2019
Als u ontmoedigd bent
April 2019


Als u ontmoedigd bent

Het leven kent bergen en dalen. Soms als we door een dal gaan, vragen we ons af wat God toch doet. Waarom laat een liefdevolle Vader dit toe? Die twijfel kan zo hard toeslaan dat we ons afvragen: geeft God wel echt om mij?

In dergelijke situaties hebben de volgende Schriftteksten me echt geholpen:

  • Psalmen 8:4–5: ‘Wat is de sterveling, dat U aan hem denkt […]? Toch hebt U hem weinig minder gemaakt dan de engelen en hem met eer en glorie gekroond.’

  • Johannes 10:14: Tijdens zijn leven op aarde beschreef Jezus Zichzelf als ‘de goede Herder’ en voegde daar aan toe: ‘Ik ken de mijnen.’

  • Mozes 1:39: Dit is een van mijn lievelingsteksten. De Heer openbaarde zijn doeleinden aan de profeet Joseph Smith: ‘Want zie, dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’. Hiermee benadrukte Hij zijn belangstelling voor ieder van ons persoonlijk.

  • Lukas 7:11–16: Niet alleen leren wij door dit verslag de macht van de Heiland over de dood kennen (goed om daar met Pasen aan herinnerd te worden), maar voor mij is dit de beste illustratie dat Hij ieder van ons kent. De manier waarop Jezus dit wonder voor de weduwe te Naïn verrichtte, was uiterst teder en barmhartig. In mijn artikel op pagina 12 leg ik uit hoe dit verhaal illustreert hoeveel belangstelling en liefde de Heiland voor ieder van ons heeft.

Keith Wilson

Adjunct-hoogleraar, Brigham Young University

Afdrukken