2010
Valmistautukaa temppelin siunauksiin
2010


Valmistautukaa temppelin siunauksiin

Jokainen temppeli on vertauskuva uskostamme Jumalaan ja todiste uskostamme kuolemanjälkeiseen elämään. Temppeli on tavoitteena jokaisessa kirkon toiminnassa, jokaisessa kirkon oppiaiheessa, jokaisessa kirkon edistysaskeleessa.

Kun temppeleitä valmistetaan kansaa varten, niin kansan pitää valmistautua temppeliä varten

Jokaisen temppelin ulkoseinään on kaiverrettu sanat ”Herralle pyhitetty”.1 Nuo sanat määrittävät sekä temppelin että sen tarkoitukset pyhiksi. Myös niiden, jotka menevät temppeliin, on määrä olla pyhiä.2 Kun temppeleitä valmistetaan kansaa varten, niin kansan pitää valmistautua temppeliä varten.

Temppeli eroaa muista jumalanpalveluspaikoista. Toisin kuin kappelit, temppeli on kiinni lepopäivänä, jotta ihmiset voivat tuona pyhänä päivänä käydä kirkossa ja olla perheensä kanssa. Temppelit ovat avoinna pyhään työhön muina viikonpäivinä. Temppeli on kirjaimellisesti Herran huone, joka on varattu iankaikkisesti merkittäviin toimituksiin. Näitä toimituksia ovat kasteet, avioliittoon vihkimiset, endaumentit ja sinetöimiset.

Jokainen temppeli on vertauskuva uskostamme Jumalaan ja todiste uskostamme kuolemanjälkeiseen elämään. Temppeli on tavoitteena jokaisessa kirkon toiminnassa, jokaisessa kirkon oppiaiheessa, jokaisessa kirkon edistysaskeleessa. Kaikki pyrkimyksemme julistaa evankeliumia, tehdä pyhät täydellisiksi ja lunastaa kuolleet johtavat pyhään temppeliin. Temppelitoimitukset ovat ehdottoman välttämättömiä. Me emme voi palata Jumalan kirkkauteen ilman niitä.

Jokainen temppelitoimitus on vakava lupaus

Temppelissä me saamme endaumentin, joka tarkoittaa kirjaimellisesti lahjaa. Meidän pitää ymmärtää sen hengellinen merkitys ja se, miten tärkeää on pitää pyhät liitot ja velvoitteet, joita teemme saadessamme tämän lahjan. Jokainen ”temppelitoimitus on muutakin kuin rituaali, joka käydään läpi. Se on vakava lupaus.”3

Temppeliendaumentti annettiin ilmoituksena. Siksi se ymmärretään parhaiten ilmoituksen avulla, jota tavoitellaan sitkeästi ja puhtain sydämin. Presidentti Brigham Young on selittänyt: ”Teidän endaumenttinne tarkoittaa sitä, että te saatte Herran huoneessa kaikki ne toimitukset, jotka ovat teille välttämättömät lähdettyänne tästä elämästä, niin että voitte kulkea takaisin Isän kasvojen eteen ohi vartijoina seisovien enkelien – – ja saatte iankaikkisen korotuksenne.”4

Kuuliaisuus temppelissä tehtyjä pyhiä liittoja kohtaan tekee meidät kelvollisiksi iankaikkiseen elämään

Jokaisessa temppelissä käytetään pappeuden sinetöimisvaltuutta. Presidentti Gordon B. Hinckley on selittänyt: ”Ei kenelläkään kuninkaalla, ei minkään valtion presidentillä, ei minkään valtakunnan millään viranomaisella maailmassa, johon kuulumme, ole mitään valtuutta haudan tuolla puolella oleviin asioihin. Jokainen on avuton kuoleman koittaessa, mutta mitä nöyrin, hyvä, vanhurskas ylipappi, joka on saanut sinetöimisvaltuuden, voi sitoa taivaissa sen, mikä on sidottu maan päällä.”5

Aivan kuten pappeus on iankaikkinen – vailla alkua tai loppua – samoin on tuon pappeuden valtuus.6 Siksi myös pappeuden toimitukset ja liitot ulottuvat yli ajan. Ensimmäinen enkeli Moronin antama ilmoitus profeetta Joseph Smithille viittasi tähän pappeuden valtuuteen.7 Profeetan myöhemmin saamissa temppeliä koskevissa ohjeissa Herra sanoi:

