2011
Ofte stillede spørgsmål om Mormons Bog
Oktober 2011


Ofte stillede spørgsmål om Mormons Bog

Vi bliver alle stillet spørgsmål om Mormons Bog, enten fra venner, familie, oprigtigt søgende eller modstandere. Her er nogle mulige svar.

Hvad er Mormons Bog, og hvordan kan den sammenlignes med Bibelen?

Mormons Bog er et helligt skrift ligesom Bibelen. Det er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.1 Bibelen omhandler hovedsagligt livet og lærdomme i oldtidens Israel. Mormons Bog indeholder skrivelser fra flere grupper, som kom til Amerika, deriblandt en familie, som forlod Jerusalem i år 600 f.Kr. Disse mennesker var også efterkommere af Israels hus. Således er Bibelen og Mormons Bog skrevet af folk med samme arv, men i forskellige dele af verden.

Ligesom Bibelen er Mormons Bog mere end en historisk beretning. Den indeholder »fylden af Jesu Kristi evangelium« (L&P 20:9). De lærdomme, doktriner og profetier, som vidner om Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus.

Profeten Joseph Smith forklarede os, at Mormons Bog »fortæller os, at vor Frelser viste sig på dette fastland efter sin opstandelse; at han forkyndte sit evangelium her i al dets fylde og rigdom og styrke og velsignelse; at de havde apostle, profeter, præster, lærere og evangelister; den samme orden, det samme præstedømme, de samme ordinancer, gaver, kræfter og velsignelser, som man kunne glæde sig over på den østlige halvkugle … at den sidste af de profeter, som fandtes blandt dem, fik befaling om at skrive en forkortelse af deres profetier, historie osv., og at gemme den i jorden, så den kunne komme frem og blive forenet med Bibelen for at fuldende Guds hensigter i de sidste dage.«2

Medlemmer af Kirken studerer både Bibelen og Mormons Bog. Faktisk består to af fire år i søndagsskolens studieprogram af studiet af Bibelen. (Du kan læse mere om dette emne på siderne 16, 24 og 52 i dette nummer).

Hvem skrev Mormons Bog?

Fortidige profeter, såsom Nefi, Jakob, Mormon og Mormons søn, Moroni, var de primære forfattere. Mormon samlede og forkortede de optegnelser, som profeterne havde ført over deres historie, profetier og lærdomme. Han tilføjede også nogle af sine egne skrivelser. Mormon indgraverede denne optegnelse på sammenhæftede metalplader – der var gyldne i farven – som ofte omtales som guldpladerne.

Efter Mormons død fuldførte Moroni optegnelsen og begravede den i en høj, så den kunne blive bevaret indtil vor tid. I 1823 viste Moroni sig som en engel for Joseph Smith og viste ham, hvor optegnelsen lå begravet. Fire år senere fik Joseph lov til at tage optegnelsen. Han »oversatte optegnelsen ved Guds gave og kraft« til engelsk fra det oldtidssprog, som den var skrevet på.3 Derefter udgav og omdelte han Mormons Bog. (Du kan læse mere om dette emne på siderne 22 og 72 i dette nummer).

Hvad blev der af den oprindelige optegnelse – guldpladerne?

Joseph Smith fik guldpladerne i september 1827 og havde dem indtil foråret 1829. Da han skrev sin historie i 1838, forklarede han, hvad der var sket med pladerne: »Da sendebudet [Moroni] som aftalt kom efter dem, afleverede jeg dem til ham, og han har dem i sin varetægt indtil denne dag, som er den anden dag i maj, et tusinde otte hundrede og otteogtredive« (JS-H 1:60).

Hvem så ellers guldpladerne?

Udover Joseph Smith så flere andre mænd og kvinder pladerne og vidnede om, at de fandtes. Især elleve mænd, der er kendt som de tre vidner og de otte vidner, nedskrev deres vidnesbyrd om at have set pladerne, og i de otte vidners tilfælde holdt de også pladerne. Deres vidnesbyrd findes forrest i hver eneste udgave af Mormons Bog.

Disse mænd står som stærke vidner om Mormons Bog, måske især fordi nogle af dem »for en tid blev fjendtligt indstillet over for Joseph«, bekræfter ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum. Ikke desto mindre »vidnede de til deres død om, at de havde set en engel og havde rørt ved pladerne. ›De er blevet os vist ved Guds og ikke noget menneskes kraft‹ erklærede de. ›Derfor ved vi med vished, at værket er sandt.‹«4

Findes der fysiske beviser på, at Mormons Bog er sand?

Skønt vi ikke bygger vores tro på fysiske beviser, så er der sproglige, historiske og arkæologiske beviser for Mormons Bog. For eksempel blev tanken om at skrive på metalplader latterliggjort, men i de senere år er utallige eksempler på hellige optegnelser skrevet på metalplader – hvoraf nogle var gemt i stenkister – er blevet fundet.

Lingvister har bemærket, at ord og vendinger i Mormons Bog, som lyder kluntede på engelsk, giver god mening på hebraisk og andre beslægtede sprog, som var kendt af folkene i Mormons Bog – sprog, som Joseph Smith ikke kendte.

