2011
Jag hoppas bli kallad på mission?
Januari 2011


Jag hoppas bli kallad på mission?

Du har kanske hört primärsången ”Jag hoppas bli kallad på mission”. Det finns också en annan viktig barnsång om att vara missionär. Den låter så här: ”Jag skulle vilja vara missionär, inte vänta tills jag blivit stor.”1 Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum håller med om det. Han har sagt: ”Ungdomar behöver tidigt bestämma sig för att de ska verka som missionärer.”2

Men att veta att man behöver gå ut som missionär och att känna sig redo att vara det är två olika saker. Var börjar man? Bland det bästa du kan göra är att stärka ditt vittnesbörd och öka din kunskap om evangeliet. Här nedanför finns några förslag på hur du kan förbereda dig för att gå ut som missionär.

1. Tro

Vi behöver stärka vår tro varje dag. Jesus Kristus sade: ”Om ni har tro på mig skall ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt” (Moroni 7:33).

  • Studera skrifterna. De undervisar och vittnar om Jesus Kristus.

  • Använd din tro när du ska lösa personliga problem. Din tro på Jesus Kristus tröstar dig i svåra stunder och hjälper dig att klara av alla svårigheter.

  • Få större kontroll över kropp och sinne genom att lära dig hur viktigt det är med utbildning, motion och hälsa.

  • Fortsätt att omvända dig, följa buden, fasta och be för att rena dig.

  • Unga män, utöva tro på Jesus Kristus genom att lära er mer om och utföra era prästadömsplikter.

2. Anden

Äldste Ballard sade också: ”Missionärer behöver vara moraliskt rena och andligt redo.”3

  • Studera och följ riktlinjerna i Vägledning för de unga.

  • Sök den Helige Andens vägledning genom att fasta, studera skrifterna och be om vägledning.

  • Läs om Andens gåvor i Läran och förbunden 46:11–26. Sök i bön efter att upptäcka dina andliga gåvor. Be om råd från dina föräldrar och lärare om hur du utvecklar andliga gåvor.

  • Fråga dig själv: ”Är böckerna jag läser och teveprogrammen och filmerna jag tittar på upplyftande?” Om de inte är det, fundera då över hur du kan göra bättre val i fråga om underhållning.

  • Lär dig att lyssna på andliga maningar.

3. Kärlek

Du behöver ha Kristi rena kärlek för att vara en bra missionär. Det är inte alltid lätt att älska andra. Det kräver tro, den Helige Anden och mod. Moroni sade att vi behöver be av hela vårt hjärta om att fyllas av Kristi rena kärlek (se Moroni 7:48).

  • Be ödmjukt och uppriktigt om förmågan att älska andra som Kristus älskar andra.

  • Visa kärlek till din familj genom att göra något vänligt för varje familjemedlem. Välj en familjemedlem som behöver extra mycket kärlek och uppmärksamhet och gör något tillsammans med honom eller henne.

  • Visa din kärlek för någon behövande genom att göra något vänligt för honom eller henne.

4. Tjänande

Kung Benjamin undervisade sitt folk om hur viktigt tjänande är. Han sade att när vi tjänar andra så tjänar vi Gud (se Mosiah 2:17).

  • Gör tjänande till en vana. Du kan erbjuda dig att diska efter middagen, hjälpa ett syskon med läxorna, prata med någon som behöver en vän eller hjälpa till att hålla ditt bostadsområde rent.

  • Be om styrka och vägledning för att följa Frälsarens exempel på tjänande.

  • Hjälp din grupp med unga män eller unga kvinnor att planera en tjänandeaktivitet.

5. Inbjudan

Alma, en av de främsta missionärerna i Mormons bok, gav följande inbjudan till dem som inte var medlemmar i kyrkan: ”Kom och bli döpta till omvändelse” (Alma 5:62). Du kan följa hans exempel.

  • Var en god vän och ett exempel för dina vänner och familjemedlemmar som inte är medlemmar i kyrkan.

  • Sök efter tillfällen att undervisa dina vänner och grannar om evangeliet.

  • Lär dig evangeliet och öva på att undervisa om det nu. Be missionsledaren i din församling eller gren om råd för hur man undervisar om evangeliet. Var om möjligt med när heltidsmissionärerna undervisar undersökare.

  • Studera Predika mitt evangelium med dina föräldrar under hemaftnarna. Ni kan turas om att prata om lektionerna, undervisa delar av dem och inbjuda varandra att vittna om vad ni har lärt er.

En mission är ett viktigt mål att ha nu, och om du förbereder dig nu så har du nytta av det varje dag ända fram tills du går ut som missionär. Man är aldrig för ung för att börja förbereda sig — du behöver inte vänta tills du blir äldre.

Slutnoter

  1. ”Jag skulle vilja vara missionär”, Barnens sångbok, s. 90.

  2. M. Russell Ballard, ”Hur man förbereder sig för att bli en bra missionär”, Liahona, mars 2007, s. 10.

  3. M. Russell Ballard, Liahona, mars 2007, s. 12.

Illustrationer Sal Velluto OCH TRAVIS WALTON

Skriv ut