Voor de kracht van de jeugd
Hoe kan ik vergeving ontvangen, en mezelf en anderen vergeven?
Augustus 2024


Digitaal thema-artikel: Antwoord van een apostel

Hoe kan ik vergeving ontvangen, en mezelf en anderen vergeven?

Als we ons leven op de Heiland richten, vinden we antwoord op de diepe en belangrijke zorgen van onze ziel.

Naar een toespraak gehouden tijdens een devotional aan de Brigham Young University–Hawaii op 29 januari 2023.

Afbeelding
Alma en de zoons van Mosiah omhelzen elkaar

Ik wil graag enkele vragen beantwoorden die jonge discipelen van Jezus Christus bezighouden.

Hoe kan ik vergeving ontvangen, me waardig voelen en Gods liefde voelen?

Velen van ons worstelen met bekering en vergeving van onze zonden, ons waardig voelen om aan het avondmaal deel te nemen, en Gods liefde voor ons voelen, terwijl wij ons onwaardig voelen.

Het beginsel bekering komt na geloof in Jezus Christus. God houdt van ons, zelfs als we in ernstige zonde verstrikt zijn. We ontvangen vergeving als we ons voor God verootmoedigd hebben, zo nodig met de juiste kerkleiders hebben gesproken, ons hebben bekeerd en onze zonden hebben verzaakt. Deze stappen brengen ons dichter bij de Heiland, die ons uiteindelijk van schuldgevoelens, verdriet, en geestelijke en lichamelijke slavernij kan bevrijden.

We weten niet waarom we ons soms schuldig blijven voelen als we ons van onze zonden hebben bekeerd. Praat erover met je hemelse Vader in plaats van te speculeren. Stel Hem die vraag rechtuit. Ik weet dat Hij je in de loop der tijd zal openbaren wat je nodig hebt.

Ik heb nog steeds enkele herinneringen aan fouten uit mijn verleden. Toen ik erover bad, zei de Heer dat ik vergeving had ontvangen en dat ik me er geen zorgen meer over moest maken. Maar ik vind ook dat die herinneringen een waarschuwing zijn om niet meer in die fouten te vervallen. Er is dus ook een positieve kant aan die herinneringen. Ik zie ze als een uiting van Gods liefde voor mij, omdat Hij me voortdurend waarschuwt om die weg niet opnieuw te bewandelen.

Als we voortdurend ons best doen, en door onze werken het verlangen tonen om het vat eerst van binnen te reinigen, gaan gevoelens van schuld en ontmoediging vaak weg. Na verloop van tijd kan onze ervaring op die van Alma gaan lijken, die getuigde dat hij zich na zijn bekering ‘zijn zonden nog wel kon herinneren, maar dat de herinnering aan zijn zonden hem niet meer verscheurde en pijnigde, omdat hij wist dat hij vergeving had ontvangen’.

Hoe kan ik iemand vergeven die me beledigd of gekwetst heeft?

Een interessante kwestie die jongeren bezighoudt heeft te maken met het vergeven van mensen die ons beledigd of gekwetst hebben.

Als we het woord van God bestuderen, leren we dat het vergeven van anderen grote geestelijke zegeningen met zich meebrengt, waaronder gemoedsrust en hoop. De belangrijkste zegening is misschien wel dat we, als we anderen vergeven, vergeving van onze zonden kunnen ontvangen. De Heer leert ons dat vergeving een universeel gebod is en dat van ons wordt vereist ‘alle mensen te vergeven’. Maar dat kan nog steeds moeilijk zijn.

Soms laten we ons door hoogmoed, angst, verbolgenheid of verbittering ontmoedigen zodat we geen hoop kunnen voelen. Maar wie hun geloof en vertrouwen in de Heer stellen, krijgen de moed om te vergeven. Vergeven betekent dat we het verwijt voor pijn uit het verleden loslaten. Het verlicht ook een aanzienlijke last. En we moeten verder gaan met ons leven.

Wat vergeten betreft, is het belangrijk om te bedenken dat ‘vergeving niet betekent dat we vergeten dat de overtreding heeft plaatsgevonden of doen alsof er niets gebeurd is. Het betekent niet dat je toestaat dat het kwetsende gedrag wordt voortgezet. Het betekent niet dat alle relaties genezen kunnen worden. En het betekent niet dat de overtreder niet verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn of haar gedrag. Het betekent dat je met de hulp van de Heiland kunt loslaten.’

Hier zijn enkele suggesties om je bij dat proces te helpen:

  • Bid om nederigheid. Nederigheid is het tegenovergestelde van hoogmoed, wat het voornaamste obstakel in onze pogingen om te vergeven is. Hoogmoed leidt ertoe dat we ons concentreren op de vijandige gevoelens jegens anderen. Dan zien we onze eigen zwakheden, fouten en zonden over het hoofd. Maar de Heer belooft: ‘Indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik maken dat zwakke dingen sterk voor hen worden.’ Naargelang onze nederigheid en ons geloof zal de Heer ons helpen om meer op Hem te lijken en net als Hij anderen oprecht te vergeven.

  • Uit je dankbaarheid. Als we onze dankbaarheid uiten, nodigen we de Geest uit, die ons hart kan verzachten en veranderen. Je kunt eventueel in een dagboek bijhouden waar je dankbaar voor bent. Let elke dag op uitingen van Gods liefde. Als je een dankbare houding ontwikkelt, merk je misschien dat je zelfs redenen kunt vinden om dankbaar voor je beproevingen te zijn.

  • Wees geduldig. Als je veel pijn hebt, kan vergeving schenken tijd kosten. Je kunt door oprecht gebed, studie en overpeinzing ruimte voor vergeving in je hart maken. Als je je dagelijks aan de woorden van Christus vergast, kom je dichter tot Hem en krijg je meer genezende kracht.

  • Laat het verleden achter je. Geschiedenis is geschiedenis en kan niet veranderd worden. Maar je kunt je energie op vandaag richten; want vandaag kun je ervoor kiezen om te vergeven. Leg je last bij de Heer neer. Bedenk dat Christus niet alleen de zonden van de wereld op Zich heeft genomen, maar ook onze pijnen en zwakheden. Als je het Hem toestaat, kan Hij je last verlichten.

Het kan moeilijk zijn om de kracht te vinden om te vergeven, maar de Heiland en zijn verzoening maken dat mogelijk. Als we ons hart echt openstellen om anderen te vergeven, worden we met gemoedsrust gezegend. Ik moedig je aan om de genezende kracht van vergeving te aanvaarden.

Als we ons leven op de Heiland richten, vinden we antwoord op de diepe en belangrijke zorgen van onze ziel. De genezende kracht van de Heiland vervult onze ziel met vrede, licht, begrip, vreugde en liefde.

Afdrukken