”Tämä huone rakennettakoon minun nimelleni, jotta minä voin ilmoittaa toimitukseni siinä kansalleni,

sillä minä näen hyväksi ilmoittaa kirkolleni sellaista, mikä on pidetty kätkettynä jo ennen maailman perustamista, sellaista, mikä kuuluu aikojen täyttymisen taloudenhoitokauteen.”8

Me elämme tuota taloudenhoitokautta. Temppelit, toimitukset, liitot, endaumentit ja sinetöimiset on palautettu juuri niin kuin profetoitiin. Temppelitoimitukset mahdollistavat sovinnon Herran kanssa, ja ne sinetöivät perheenjäsenet yhteen ikuisesti. Kuuliaisuus temppelissä tehdyille pyhille liitoille tekee meidät kelvollisiksi iankaikkiseen elämään – suurimpaan Jumalan ihmiselle antamaan lahjaan.9

Jokainen, joka on halukas valmistautumaan hyvin, voi päästä temppeliin

Koska temppeli on pyhä, Herra pyytää, että sitä suojellaan häpäisemiseltä. Sinne voi päästä jokainen, joka on halukas valmistautumaan hyvin tuohon etuoikeuteen. Valmistautumisen ajatus koskee muitakin pyrkimyksiä. Muistan, kuinka pikkupoikana sanoin vanhemmilleni, että haluan mennä yliopistoon. He sanoivat, että voisin tehdä niin, mutta vain jos tekisin lujasti töitä sitä edeltävissä opinnoissa ja täyttäisin kaikki yliopiston pääsyvaatimukset. Samalla tavoin meidän on täytettävä temppelin pääsyvaatimukset. Me valmistaudumme fyysisesti, henkisesti ja hengellisesti. Kelpoisuus määritetään erikseen jokaisen ihmisen osalta, joka pyytää suositusta.

Ne, joilla on pappeuden valtuus ja vastuu, auttavat meitä valmistautumaan pitämällä temppelisuosituspuhutteluja. Nämä johtohenkilöt välittävät meistä ja auttavat meitä päättämään, olemmeko valmiita menemään temppeliin. He myös rakastavat Herraa ja varmistavat, ”ettei minkään epäpuhtaan sallita tulla [Hänen huoneeseensa]”10. Siksi nämä puhuttelut pidetään tilinteon hengessä.

Kuinka valmistaudut temppelisuosituksen saamiseen? Voit neuvotella piispakuntasi jäsenten sekä vanhempiesi, perheesi, vaarnasi johtokunnan jäsenten, opettajasi tai koorumisi neuvojan kanssa. Vaatimukset ovat yksinkertaiset. Lyhyesti sanottuna ihmistä vaaditaan pitämään Herran käskyt, koska temppeli on Hänen huoneensa. Hän on asettanut tasovaatimukset. Me menemme temppeliin Hänen vierainaan.

Herralle olisi mieleen, jos jokainen aikuinen jäsen olisi kelvollinen saamaan temppelisuosituksen – ja pitäisi sen voimassa. ”Puhuttelut – – temppelisuositusta varten [piispakuntasi jäsenten ja] vaarnan johtokunnan jäsenten kanssa ovat kallisarvoisia kokemuksia. Ja tavallaan niitä voi pitää arvokkaina ’kenraaliharjoituksina’ sitä suurta kokoontumista varten, jolloin seisot Suuren Tuomarin edessä.”11

Valmistautukaa fyysisesti temppeliin menoa varten

Temppelisuositus kädessänne olette nyt valmiita valmistautumaan muulla tavoin. Valmistaudutte fyysisesti pukeutumalla asianmukaisesti temppeliin menoa varten. Se ei ole paikka, jonne pukeudutaan rennosti. Myöhempien aikojen profeetat ovat tähdentäneet, että meidän tulee kunnioittaa fyysistä kehoamme. Tuota kunnioitusta tulee osoittaa etenkin niiden, jotka menevät pyhään temppeliin.12

