Nuorten voimaksi
Kulje Vapahtajan valossa
Syyskuu 2024


Kulje Vapahtajan valossa

Kun tulet Jeesuksen Kristuksen luo ja teet parannuksen, Hänen parantava ja vahvistava voimansa johdattaa sinut pois pimeydestä.

Kuva
Paperilennokki

Yhdellä pitkällä lennolla, jonka tein lentokapteenina, nousin lentoon Saksassa klo 11.00 ja laskeuduin Kaliforniaan samana päivänä klo 13.00. Lähtö- ja saapumisaikoja vertailemalla saattaa vaikuttaa siltä, että lento Atlantin valtameren ja Pohjois-Amerikan mantereen yli kesti vain kaksi tuntia.

Boeing 747 oli nopea, mutta ei niin nopea! Todellisuudessa tuulesta riippuen kesti noin 11 tuntia lentää 9 000 kilometriä.

Koska lensimme länteen, aurinko ei laskenut missään vaiheessa lentomme aikana. Nautimme kirkkaasta päivänvalosta koko matkan Saksasta Kaliforniaan. Paluu Saksaan oli kuitenkin täysin erilainen tarina. Kun lensimme itään, auringonlasku tuli nopeammin kuin normaalisti, ja ennen kuin huomasimmekaan, yö oli käsillä.

Vaikka lensin yöllä täydellisessä pimeydessä, tiesin varmuudella, että aurinko pysyi vakaana, lujana ja luotettavana. Tiesin, että lopulta aurinko nousisi ja kirkas valo palaisi tuomaan lämpöä ja elämää uuteen päivään ennen matkamme päättymistä.

Joskus asiat ympärillämme voivat tuntua epävakailta, arvaamattomilta ja synkiltä. Kuinka kiitollinen olenkaan Jeesuksesta Kristuksesta. Hän on maailman valo ja elämä. Hänen ansiostaan meillä on toivo tulevaisuudesta, pääsy Hänen jumalalliseen valoonsa ja lupaus lopullisesta voitosta synnin ja kuoleman yli.

Vapahtajan rakkaus ja voima

Rakkaudesta meitä kohtaan Jeesus Kristus antoi henkensä kaikkien Jumalan lasten puolesta ja antoi mahdollisuuden kuolemattomuuteen ja iankaikkiseen elämään.

Huolimatta siitä, mihin Saatana haluaisi sinun uskovan, et ole Vapahtajan pelastamiskyvyn ulottumattomissa. Et ole koskaan liian kaukana ollaksesi ”iankaikkisesti ympäröity hänen rakkautensa käsivarsilla” (2. Nefi 1:15).

Tämä suurin kaikista lahjoista tulee Jeesuksen Kristuksen sovituksen kaiken mahdollistavasta ja lunastavasta voimasta. Koska Vapahtaja kärsi Getsemanessa ja Golgatalla, Hän osaa auttaa sinua selviytymään kaikista kohtaamistasi haasteista (ks. Alma 7:11–12).

Jeesus Kristus on sinun voimasi!

Kuva
Jeesus Kristus syleilee miestä

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Kun Vapahtaja [antoi tämän sovitusuhrin] koko ihmiskunnan hyväksi, Hän antoi keinon, jolla ne, jotka seuraavat Häntä, voivat päästä osallisiksi Hänen parantavasta, vahvistavasta ja lunastavasta voimastaan.”

Auringon lailla tuo voima on aina olemassa. Se ei koskaan häily. Vapahtajan jalanjäljissä kulkeminen on kuin kävelisi varjoista auringonvaloon, missä voi vastaanottaa Jumalan valon, lämmön ja rakkauden siunaukset.

Kirkas uusi alku

Mormonin kirjassa kerrotaan, kuinka Vapahtajan ristiinnaulitsemisen jälkeen nefiläiset viettivät kolme päivää synkimmässä pimeydessä. Fyysinen pimeys heidän ympärillään oli vertauskuvana hengellisestä pimeydestä, jota koemme synnin vuoksi. Sitten he kuulivat Kristuksen äänen kutsuvan heitä pimeydestä Hänen valoonsa:

”Ettekö nyt palaa minun luokseni ja tee parannusta synneistänne ja käänny, jotta minä voin parantaa teidät?” (3. Nefi 9:13.)

