2011
Sådan studerer man Mormons Bog
Oktober 2011


Sådan studerer man Mormons Bog

Billede
Elder D. Todd Christofferson

For 25 år siden fremhævede præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) »tre store grunde til at sidste dages hellige bør gøre studiet af Mormons Bog til et livslangt projekt.«1 Grundene var som følger:

  • For det første er Mormons Bog vores religions slutsten – slutstenen til vores vidne om Jesus Kristus, vores lære og vores vidnesbyrd.

  • For det andet er Mormons Bog skrevet til vor tid.

  • For det tredje hjælper Mormons Bog os med at komme Gud nærmere.

Disse grunde til at studere Mormons Bog antyder også nogle måder, hvorpå vi kan gribe studiet af dette enestående skrift an.

Vores religions slutsten

Eftersom Mormons Bog er slutstenen for vores vidnesbyrd om Kristus og evangeliets fylde, er det vigtigt, at vi i vores studium lægger særligt mærke til de mange lærdomme og vidnesbyrd om Frelseren, som den indeholder. Nogle har gjort det ved at købe en ny, billig udgave af Mormons Bog og understreget alle de vers, der henviser til eller forkynder Frelseren, hans tjenestegerning og virke. Det giver både et dybere vidnesbyrd om Jesus som Guds Søn og en ny taknemlighed for det, han har gjort og fortsat gør for os.

Skrevet til vor tid

Mormons Bogs forfattere skrev med kommende generationer i tankerne, især dem i disse sidste dage. Da Mormon forkortede pladerne, skrev han, at han end ikke kunne medtage »en hundrededel« (se 3 Ne 5:8; se også Morm 1:5). Moroni bemærkede: »Se, jeg taler til jer, som om I var til stede, og dog er I det ikke. Men se, Jesus Kristus har vist jer for mig, og jeg kender jeres gerninger« (Morm 8:35). Disse to forfattere og andre, der handlede under inspiration, skrev det, der ville være til størst gavn for os i de sidste dage.

Vi bør derfor studere med disse spørgsmål i tankerne: »Hvorfor er dette taget med? Hvordan finder det anvendelse i dag og i mit liv?« Præsident Benson bemærkede for eksempel, at vi i Mormons Bog finder en anvisning på forberedelse til Frelserens andet komme. Vi lærer, hvordan Kristi disciple lever i krigstid, hvordan de tackler forfølgelse og frafald, udfører missionering og reagerer på materialismens farer.2 Vi bør, ligesom Nefi gjorde, i vores studium »anvende« skrifterne på os selv – det vil sige, at vi prøver at se, hvordan vi kan anvende det, som vi finder i Mormons Bog (se 1 Ne 19:23).

At komme Gud nærmere

Jeg citerer igen præsident Benson: »Det er ikke bare det, at Mormons Bog lærer os sandheden, skønt det gør den jo bestemt. Det er heller ikke bare det, at Mormons Bog bærer vidnesbyrd om Jesus Kristus, skønt det gør den bestemt også. Men der er mere end som så. Der er i den bog en kraft, der vil begynde at strømme ind i jeres liv i det øjeblik, I indleder et seriøst studium af den.«3

Faktisk byder studiet af Mormons Bog Ånden ind i vores liv, og Ånden er formidleren af åbenbaring. Det viser os, at vi skal studere på en eftertænksom, mediterende måde – vi skal overveje, bede og måske tage notater, mens vi læser. Det bringer os i en tilstand, hvor vi kan modtage yderligere lys og kundskab, både om det, vi studerer, og om andre anliggender. Til tider kan det være nyttigt at studere hele Mormons Bog over en relativt kort periode for at få et overblik over dens historie og budskab. Men som regel er det bedst at sørge for at afsætte tid nok hver dag til virkelig at studere bogen, i modsætning til at læse et bestemt antal vers eller sider hver dag.

Studiehjælp

I dag er vi så heldige at have en række redskaber, som kan lette vores studium af Mormons Bog. Nogle er en del af vores skrifter – Topical Guide, Bible Dictionary og stikordsregistret i de engelske udgaver og Guide til Skrifterne på andre sprog. Og i de sidste dages hellige udgaver af skrifterne har vi utallige fodnoter og krydshenvisninger på hver side.

Andre hjælpemidler i trykt form omfatter søndagsskolens elevhæfter, seminarelevernes materiale og instituthæfterne. Som noget nyt i vor tid er den stadig mere omfattende mængde af elektroniske hjælpemidler, som beskrives i boksen på side 31.

Redskab til konvertering

Mormons Bog er en uforlignelig skat og det redskab til konvertering, som Herren har udtænkt og skænket os i vores uddeling. Jeg anerkender den som grundlaget for mit eget vidnesbyrd om Jesus Kristus, Joseph Smiths profetiske kaldelse og Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige som »Herrens rige, der endnu engang er blevet oprettet på jorden.«4 Jeg er glad for at kunne føje mit vidnesbyrd til Jesu Kristi vidnesbyrd om, at »så sandt jeres Herre og jeres Gud lever, er den sand« (L&P 17:6). Må dit livslange studium af Mormons Bog styrke din omvendelse og føre dig ind på en direkte kurs mod evigt liv.

Noter

  1. Ezra Taft Benson, »Mormons Bog, vor religions slutsten”, Stjernen, jan. 1987, s. 3-5. Denne klassiske tale er genoptrykt i dette nummer på side 52-58.

  2. Se Ezra Taft Benson, Stjernen, jan. 1987, s. 4-5.

  3. Se Ezra Taft Benson, Stjernen, jan. 1987, s. 5.

  4. Indledningen til Mormons Bog.

Fotoillustration: Craig Dimond

Udskriv