Temppelissä kaikki ovat pukeutuneet tahrattoman valkoisiin vaatteisiin. ”Valkoisen vertauskuvallinen puhtaus muistuttaa meitä myös siitä, että Jumala haluaa itselleen puhtaan kansan.”13 Ikä, kansallisuus, kieli – jopa asema kirkossa – ovat merkitykseltään toisarvoisia. Olen ollut mukana monissa endaumentti-istunnoissa, joissa on ollut läsnä kirkon presidentti. Jokaista huoneessa olevaa ihmistä kohdeltiin yhtä suurella kunnioituksella kuin kirkon presidenttiä. Kaikki istuvat vierekkäin ja kaikkia pidetään tasavertaisina Herran silmissä. Yhdenmukainen pukeutuminen temppelissä käydessämme muistuttaa meitä siitä, ”ettei Jumala erottele ihmisiä”14.

Morsiamet ja sulhaset saapuvat temppeliin vihittäviksi ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi. Temppelissä morsianten asut ovat valkoisia, pitkähihaisia ja säädyllisiä malliltaan ja kankaaltaan, eikä niissä ole monimutkaista koristelua. Miehet eivät käytä smokkia tai juhlapukua. Presidentti Boyd K. Packer, joka on nykyään kahdentoista apostolin koorumin presidentti, on kirjoittanut: ”Herra mielistyy siihen, että me peseydymme ja pukeudumme puhtaisiin vaatteisiin, olivatpa ne kuinka huokeat tahansa. Meidän tulee pukeutua niin kuin meistä tuntuisi sopivalta pukeutua sakramenttikokoukseen tai johonkin muuhun arvokkaaseen ja asialliseen kokoukseen.”15

Temppeliin sopivasta pukeutumisesta puheen ollen äideillä ja isoäideillä voi olla voimallisen hyvä vaikutus lapsiinsa ja lastenlapsiinsa. Taitojensa ja olosuhteidensa salliessa he voivat konkreettisesti motivoida perhettään. Äidin lahjaksi antama käsin kirjailtu nenäliina tai muu temppelivaatetuksen osa voi olla voimallinen kannustin, jota rakastava lapsi tai lapsenlapsi pitää arvossa.

Temppeligarmentti on vertauskuva jatkuvasta sitoutumisesta

Temppeligarmentin käyttämiseen liittyy suuri vertauskuvallinen merkitys, ja se ilmaisee jatkuvaa sitoutumista. Aivan kuten Vapahtaja antoi meille esimerkin kyvystään kestää loppuun asti, garmentin käyttäminen on yksi tapa osoittaa kestävää uskoa Häneen ja Hänen kanssaan solmimiimme iankaikkisiin liittoihin.

Ensimmäinen presidenttikunta laati kirkolle tästä aiheesta kirjeen. He kirjoittivat:

”Kirkon jäsenten keskuudessa usein havaitut tavat viittaavat siihen, että jotkut jäsenet eivät täysin ymmärrä temppelissä tekemäänsä liittoa käyttää garmenttia pyhän endaumentin hengen mukaisesti.

Ne kirkon jäsenet, jotka on temppelissä puettu garmenttiin, ovat tehneet liiton käyttää sitä koko elämänsä ajan. Tämän on tulkittu tarkoittavan, että sitä käytetään alusasuna päivin ja öin. – – Se, että lupaus suojelusta ja siunauksista toteutuu, riippuu kelvollisuudesta ja uskollisuudesta liiton pitämisessä.

Perusperiaatteena tulee olla se, että garmenttia käytetään eikä pyritä löytämään tilanteita, joissa se voitaisiin riisua. Näin ollen jäsenten ei pidä riisua garmenttia kokonaan eikä osittain työskennelläkseen pihalla tai oleskellakseen kotipiirissä uimapuvussa tai säädyttömässä asussa. Sitä ei pidä riisua myöskään osallistuttaessa harrastustoimintaan, johon voidaan osallistua käyttämällä garmenttia muun asun alla. Kun garmentti on riisuttava esimerkiksi uimaan mentäessä, se tulee pukea jälleen ylle mahdollisimman pian.

