Generalkonferanse
Hvordan prestedømmet velsigner ungdom
Generalkonferansen april 2020


Hvordan prestedømmet velsigner ungdom

Gjennom prestedømmet kan vi bli oppløftet. Prestedømmet bringer lys inn i vår verden.

Jeg er takknemlig for å være her. Da jeg fant ut at jeg ville få anledning til å tale til dere i dag, følte jeg meg veldig begeistret men samtidig svært ydmyk. Jeg har brukt mye tid på å tenke på hva jeg kunne dele, og jeg håper Ånden taler til dere direkte gjennom mitt budskap.

I Mormons bok gir Lehi en velsignelse til hver av sine sønner før han går bort, som hjelper dem å forstå deres sterke sider og evige potensial. Jeg er det yngste av åtte barn, og det siste året har jeg for første gang vært det eneste barnet som bor hjemme. Å ikke ha mine søsken i nærheten og ikke alltid ha noen å snakke med, har vært vanskelig for meg. Det har vært kvelder da jeg har følt meg veldig ensom. Jeg er takknemlig for mine foreldre, som har gjort sitt beste for å hjelpe meg. Et eksempel på dette er da min far tilbød seg å gi meg en prestedømsvelsignelse til trøst i en spesielt utfordrende tid. Etter velsignelsen endret ikke ting seg med en gang, men jeg var i stand til å føle fred og kjærlighet fra min himmelske Fader og fra min far. Jeg føler meg velsignet ved å ha en verdig far som kan gi prestedømsvelsignelser når jeg trenger dem, og som hjelper meg å forstå mine sterke sider og evige potensial, akkurat slik Lehi gjorde da han velsignet sine barn.

Uansett omstendigheter, kan du alltid ha tilgang til prestedømsvelsignelser. Gjennom familiemedlemmer, venner, omsorgsbrødre, prestedømsledere og en himmelsk Fader som aldri vil svikte deg, kan du motta prestedømmets velsignelser. Eldste Neil L. Andersen sa: “Prestedømmets velsignelser er uendelig mye større enn den som blir bedt om å overbringe gaven … Når vi er verdige, beriker prestedømmets ordinanser vårt liv.”1

Nøl ikke med å be om en velsignelse når du trenger ekstra veiledning. Det er i våre vanskeligste øyeblikk at vi trenger Ånden til å hjelpe oss aller mest. Ingen er fullkommen, og vi opplever alle vanskeligheter. Noen av oss kan lide av angst, depresjon, avhengighet eller følelser av at vi ikke er god nok. Prestedømsvelsignelser kan hjelpe oss å overvinne disse utfordringene og motta fred på vår vei inn i fremtiden. Jeg håper at vi arbeider med flid for å være verdige til å motta disse velsignelsene.

En annen måte prestedømmet velsigner oss på er gjennom patriarkalske velsignelser. Jeg har lært å vende meg til min patriarkalske velsignelse når jeg er trist eller ensom. Velsignelsen min hjelper meg å se mitt potensial og den konkrete planen Gud har for meg. Den trøster meg og hjelper meg å se forbi mitt jordiske perspektiv. Den påminner meg om mine gaver og om de velsignelser jeg vil motta dersom jeg lever verdig. Den hjelper meg også å huske og føle fred om at Gud vil sørge for svar og åpne dører for meg akkurat i riktig øyeblikk når jeg trenger det mest.

Patriarkalske velsignelser bidrar til å forberede oss til å komme tilbake og leve sammen med vår himmelske Fader: Jeg vet at patriarkalske velsignelser kommer fra Gud og kan hjelpe oss å vende våre svakheter til styrke. Dette er ikke budskap fra “spåmenn”. Disse velsignelsene forteller oss det vi trenger å høre. De er som en Liahona for hver enkelt av oss. Når vi setter Gud først og har tro på ham, vil han lede oss gjennom vår egen villmark.

Akkurat som Gud velsignet Joseph Smith med prestedømmet slik at evangeliets velsignelser kunne gjengis, kan vi motta evangeliets velsignelser i vårt liv gjennom prestedømmet. Hver uke er vi gitt privilegiet og muligheten til å ta del i nadverden. Gjennom denne prestedømsordinansen kan vi alltid ha Ånden med oss, noe som kan rense og foredle oss. Hvis du føler behov for å fjerne noe fra ditt liv, ta kontakt med en betrodd leder som kan hjelpe deg å komme på rett vei. Dine ledere kan hjelpe deg å få tilgang til all kraft i Jesu Kristi forsoning.

Takket være prestedømmet, kan vi også motta velsignelsene ved tempelets ordinanser. Helt siden jeg først kunne komme inn i tempelet, har jeg gjort det til et mål og en prioritet å delta regelmessig. Ved å ta meg tid til å gjøre de nødvendige ofre for å komme nærmere min himmelske Fader i hans hellige hus, har jeg blitt velsignet ved å motta åpenbaring og tilskyndelser som virkelig har hjulpet meg gjennom livet.

Gjennom prestedømmet kan vi bli oppløftet. Prestedømmet bringer lys inn i vår verden. Eldste Robert D. Hales sa: “Uten prestedømmets kraft, ‘ville hele jorden bli lagt fullstendig øde’ (se L&p 2:1–3). Det ville ikke være noe lys, ikke noe håp – bare mørke.”2

Guds heier på oss. Han ønsker at vi skal vende tilbake til ham. Han kjenner oss personlig. Han kjenner deg. Han elsker oss. Han er alltid oppmerksom på oss og velsigner oss selv når vi føler at vi ikke fortjener det. Han vet hva vi trenger og når vi trenger det.

“Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere.

For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for” (Matteus 7:7–8).

Hvis du ikke allerede har et vitnesbyrd om prestedømmet, oppfordrer jeg deg til å be om selv å få vite om dets kraft og så lese i Skriftene for å høre Guds ord. Jeg vet at hvis vi gjør en innsats for å erfare kraften i Guds prestedømme i vårt liv, vil vi bli velsignet. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Neil L. Andersen, “Kraft i prestedømmet”, Liahona, nov. 2013, 92.

  2. Robert D. Hales, “Prestedømmets velsignelser”, Lys over Norge, jan. 1996, 33.

Skriv ut