Generalkonferanse
De beste hjem
Generalkonferansen april 2020


De beste hjem

Frelseren er den fullkomne ingeniør, byggmester og interiørarkitekt. Hans prosjekt er våre sjelers fullkommenhet og evige glede.

Nylig fikk jeg øye på en reklameplakat i Salt Lake City. Den reklamerte for et møbel- og interiørdesignfirma. Det sto ganske enkelt: “Betjener de beste hjem i Salt Lake City.”

Budskapet var fengende – hva menes med “de beste hjem”? Jeg tenkte på dette spørsmålet, spesielt med hensyn til barna som min hustru Kathy og jeg oppdro og barna som de oppdrar i dag. I likhet med foreldre overalt, var vi bekymret for og ba for familien vår. Det gjør vi fortsatt. Vi ønsker oppriktig det beste for dem. Hvordan kan de og deres barn bo i de beste hjem? Jeg har reflektert over hjemmene til Kirkens medlemmer som Kathy og jeg har hatt det privilegium å besøke. Vi har blitt invitert til hjem i Korea og Kenya, på Filippinene og i Peru, i Laos og Latvia. La meg dele fire betraktninger om gode hjem.

For det første, fra Herrens perspektiv har det å skape de beste hjem alt å gjøre med de personlige egenskapene til dem som bor der. Disse hjemmene blir ikke gode på noen viktig eller varig måte av møblene deres eller av nettoformuen eller den sosiale statusen til dem som eier dem. Det beste kjennetegnet på noe hjem er bildet av Kristus som gjenspeiles i hjemmets beboere. Det viktigste er interiørdesignet av beboernes sjeler, ikke selve bygget.

Kristi egenskaper tilegnes med tiden1 ved bevisst fremgang på paktens sti. Kristus-lignende egenskaper pryder livet til dem som gjør sitt beste for å leve et godt liv. De fyller hjem med evangeliets lys, enten gulvet består av jord eller marmor. Selv om du er den eneste i din husstand som følger formaningen om å “trakte” etter disse tingene2, kan du bidra til den åndelige innredningen i familiens hjem.

Vi følger Herrens råd om å “[organisere oss], [forberede] alt som er nødvendig, og [bygge] et hus” ved å organisere, forberede og bygge vårt åndelige liv, ikke vår eiendom. Når vi tålmodig følger Frelserens paktssti, blir vårt hjem “et herlighetens hus, et ordens hus [og] et Guds hus”.3

For det annet tar beboerne i de beste hjem seg tid til å studere Skriftene og levende profeters ord hver dag. President Russell M. Nelson har oppfordret oss til å “omforme” og “ombygge” vårt hjem ved studium av evangeliet.4 Oppfordringen hans erkjenner at gode hjem huser det ømtålige, viktige arbeidet med personlig vekst og omgjøring av våre svakheter. Daglig omvendelse er et forvandlende verktøy som gjør oss i stand til å bli litt snillere, mer kjærlige og mer forståelsesfulle. Å studere Skriftene bringer oss nærmere Frelseren, hvis generøse kjærlighet og nåde hjelper oss med vår vekst.

Bibelen, Mormons bok og Den kostelige perle forteller historier om familier, så det er ikke overraskende at disse guddommelige bøkene er uforlignelige håndbøker for å bygge de beste hjem. De beskriver foreldres bekymringer, farene ved fristelser, rettferdighetens seier, prøvelsene ved hungersnød og overflod og krigens redsler, samt fordelene med fred. Om og om igjen viser Skriftene oss hvordan familier lykkes ved rettferdig livsførsel og hvordan de mislykkes ved å følge andre stier.

For det tredje følger gode hjem plantegningen som Herren har laget for sitt beste hjem, tempelet. Å bygge et tempel begynner med grunnleggende trinn – rydding og planering av en tomt. Disse innledende anstrengelsene for å klargjøre tomten kan sammenlignes med å holde de grunnleggende budene. Budene er grunnvollen som disippelskapet bygger på. Et stabilt disippelskap får oss til å bli faste, standhaftige og urokkelige,5 som stålrammeverket for et tempel. Dette stabile rammeverket gjør det mulig for Herren å sende sin Ånd for å forandre vårt hjerte.6 Å oppleve en mektig forandring i hjertet er som å legge vakre detaljer til et tempels interiør.

Etter hvert som vi fortsetter i tro, forandrer Herren oss gradvis. Vi mottar hans bilde i vårt ansikt og begynner å reflektere hans karakters kjærlighet og skjønnhet.7 Når vi blir mer lik ham, vil vi føle oss hjemme i hans hus, og han vil føle seg hjemme i vårt.

Vi kan opprettholde hjemmets nære tilknytning til hans hjem ved å kvalifisere oss til og bruke en tempelanbefaling så ofte som omstendighetene tillater. Når vi gjør det, hviler også helligheten av Herrens hus i vårt hus.

Det praktfulle Salt Lake tempel står ikke langt unna. Tempelet ble bygget av pionerer med enkelt verktøy, lokale materialer og endeløst hardt arbeid, og ble bygget fra 1853 til 1893. Det beste Kirkens tidlige medlemmer hadde å tilby innen ingeniørvitenskap, arkitektur og interiørdesign, skapte et mesterverk som er anerkjent av millioner.

