitten tapahtui?

Hänet kutsuttiin jälleen saarnaamaan. Vaikuttaa siltä, että hän kuunteli isänsä sanoja pelastussuunnitelmasta. Hän teki parannuksen ja pyrki elämään vanhurskaasti (ks. Alma 63:2).

Entä me?

Kun meidän pitää tehdä parannusta (mikä – olkaamme rehellisiä – tarkoittaa jokaista päivää), voimme ajatella pelastussuunnitelmaa ja tutkia sitä. Alma kutsui sitä ”armonsuunnitelmaksi” (ks. Alma 42:15). Jeesuksen Kristuksen sovitus synneistämme tarjoaa meille tätä armoa – kun teemme parannuksen. Voisimmekin ehkä pitää suunnitelmaa ”parannuksenteonsuunnitelmana”.

Taivaallinen Isämme haluaa meidän palaavan Hänen luokseen, tulevan enemmän Hänen kaltaisikseen ja saavan Hänen laillaan ilon täyteyden. Siitä Hänen suunnitelmassaan juuri on kyse. Me päätimme hyväksyä tämän suunnitelman ennen syntymäämme. Me voimme toteuttaa tätä suunnitelmaa nyt uskomalla Jeesukseen Kristukseen, tekemällä parannuksen sekä solmimalla liittoja ja pitämällä ne.

Tulosta