Voor de kracht van de jeugd
Probeer het eens!
Augustus 2024


Probeer het eens!

Hoe kun je weten of de woorden van profeten en de Schriften waar zijn en voor jou zijn bedoeld?

Afbeelding
jongevrouw markeert gigantische Schriften met gigantische markeerstift

Illustratie, Emily E. Jones

We ontvangen belangrijke leiding door profeten en de Schriften. Ze zijn ons tot zegen en helpen ons om het beste uit onszelf te halen. Het is belangrijk dat je zelf te weten komt dat de dingen waarin ze onderwijzen waar zijn.

Hoe doe je dat?

Alma heeft gezegd dat we het woord kunnen beproeven en een sprankje geloof kunnen oefenen (zie Alma 32:27). Er worden voortdurend experimenten gedaan. Ze zijn een manier om de wereld om ons heen te verkennen. Ze kunnen ons ook antwoorden op geestelijke vragen helpen vinden en ons geloof versterken.

Probeer dit geestelijke experiment eens:

De Heiland in de Schriften vinden

Een paar jaar geleden nodigde president Russell M. Nelson de jongvolwassenen van de kerk uit om ‘hun getuigenis te versterken’ en ‘alles over Jezus Christus [te leren] wat ze konden’. Hij vroeg ze elke week wat tijd te reserveren ‘om alles in de standaardwerken over wat Jezus heeft gezegd en gedaan, te bestuderen’ aan de hand van de verwijzingen in de Gids bij de Schriften onder het kopje Jezus Christus.

President Nelson had toen zelf al ‘alle verzen die naar Jezus Christus verwezen, zoals die onder de hoofdkoppen en de 57 subkoppen in de Engelse Topical Guide voorkomen, gelezen en onderstreept’. Hij had meer dan 2200 Schriftteksten bestudeerd! Hij had er zes weken over gedaan. Toen Wendy, president Nelsons vrouw, vroeg wat voor uitwerking het bestuderen van al die teksten op hem had gehad, zei hij: ‘Ik ben nu een ander mens!’

We vroegen een paar jongeren om hetzelfde experiment te doen en in een week zoveel mogelijk over de Heiland in de Schriften te lezen. We vroegen na afloop wat ze hadden geleerd. Dit zijn hun bevindingen.

Wat was het resultaat?

Afbeelding
jongevrouw

‘Ik voelde de Geest door de getuigenissen en de leringen van Jezus Christus. Ik vind vooral de teksten over Christus als onze Herder heel erg mooi. Hij zorgt voor ons. Terwijl ik over Hem las, werd ik met zijn liefde omringd. Ik kwam erachter dat onze Heiland net als wij met verleidingen en lichamelijke pijn te maken had. Als we ernaar streven om zoals Hij te worden, is het niet erg dat we in verleiding komen of moe zijn, want onze Heiland overkwam dat ook. Dat weerhield Hem er alleen niet van om het werk van zijn Vader te doen. Dat wil ik in gedachten houden als ik te moe ben om in de Schriften te lezen. Ik wil de leringen van onze Heiland volgen omdat ik Hem liefheb – niet alleen maar omdat het erbij hoort. Ik wil dat uit mijn levensstijl blijkt dat ik een volgeling van Christus ben.’

Eve S. (17), Alberta (Canada)

Afbeelding
jongeman

‘Ik heb geleerd dat we met grote moeilijkheden te maken kunnen hebben, maar dat we met de hulp van onze Heiland alles aankunnen en door onze moeilijkheden gesterkt kunnen worden. De Heiland kan ons op toekomstige problemen voorbereiden. Door in de Schriften te lezen, ben ik gaan begrijpen hoe belangrijk onze Heiland en zijn verzoening in Gods plan zijn. Dagelijkse Schriftstudie geeft me het gevoel dat de Heiland van mij houdt en herinnert mij eraan dat Hij mij belangrijk vindt. Toen ik in de Schriften over Jezus Christus las, wist ik door inspiratie wat ik beter kon doen en hoe ik celestiaal kon denken. Ik ga mijn vriendinnen vragen om met mij in het Boek van Mormon te lezen, zodat we elkaar kunnen vertellen wat we hebben geleerd.’

Ambher L. (17), Nueva Ecija (Filipijnen)

Afbeelding
jongevrouw

‘Toen Jezus Christus op aarde was, had Hij aandacht voor de mensen die Hij zegende en genas. Toen ik over de Heiland las en nadacht, voelde ik veel gemoedsrust. Ik kon mijn stress en zorgen even opzij zetten en dingen vanuit een ander perspectief bekijken. Met deze nieuwe kennis over de Heiland ga ik bidden om de mensen te vinden die Jezus wil dat ik help, en ze dienen zoals Hij dat zou doen.’

Josh H. (16), Florida (VS)

Afdrukken