Nuorten voimaksi
Kokeile itse!
Elokuu 2024


Kokeile itse!

Mistä voit tietää, että profeettojen sanat ja pyhät kirjoitukset ovat totta ja että ne on tarkoitettu sinua varten?

Kuva
Nuori nainen tekee merkintöjä jättimäisiin pyhiin kirjoituksiin jättimäisellä tussilla

Kuvitus Emily E. Jones

Me saamme tärkeää johdatusta profeetoilta ja pyhistä kirjoituksista, jotka siunaavat elämäämme ja auttavat meitä olemaan paras itsemme. Sinun on tärkeää saada itse selville, että niiden opetukset ovat totta.

Kuinka voisit tehdä sen?

Alma opetti, että me voimme kokeilla sanaa ja osoittaa vähäsen uskoa (ks. Alma 32:27). Kokeita tehdään kaiken aikaa, ja ne tarjoavat keinon tutkia ympärillämme olevaa maailmaa. Ne voivat myös auttaa meitä löytämään vastauksia hengellisiin kysymyksiin ja vahvistamaan uskoamme.

Tässä on hengellinen koe, jota voit kokeilla:

Löydä Vapahtaja pyhistä kirjoituksista

Joitakin vuosia sitten presidentti Russell M. Nelson kehotti kirkon nuoria aikuisia ”vahvistamaan todistustaan” ja ”oppimaan kaiken voitavansa Jeesuksesta Kristuksesta”. Hän pyysi heitä käyttämään joka viikko aikaa ”kaiken sen tutkimiseen, mitä Jeesus on sanonut ja tehnyt, kuten se on tallennettuna pyhissä kirjoissa”, käyttäen pyhien kirjoitusten kohtia, jotka ovat Pyhien kirjoitusten oppaassa otsikon Jeesus Kristus alla.

Siihen mennessä presidentti Nelson kertoi lukeneensa ja alleviivanneensa ”jokaisen jakeen, jossa puhutaan Jeesuksesta Kristuksesta, kuten ne on lueteltu aihehakemiston pääotsikon ja 57 väliotsikon alla”. Hän oli tutkinut yli 2 200:aa pyhien kirjoitusten kohtaa! Häneltä kesti kuusi viikkoa suorittaa tehtävä loppuun. Kun presidentti Nelsonin vaimo Wendy kysyi häneltä, mikä vaikutus kaikkien noiden pyhien kirjoitusten tutkimisella oli häneen, hän sanoi: ”Olen muuttunut mies!”

Pyysimme muutamaa nuorta tekemään tämän saman kokeen ja lukemaan pyhistä kirjoituksista yhden viikon ajan mahdollisimman paljon Vapahtajasta. Sitten kysyimme heiltä, mitä he oppivat. Tässä on heidän vastauksiaan:

Mitä siitä seurasi?

Kuva
Nuori nainen

”Tunsin Hengen Jeesusta Kristusta koskevien todistusten ja opetusten kautta. Pidän erityisesti pyhien kirjoitusten kohdista, joissa kerrotaan Kristuksesta meidän paimenenamme. Hän huolehtii meistä. Kun luin Hänestä, saatoin tuntea Hänen rakkautensa ympäröivän minut. Opin, että Vapahtajamme tunsi kiusauksia ja fyysistä kärsimystä aivan kuten mekin. Kun pyrimme tulemaan Hänen kaltaisikseen, on ihan sopivaa tuntea kiusausta ja väsymystä, koska myös Vapahtajamme tunsi, mutta se ei estänyt Häntä tekemästä Isänsä työtä. Haluan muistaa tämän, kun tunnen olevani liian uupunut lukeakseni pyhiä kirjoituksia. Haluan noudattaa Vapahtajamme opetuksia, koska rakastan Häntä – en vain tehdäkseni sitä rutiininomaisesti. Haluan elämäntapani osoittavan, että seuraan Kristusta.”

Eve S., 17, Alberta, Kanada

Kuva
Nuori mies

”Opin, että saatamme kohdata suuria haasteita, mutta Vapahtajamme avulla me voimme tehdä kaiken ja vahvistua haasteissammekin. Vapahtaja voi auttaa meitä valmistautumaan ongelmiin, joita kohtaamme tulevaisuudessa. Pyhien kirjoitusten lukeminen auttoi minua ymmärtämään Vapahtajamme ja Hänen sovituksensa tärkeyden Jumalan suunnitelmassa. Päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen saa minut tuntemaan itseni rakastetuksi, ja se muistuttaa minua siitä, että olen tärkeä Vapahtajalle. Kun luin pyhien kirjoitusten kohtia Jeesuksesta Kristuksesta, sain johdatusta toimia paremmin ja ’ajatella selestisesti’. Pyydän ystäviänikin lukemaan Mormonin kirjaa, jotta voimme kertoa toisillemme, mitä olemme oppineet.”

Ambher L., 17, Nueva Ecija, Filippiinit

Kuva
Nuori nainen

”Kulkiessaan maan päällä Jeesus Kristus toimi tarkoituksellisesti siunatessaan ja parantaessaan ihmisiä. Kun luin Vapahtajasta ja pohdin sitä, tunsin suurta rauhaa. Pystyin ottamaan etäisyyttä elämän paineisiin ja huoliin ja näkemään asioita eri näkökulmasta. Koska sain uutta tietoa Vapahtajasta, aion rukoilla löytääkseni ihmisiä, joita Jeesus haluaa minun auttavan ja palvelevan, kuten Hän palvelisi.”

Josh H., 16, Florida, USA

Tulosta