Säädyllisyyden periaate ja kehon pitäminen asianmukaisesti peitettynä ovat välttämätön osa liittoa, ja niiden tulee määrätä, millaisia asuja käytämme. Endaumentin saaneiden kirkon jäsenten tulee käyttää garmenttia muistutuksena niistä pyhistä liitoista, jotka he ovat tehneet Herran kanssa, ja myös suojana kiusausta ja pahaa vastaan. Se, miten sitä käytetään, on ulkoinen ilmaus ihmisen sisäisestä sitoumuksesta seurata Vapahtajaa.”16

Valmistautukaa henkisesti ja hengellisesti menemään temppeliin

Fyysisen valmistautumisen lisäksi meidän pitää olla valmiita henkisesti ja hengellisesti. Koska temppelitoimitukset ja -liitot ovat pyhiä, meillä on ehdoton velvoite olla keskustelematta temppelin ulkopuolella siitä, mitä temppelissä tapahtuu. Pyhät asiat ovat pyhänä pitämisen arvoisia.

Tässä opin huoneessa meille opetetaan Herran teitä. Hänen tiensä eivät ole meidän teitämme.17 Meidän ei pitäisi yllättyä, jos opetustekniikat eroavat niistä, joita käytetään siinä koulutustoiminnassa, joka on meille tutumpaa. Temppelitoimitukset ja -liitot ovat olleet olennainen osa evankeliumia Aadamin ja Eevan ajoista lähtien. Syvällisten totuuksien opettamiseen käytettiin muinoin vertauskuvia, ja samaa opetusmenetelmää käytetään temppelissä tänä aikana.

Siksi on välttämätöntä, että me pohdimme temppelissä esitettyjä vertauskuvia ja näemme ne mahtavat realiteetit, joita kukin vertauskuva edustaa.18 ”Temppelitoimitukset ovat niin täynnä vertauskuvallista merkitystä, että ne tarjoavat koko eliniäksi antoisaa tutkistelua ja oppimista.”19 Temppelin opetukset ovat kauniin yksinkertaisia ja yksinkertaisen kauniita. Niitä ymmärtävät nekin, joilla ei ole ollut juuri mitään mahdollisuuksia koulunkäyntiin, ja silti ne voivat innoittaa korkeasti koulutettujenkin älyä.

Suosittelen, että jäsenet, jotka ovat menossa temppeliin ensimmäistä kertaa, lukevat Pyhien kirjoitusten oppaasta ne hakusanakohdat, jotka liittyvät temppeliin, kuten ”Liitto”, ”Temppeli”, ”Uhri” ja ”Voiteleminen”. Halutessaan voi myös lukea Toisen Mooseksen kirjan luvut 26–29 ja Kolmannen Mooseksen kirjan luvun 8. Vanha testamentti sekä Mooseksen ja Abrahamin kirjat Kallisarvoisessa helmessä tähdentävät sitä, miten vanhaa temppelityö on ja miten pysyviä temppelin toimitukset ovat luonteeltaan.

Jumalan kanssa tehdyn liiton pitäminen sekä suojelee että avartaa

On kaksi käsitettä, jotka meidän täytyy pitää erityisesti mielessä valmistautuessamme temppeliin. Ensimmäinen on liitto. Meidän täytyy muistaa, että liitto on lupaus. Jumalan kanssa solmittua liittoa tulee pitää suojelevana eikä rajoittavana. Liitot Hänen kanssaan suojelevat meitä vaaroilta.

Tämä ajatus ei ole uusi. Jos esimerkiksi käyttämämme veden laatu on kyseenalaista, me suodatamme veden. Samalla tavoin jumalalliset liitot suojelevat meitä vahingolta. Kun päätämme luopua kaikesta jumalattomuudesta,20 me emme menetä mitään arvokasta vaan saamme kirkkautta, jonka tuntevat vain ne, jotka saavat iankaikkisen elämän. Temppeliliiton pitäminen ei rajoita vaan antaa lisää. Se kohottaa meidät oman näkökykymme ja voimamme rajojen yläpuolelle. Se on kuin vertaisi mutaisen pellon poikki rämpimistä taivaiden halki lentämiseen ääntä nopeammassa suihkukoneessa. Jumalan kanssa tehdyn liiton pitäminen sekä suojelee että avartaa.

Toinen ajatus, jota meidän pitää painottaa henkisessä valmistautumisessamme, on sovitus. Jeesuksen Kristuksen sovitus on koko ihmiskunnan historian keskeinen teko. Se on pelastussuunnitelman ydin. Ilman ääretöntä sovitusta koko ihmiskunta olisi peruuttamattomasti hukassa. Temppelitoimitukset ja -liitot opettavat sovituksen lunastavaa voimaa.

