2014
Uskollinen, rakastava palveleminen
Helmikuu 2014


Nuorten voimaksi

Uskollinen, rakastava palveleminen

Kuva
Carol F. McConkie

Palveleminen Kristuksen lailla luo Pyhälle Hengelle otollisen ilmapiirin ja tuo lupauksen rauhasta.

Kuva
composite of young boy giving shirt to his friend

Valokuvat Reeve A. Nield

Minä näin puhtaan, epäitsekkään palvelemisen tuoman ilon, joka käy ilmi näissä kuvissa Elijah-nimisestä pojasta. Hän antoi paitansa uudelle ystävälle, jonka hän tapasi kaukaisessa kylässä Afrikassa. Elijah näki välittömän tarpeen ja vastasi sitten siihen. Kuten nuorella Elijahilla, meilläkin on tilaisuus palvella muita monin tavoin. Meidän ei ehkä tarvitse antaa paitaa päältämme, mutta jos me kuuntelemme Pyhän Hengen kehotuksia, me tiedämme, ketä palvella ja kuinka auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua.

”Palveleminen merkitsee samaa kuin Jumalan käskyjen pitäminen”1 ja kuvaa rakkauttamme Herraa kohtaan. Vapahtaja on opettanut: ”Jos sinä rakastat minua, sinä palvelet minua ja pidät kaikki käskyni” (OL 42:29) sekä ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko väkevyydestäsi, mielestäsi ja voimastasi; ja palvele häntä Jeesuksen Kristuksen nimessä” (OL 59:5). Kasteessa me teimme liiton, että me palvelisimme Jumalaa ja pitäisimme Hänen käskynsä (ks. Moosia 18:10). Kristuksen seuraajina me pyrimme aina osallistumaan Hänen työhönsä, ja siihen kuuluu palveleminen.

Palveleminen – evankeliumia toiminnassa

Palveleminen on Jeesuksen Kristuksen evankeliumia toiminnassa, ja se käy ilmi Brigham Youngia koskevassa kertomuksessa, jota rakastan. Kuultuaan, että sadat käsikärrypioneerit olivat vaikeuksissa tasangoilla sietämättömissä oloissa, hänen opetuksensa tässä lokakuun 1856 yleiskonferenssin yksinkertaisessa saarnassa oli voimallista: ”Annan nyt tälle kansalle aiheen ja sanoman niitä vanhimpia varten, jotka mahdollisesti puhuvat – –, ja se on tämä: – – monet veljistämme ja sisaristamme ovat tasangoilla käsikärryjen kanssa, ja luultavasti monet ovat nyt seitsemänsadan mailin [n. 1 125 km] päässä tältä paikalta, ja heidät täytyy tuoda tänne. Meidän täytyy lähettää heille apua. Päivän tekstinä on ’saada heidät tänne’. – –

Se on minun uskontoni. Se on Pyhän Hengen sana, joka minulla on, eli pelastaa ihmiset. – –

Käännyn tänään piispojen puoleen. Minä en odota huomiseen enkä seuraavaan päivään saadakseni 60 hyvää muulivaljakkoa ja kahdettoista tai viidettoista vankkurit. En halua lähettää härkiä, haluan hyviä hevosia ja muuleja. Niitä on tässä territoriossa, ja meidän täytyy saada ne; myös 12 tonnia jauhoja ja 40 hyvää ajomiestä niiden lisäksi, jotka ohjastavat valjakoita. – –

Minä sanon teille kaikille, että teidän uskonne, uskontonne ja uskontunnustuksenne ei milloinkaan pelasta yhtäkään teistä meidän Jumalamme selestiseen valtakuntaan, ellette toteuta juuri sellaisia periaatteita kuin minä nyt teille opetan. Menkää ja tuokaa tänne ne ihmiset, jotka ovat nyt tasangoilla.”2

”Pelastaa ihmiset” on käsky. Kun me palvelemme muita, me olemme mukana pelastuksen työssä. Kuningas Benjamin opettikin: ”Kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17).

Tilaisuuksia kaikkialla

Kuva
composite of teens doing service

Valokuvakuvitus Sidney Hatada, Christina Smith ja Whitney Tutt; tausta iStockphoto/Thinkstock

Meidän ei tarvitse katsoa kovinkaan kauas löytääksemme tilaisuuksia palvella. Elävä profeettamme, presidentti Thomas S. Monson, on opettanut: ”Ympärillämme on ihmisiä, jotka tarvitsevat huomiotamme, rohkaisuamme, tukeamme, lohdutustamme ja ystävällisyyttämme – ovat he sitten perheenjäseniä, ystäviä, tuttavia tai tuntemattomia. Me olemme Herran kädet täällä maan päällä, ja tehtävämme on palvella ja kohottaa Hänen lapsiaan. Hän on riippuvainen meistä jokaisesta.”3

Isämme taivaassa tarvitsee meitä tuomaan muille hengellistä ja ajallista apua (ks. Moosia 4:26). ”Suurin palvelus, minkä voimme tehdä toisille tässä elämässä, – – on tuoda heidät Kristuksen luokse uskon ja parannuksen avulla.”4 Me näytämme esimerkkiä elämällä evankeliumin tasovaatimusten mukaan. Me kerromme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin sanomasta. Me teemme sukututkimusta ja viemme perhenimiä temppeliin esivanhempiemme puolesta. Usein pienet ja myötätuntoiset palvelukset kuten pelkkä hymy, ystävällinen tervehdys, lämmin halaus tai kiitosviesti riittävät sydämen piristämiseksi ja sielun ilahduttamiseksi. Toisinaan taas saatetaan kaivata merkittävää ajan ja tarmon uhraamista.

Mutta jokaisessa tilanteessa uskollinen, rakastava palveleminen siten kuin Kristus palvelisi luo Pyhän Hengen toveruudelle otollisen ilmapiirin ja tuo jokaiselle meistä lupauksen rauhasta tässä maailmassa ja iankaikkisesta elämästä tulevassa maailmassa (ks. OL 59:23).

Viitteet

  1. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 706.

  2. ”Remarks”, Deseret News, 15. lokakuuta 1856, s. 252; ks. myös Gordon B. Hinckley, ”Usko, jolla siirtää vuoria”, Liahona, marraskuu 2006, s. 83–84.

  3. ”Mitä minä olen tehnyt jonkun hyväksi tänään?”, Liahona, marraskuu 2009, s. 86.

  4. D. Todd Christofferson, ”Lunastus”, Liahona, toukokuu 2013, s. 110.

Tulosta