Men det er ikke den slags beviser, der overbeviser os om sandheden af Mormons Bog. Det er et spørgsmål om tro og personlig åbenbaring.

Hvordan kan jeg vide om Mormons Bog er sand?

Den eneste sikre måde, du selv kan finde ud af det på, er gennem Helligåndens kraft. Det sidste kapitel i Mormons Bog indbyder enhver, der læser den, overvejer den og oprigtigt ønsker at få at vide, om den er sand, til at spørge vor himmelske Fader i Jesu Kristi navn. De, der følger den metode, får gennem Helligåndens kraft at vide, at bogen er sand (se Moro 10:3-5). Millioner af medlemmer af Kirken har bedt og ved Helligåndens vidnesbyrd fået at vide, at Mormons Bog er sand. (Du kan læse mere om dette emne på siderne 4, 60 og 80 i dette nummer).

Jeg er lidt forvirret på grund af Åb 22:18, som siger, at vi ikke må føje noget til Guds ord.

En af vore nøglelærdomme er, at Gud altid har åbenbaret sin vilje til sine børn på jorden og altid vil gøre det. Vi tror, at Bibelen er Guds ord, men vi tror ikke, at den indeholder alle de åbenbaringer, som Gud har givet eller vil give til sine profeter. Selv i dag åbenbarer han sin vilje gennem levende profeter og apostle, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges grundvold (se Ef 2:20).

Da apostlen Johannes skrev Åbenbaringen, var det ikke Bibelens sidste bog. Det Gamle og Det Ny Testamente blev ikke samlet i et enkelt skrift – som i dag kaldes Bibelen – før i det tredje århundrede e.Kr.

På samme måde fortæller 5 Mos 4:2 os, at vi ikke må føje noget til Moses’ ord. Selvfølgelig sætter dette vers, som findes tidligt i Det Gamle Testamente, ikke resten af Bibelen ud af kraft. Hverken Moses eller Johannes kunne have henvist til ændringer i et værk, som endnu ikke eksisterede; i stedet advarede de om at ændre på evangeliets sande lære.

Mormons Bog, der rummer evangeliets fylde, ændrer ikke på Guds ord, men bekræfter det derimod. (Du kan læse mere om dette emne på siderne 24 og 38 i dette nummer).

Jeg har hørt, at der er blevet foretaget ændringer i Mormons Bog, siden den først blev udgivet. Hvad var det for ændringer, og hvorfor blev de foretaget?

Svaret på det spørgsmål kræver en forståelse af, hvordan oversættelsen og udgivelsen af Mormons Bogs fandt sted.

1. Da Joseph Smith oversatte guldpladerne ved Guds kraft, dikterede han ordene til en skriver. Skriverne lavede af og til stavefejl og grammatiske fejl, mens de nedskrev hans ord. I 1 Ne 7:20 for eksempel blev de engelske ord »were sorrowful« nedskrevet som »ware sarraful«. Skriverne var ikke uuddannede, men retskrivningen var ikke standardiseret dengang.

2. Det originale håndskrevne manuskript blev så kopieret for at fremstille et nyt håndskrevet manuskript til trykkeren. På dette tidspunkt blev nogle af stavefejlene og de grammatiske fejl rettet, og tegnsætningen blev indføjet. Men der indsneg sig også nye fejl, da ord blev forkert afskrevet.

3. Trykkeren gjorde sit bedste for at sætte satsen korrekt. Men han føjede nu og da andre fejl til. For eksempel fejllæste han i Alma 57:25 ordet »joy« (glæde) og satte det som »foes« (fjender).

4. Profeten Joseph Smith gennemgik omhyggeligt de tre første udgaver af Mormons Bog, og han blev ved med at foretage forbedringer og tilpasninger. Men nogle fejl blev først fundet i senere udgaver. I 1981 blev en af trykkerens fejl i Alma 16:5 endelig rettet, så »whether« blev ændret til »whither« – hvorved det kom til at svare til det originale manuskript, som profeten havde oversat fra guldpladerne.

5. Andre ændringer omfattede nye kapitel- og versinddelinger og fodnoter med krydshenvisninger.

Giv et eksemplar væk

Uanset hvilke spørgsmål folk har om Mormons Bog, er bogen altid sin egen bedste forsvarer. Du kan bære vidnesbyrd om bogen, give et eksemplar væk og opfordre andre til at bede angående bogen. Hvis et menneske har et oprigtigt hjerte og virkelig ønsker at vide, om bogen er sand, vil Herren »tilkendegive sandheden af det for [det menneske] ved Helligåndens kraft« (Moro 10:4).

Noter

  1. Se for eksempel, Boyd K. Packer, »Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus«, Liahona, jan. 2002, s. 71.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 64

  3. Lærdomme. Joseph Smith, s. 60.

  4. Jeffrey R. Holland, »Sikkerhed for sjælen«, Liahona, nov. 2009, s. 90.

Fotoillustrationer: Robert Casey

Udskriv