Iankaikkinen elämä on ulottuvillamme, mikäli olemme kuuliaisia temppelissä tekemillemme liitoille

Palveleminen temppelissä tuo siunauksia meille niin tässä elämässä kuin iankaikkisuudessa. Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Temppelityö ei ole pakoa maailmasta, vaan se vahvistaa meidän tarvettamme tehdä maailma paremmaksi samalla kun valmistaudumme toista, vielä parempaa maailmaa varten. Näin se, että olemme Herran huoneessa, voi auttaa meitä olemaan erilaisia kuin maailma voidaksemme vaikuttaa enemmän maailmaan.”21

Jos olemme tosia ja uskollisia tässä elämässä, voimme saada iankaikkisen elämän. Kuolemattomuus tarkoittaa sitä, että elää ikuisesti. Iankaikkinen elämä tarkoittaa enemmän kuin vain sitä, että on kuolematon. Iankaikkinen elämä tarkoittaa korotuksen saamista korkeimmassa taivaassa ja elämää perheyksikössä. Jumala on julistanut, että Hänen suurena tehtävänään – työnään ja kirkkautenaan – on ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen”22. Hänen kuolemattomuuden lahjansa on ehdoton – ilmainen pelastuksen lahja koko ihmiskunnalle. Iankaikkisen elämän mahdollisuus – jopa korotus – on ulottuvillamme, mikäli olemme kuuliaisia Jumalan pyhissä temppeleissä tekemillemme liitoille ja siellä saamillemme toimituksille.

Temppelin siunauksista tulee merkityksellisimpiä silloin kun kuolema vie rakkaamme pois perhepiiristämme. Tieto siitä, että erossa olo on vain väliaikaista, antaa tavallisen ymmärryksen ylittävää rauhaa.23 Presidentti Joseph Fielding Smith on kirjoittanut: ”Elian antaman pappeuden voiman kautta aviomies ja vaimo voidaan sinetöidä tai vihkiä avioliittoon iankaikkisuudeksi; lapset voidaan sinetöidä vanhempiinsa iankaikkisuudeksi; näin perheestä tehdään iankaikkinen, eikä kuolema erota sen jäseniä toisistaan.”24 Iankaikkisilla sinetöimisillä siunattuina me voimme nähdä kuoleman välttämättömänä osana Jumalan suurta onnensuunnitelmaa.25

Temppelissä saamamme iankaikkinen näkökulma antaa meille voimaa kestää elämän koettelemukset

Iankaikkinen näkökulma auttaa meitä pysymään täysin uskollisina tekemillemme liitoille. Presidentti Packer on tähdentänyt, että ”toimituksista ja liitoista tulee valtakirjoja, joilla pääsemme [Jumalan] eteen. Niiden kelvollinen vastaanottaminen on koko elämän tärkein tavoite; niiden pitäminen sen jälkeen on kuolevaisuuden suurin haaste.”26

Temppelitoimitukset koskevat paitsi meidän iankaikkista kirkkauttamme myös kuolleiden esivanhempiemme iankaikkista kirkkautta. ”Sillä heidän pelastuksensa on välttämätön ja tärkeä meidän pelastuksellemme – – he [eivät] voi päästä täydellisyyteen ilman meitä – [emmekä me] voi päästä täydellisyyteen ilman kuolleitamme.”27 Palveleminen heidän hyväkseen suo meille tilaisuuden palvella jatkuvasti temppelissä tekemällä epäitsekkäästi sijaistyötä, jonka mallina on Herramme sijaistyö Hänen tehdessään sovituksen siunaukseksi kaikille, jotka ikinä eläisivät.

Kerran me tapaamme varmasti Luojamme ja seisomme Hänen edessään tuomittavina. Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, että ”portin vartija on Israelin Pyhä; eikä hän käytä siihen palvelijaa; eikä ole mitään muuta tietä kuin portin kautta; sillä häntä ei voi pettää, sillä Herra Jumala on hänen nimensä”28. Herra itse päättää, olemmeko me olleet uskollisia liitoille, jotka teimme Hänen kanssaan temppelissä, ja ansaitsemmeko siten ne loistavat siunaukset, jotka Hän on luvannut liittonsa pitäville.