”Teidän tulee uhrata minulle uhrina särkynyt sydän ja murtunut mieli” (3. Nefi 9:20).

”[Tehkää parannus ja palatkaa] minun luokseni täysin vilpittömin sydämin” (3. Nefi 10:6).

Vapahtaja esittää nuo samat kutsut sinulle, kun huomaat olevasi eksyksissä pimeydessä. Aivan kuten jokainen auringonnousu merkitsee uuden päivän alkua, niin joka kerta kun teet parannuksen, sinä saat uuden aloituksen, kirkkaan uuden alun.

Kun teet vilpittömän parannuksen, Jeesus Kristus ”korvaa syyllisyytesi rauhalla ja ilolla. Hän ei enää muista syntejäsi. Hänen voimassaan sinun halusi pitää Hänen käskynsä kasvaa.”

Heti kun otat ensimmäisen askeleen tehdäksesi parannuksen, Vapahtaja alkaa ”muuttaa sydämesi ja elämäsi. Vähitellen sinä kehityt ja sinusta tulee enemmän Hänen kaltaisensa” ja Hän ”antaa sinulle paremman mahdollisuuden saada Hänen voimaansa”.

Koe kestävä parantuminen

Vapahtaja on Mestariparantaja. Yksi kauneimpia osoituksia Hänen parantavasta voimastaan on Hänen henkilökohtainen palvelutyönsä Mormonin kirjassa:

”Onko teillä keskuudessanne sairaita?” Hän kysyi. ”Onko teillä – – millään tavalla vaivaisia? Tuokaa heidät tänne, niin minä parannan heidät, sillä tunnen myötätuntoa teitä kohtaan. – –

Ja tapahtui, että kun hän oli näin puhunut, koko väkijoukko meni sinne yhdessä – –, ja hän paransi heidät joka ainoan, kun heidät tuotiin hänen luoksensa.” (3. Nefi 17:7, 9.)

Joka kerta kun Vapahtaja paransi kenet tahansa sekä ennen ylösnousemustaan että sen jälkeen, Hän todisti ylimmästä voimastaan parantaa meidän sielumme. Jokainen ihmeellinen parantuminen viittasi Hänen lupaukseensa pysyvästä fyysisestä ja emotionaalisesta parantumisesta, jonka koemme ylösnousemuksessa.

Toisinaan parantumista anoviin rukouksiisi ei ehkä vastata toivomallasi tavalla, mutta niitä ei koskaan jätetä huomiotta. Parantumisen aika tulee lopulta taivaallisen Isän omalla tavalla ja omana aikana, aivan kuten yön pimeys väistyy aina loistavan auringonnousun tieltä.

Rakas ystäväni, todistan, että Jeesus Kristus on parantaja tässä elämässä ja iankaikkisuudessa. Hänen armonsa riittää parantamaan haavasi, puhdistamaan sinut synnistä, vahvistamaan sinua koettelemuksissa ja siunaamaan sinua toivolla, viisaudella ja rauhalla. Hänen voimansa on aina läsnä – jatkuva ja luotettava – silloinkin kun jonkin aikaa tunnet olevasi etäällä Hänen rakkaudestaan, valostaan ja lämmöstään.

Kuva
Nuori mies katsoo auringonlaskua

Älä koskaan kadota mielestäsi kunnioituksen tunnetta ja syvää kiitollisuutta kaikesta, mitä Jeesus Kristus on tehnyt hyväksesi. Tiedä, että sinua rakastetaan täydellisesti. Muista, mitä sinulle on luvattu iankaikkisesti. ”Ja suokoon Jumala – – teille, että teidän kuormanne olisivat keveitä ilon tähden hänen Pojastaan” Jeesuksesta Kristuksesta (Alma 33:23).

Tulosta