Det har gått nesten 130 år siden tempelet ble innviet. Som eldste Gary E. Stevenson bemerket i går, har de tekniske prinsippene som ble brukt til å designe tempelet, blitt erstattet av nyere og sikrere standarder. Å unnlate å forbedre tempelets konstruksjon og reparere strukturelle svakheter ville svikte pionerenes tillit, som gjorde alt de kunne og deretter overlot omsorgen for tempelet til påfølgende generasjoner.

Kirken har startet et fireårig restaureringsprosjekt for å forbedre tempelets strukturelle og seismiske styrke.8 Grunnmuren, gulvene og veggene vil bli styrket. Den beste ingeniørkunnskapen som er tilgjengelig i dag, vil bringe tempelet opp til moderne standarder. Vi vil ikke kunne se de strukturelle endringene, men virkningene vil være reelle og viktige. I alt dette arbeidet vil tempelets vakre interiørdesign bli bevart.

Vi skulle følge det eksempel som renoveringen av Salt Lake tempel gir oss, og ta oss tid til å evaluere vår egen åndelige seismiske konstruksjon for å påse at den er oppdatert. Periodisk selvransakelse, kombinert med å spørre Herren: “Hva er det så jeg mangler?”9 kan hjelpe hver enkelt av oss å bidra til å bygge et av de beste hjem.

For det fjerde er de beste hjem en tilflukt fra livets stormer. Herren har lovet at de som holder Guds bud, skal det “gå vel [med] i landet”.10 Guds fremgang er kraften til å streve fremover til tross for livets problemer.

I 2002 lærte jeg noe viktig om problemer. Mens jeg var i Asunción i Paraguay, møtte jeg byens stavspresidenter. På den tiden opplevde Paraguay en forferdelig finanskrise, og mange medlemmer av Kirken led og var ute av stand til å få endene til å møtes. Jeg hadde ikke vært i Syd-Amerika siden min misjon, og hadde aldri vært i Paraguay. Jeg hadde virket i dette områdepresidentskapet i bare noen uker. Da jeg var bekymret for min manglende evne til å gi veiledning til stavspresidentene, ba jeg dem fortelle meg bare hva som gikk bra i stavene deres. Den første stavspresidenten fortalte meg om ting som gikk bra. Den neste nevnte ting som gikk bra og noen problemer. Da vi kom til den siste stavspresidenten, nevnte han bare en rekke ubehagelige utfordringer. Mens stavspresidentene forklarte situasjonens omfang, ble jeg stadig mer bekymret, nesten desperat, for hva jeg skulle si.

Akkurat da den siste stavspresidenten avsluttet sine kommentarer, kom jeg til å tenke: “Eldste Clayton, still dem dette spørsmålet: ‘Presidenter, av de medlemmene i stavene deres som betaler full tiende, betaler et rundhåndet fasteoffer, foredler sine kall i Kirken, faktisk besøker sine familier som hjemmelærere eller besøkende lærerinner11 hver måned, holder familiens hjemmeaften, studerer Skriftene og holder familiebønn hver dag, hvor mange har problemer de ikke kan løse på egenhånd uten at Kirken må gripe inn og løse dem for dem?’”

Jeg fulgte tilskyndelsen jeg hadde fått, og stilte stavspresidentene dette spørsmålet.

De så på meg i forbauset stillhet og sa så: “Pues, ninguno,” som betyr: “Vel, ingen.” De fortalte meg så at ingen av medlemmene som gjorde alt dette, hadde problemer de ikke var i stand til å løse på egenhånd. Hvorfor? Fordi de bodde i de beste hjem. Deres trofaste livsførsel ga dem den styrke, den visjon og den himmelske hjelp de trengte i den økonomiske uroen som omga dem.

Dette betyr ikke at de rettferdige ikke vil bli syke, komme ut for ulykker, oppleve motgang i næringslivet eller møte mange andre vanskeligheter i livet. Jordelivet medfører alltid utfordringer, men gang på gang har jeg sett at de som gjør sitt beste for å adlyde budene, blir velsignet med å finne veien videre med fred og håp. Disse velsignelsene er tilgjengelige for alle.12

David erklærte: “Dersom Herren ikke bygger huset, arbeider bygningsmennene forgjeves.”13 Uansett hvor du bor, uansett hvordan huset ditt ser ut og uavhengig av familiens sammensetning, kan du bidra til å bygge det beste hjemmet for familien din. Jesu Kristi gjengitte evangelium gir oss plantegningene for dette hjemmet. Frelseren er den fullkomne ingeniør, byggmester og interiørarkitekt. Hans prosjekt er vår sjels fullkommenhet og evige glede. Med hans kjærlige hjelp kan din sjel bli alt han ønsker at den skal være, og du kan bli den beste versjonen av deg selv, forberedt på å bygge og bo i et av de beste hjem.

Jeg vitner takknemlig om at vår Gud og vår Fader lever. Hans Sønn, Herren Jesus Kristus, er hele menneskehetens Frelser og Forløser. De elsker oss fullkomment. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike på jorden. Levende profeter og apostler veileder den i dag. Mormons bok er sann. Jesu Kristi gjengitte evangelium er den fullkomne plantegning for å bygge de beste hjem. I Jesu Kristi navn. Amen.