Tämä näkökulma antaa meille voimaa kestää elämän koettelemukset. Presidentti Packer on sanonut: ”Kaiken opetuksemme lopullisena tarkoituksena on yhdistää vanhemmat ja lapset uskossa Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin että he ovat onnellisia kotona, sinetöityjä iankaikkiseen avioliittoon, yhdistettyjä sukupolviinsa ja varmoja korotuksesta taivaallisen Isämme edessä.”29

Jokainen temppeli on vertauskuva jäsenyydestämme kirkossa, merkki uskostamme kuolemanjälkeiseen elämään ja astinkivi iankaikkiseen kirkkauteen meille ja perheellemme. Rukoilen, että jokainen kirkon jäsen valmistautuu temppelin ihmeellisiin siunauksiin.

Viitteet

  1. Ks. 2. Moos. 28:36; 39:30; Ps. 93:5.

  2. Ks. 2. Moos. 19:5–6; 3. Moos. 19:1–2; Ps. 24:3–5; 1. Tess. 4:7; Moroni 10:32–33; OL 20:69; 110:6–9; ks. myös PKO, ”Pyhyys”.

  3. Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 638.

  4. Lainattuna artikkelissa Boyd K. Packer, ”Tule temppeliin”, Liahona, lokakuu 2007, s. 16.

  5. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 639.

  6. Ks. JSR Hepr. 7:3; Alma 13:8.

  7. Ks. OL 2:1 (päivätty 1. syyskuuta 1823); ks. myös OL 138:47–48.

  8. OL 124:40–41.

  9. Ks. OL 14:7.

  10. OL 109:20.

  11. Russell M. Nelson, ”Valintoja”, Valkeus, tammikuu 1991, s. 70.

  12. Ks. Gordon B. Hinckley, ”Runsas on lastesi onni ja rauha”, Liahona, tammikuu 2001, s. 67–68; ”Suurin haasteesi, äiti”, Liahona, tammikuu 2001, s. 115. Näissä puheissa presidentti Hinckley luki ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin lausunnon: ”Kirkko vastustaa tatuointeja. Se myös vastustaa kehon lävistystä muuten kuin lääketieteellistä tarkoitusta varten, vaikka se ei otakaan kantaa sellaiseen vähäiseen lävistykseen kuten naisten korvien lävistämiseen yhtä korvakoruparia varten.” Ks. myös ”Profeetan neuvoja nuorille ja rukous heidän puolestaan”, Liahona, huhtikuu 2001, s. 37.

  13. Neal A. Maxwell, Not My Will, But Thine, 1988, s. 135; ks. myös OL 100:16.

  14. Ap. t. 10:34; ks. myös Moroni 8:12.

  15. Boyd K. Packer, Pyhä temppeli, kirjanen, 1984, s. 15.

  16. Ks. Ensimmäisen presidenttikunnan kirje, 10. lokakuuta 1988.

  17. Ks. Jes. 55:8–9.

  18. Ks. John A. Widtsoe, ”Temple Worship”, Utah Genealogical and Historical Magazine, huhtikuu 1921, s. 62.

  19. Ks. Richard G. Scott, ”Temppelisiunausten vastaanottaminen”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 30.

  20. Ks. Moroni 10:32; JSR Matt. 16:26; ks. myös JST, Matthew 16:24, alaviite d.

  21. Lainattuna artikkelissa ”Miksi vertauskuvia”, Liahona, helmikuu 2007, s. 18.

  22. Moos. 1:39.

  23. Ks. Fil. 4:7.

  24. Joseph Fielding Smith, Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 118.

  25. Ks. Alma 42:8.

  26. Boyd K. Packer, ”Liitot”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 19.

  27. OL 128:15.

  28. 2. Nefi 9:41.

  29. Boyd K. Packer, ”Uskon kilpi”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 7.

Houstonin temppeli Texasissa Yhdysvalloissa. Vihitty 26. elokuuta 2000.

Johannesburgin temppeli Etelä-Afrikassa. Vihitty 24. elokuuta 1985.

Helsingin temppeli Suomessa. Vihitty 22. lokakuuta 2006.

Recifen temppeli Brasiliassa. Vihitty 15. joulukuuta 2000.

Tulosta