Nuorten voimaksi
Voimallinen suhde
Elokuu 2024


Voimallinen suhde

Liitto on enemmän kuin sopimus. Se on suhde.

Kuva
Vihreitä tuoleja

Minulla on yhä kuva niistä vihreistä tuoleista, joilla vanhin Pistone ja vanhin Morasco istuivat opettaessaan perhettäni kodissamme Argentiinassa. He opettivat niin suurella hengellisellä voimalla, että 10-vuotiaalla siskollani ja minulla (9-vuotiaalla) oli tapana mennä kiireesti koskettamaan niitä tuoleja heidän lähtönsä jälkeen toivoen, että voimaa tarttuisi meihin.

Opin pian, ettei voima tullut tuoleista vaan liittosuhteesta Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Kastekokemukseni

Solmin ensimmäisen liittoni 13. marraskuuta 1977. En muista paljoakaan kasteestani, mutta muistan, kuinka vanhin Pistone auttoi minut veteen ja vanhin Morasco konfirmoi minut hiusteni ollessa vielä märät. Muistan myös ilon, jota tunsin, kun uudet ystävät seurakunnassa halasivat ja suukottivat minua argentiinalaiseen tapaan, sekä tuntemani voimakkaan halun olla taivaallisen Isän uskollinen tytär.

Kuva
Perhe kastetilaisuudessa

Nuori sisar Spannaus (keskellä) vanhempiensa (vasemmalla), siskonsa Silvinan (äärimmäisenä oikealla) ja vanhin Morascon kanssa.

Myöhemmin oivalsin, että tuntemani ilo johtui Pyhän Hengen lahjasta. Opin, että kun pitäisin uskollisesti Jumalan kanssa solmimani liitot, Henki olisi kanssani. Pyhä Henki on vain yksi niistä voimallisista siunauksista, joita tulee liittosuhteesta Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kanssa.

Silloinkin kun vaikuttimeni, ajatukseni ja tekoni eivät riitä, minulla on toivoa jatkaa yrittämistä. Miksi? Koska nauttimalla sakramentin voin viikoittain uudistaa liittoni ja solmia uusia liittoja. Olen todella kiitollinen siitä siunauksesta.

Lämmin liittosuhde

Kuulemme usein, että liitot ovat molemminpuolisia lupauksia meidän ja Jumalan välillä. Vaikka se on totta, ne eivät ole pelkästään sitä. Tosiasiassa ”liittojen pitäminen ei ole tunteetonta kaupankäyntiä vaan lämmin suhde”.

Kuinka siis luot liittosuhteen taivaallisen Isän ja Vapahtajan kanssa? He rakastavat sinua jo täydellisesti ja haluavat siunata sinua (ks. 3. Nefi 14:11). Mutta mikä tahansa molemminpuolinen suhde vaatii aikaa ja rakkautta kummaltakin osapuolelta.

Haluatko viettää enemmän aikaa Heidän kanssaan? Kun teet asioita, joita He tekisivät, sinä kuljet Heidän kanssaan! Se voi olla niinkin yksinkertaista kuin että kuuntelee ystävää, jolla on vaikeaa, käyttää aikaa siskon tai veljen kanssa leikkimiseen tai ottaa mukaan jonkun sellaisen, joka tuntee itsensä ulkopuoliseksi. Vietin hiljattain aikaa kulkemalla Jumalan kanssa, kun äänitin viestejä ja lähetin tekstiviestejä Argentiinassa olevalle ystävälle, joka tunsi olonsa yksinäiseksi. Olen myös päättänyt pitää temppelisuositukseni aina voimassa, jotta voin viettää aikaa Herran kanssa Hänen pyhässä huoneessaan. Voit rukoilla ideoita, jotka auttavat sinua viettämään aikaa taivaallisen Isän ja Vapahtajasi kanssa.

Haluatko näyttää Heille, että välität? Pidä käskyjä, jotka olet luvannut pitää, sääntöluettelon sijaan keinona ilmaista rakkauttasi. Esimerkiksi elääkseni viisauden sanan mukaan opettelin valmistamaan terveellisiä aterioita. Nyt opetan tyttäriäni tekemään samoin. Kun pidät Jumalan käskyt auliisti, rakkautesi Häntä ja Vapahtajaa kohtaan kasvaa.

Liittosuhteemme taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kanssa auttaa meitä tuntemaan Heidät paremmin ja pääsemään paremmin osallisiksi Heidän voimastaan elämässämme – äärettömästi paremmin kuin mikään vihreä tuolipari siihen pystyisi. Ja se voima muuttaa meidät ikuisiksi ajoiksi!

Viite

  1. Ann M. Madsen, julkaisussa Truman G. Madsen, The Temple: Where Heaven Meets Earth, 2008, s. 69.

Tulosta