2021
4 sätt att komma ihåg ditt gudomliga värde
December 2021


Endast digitalt: Unga vuxna

4 sätt att komma ihåg ditt gudomliga värde

Det är lätt att glömma vilka vi verkligen är – barn till himmelska föräldrar med ett inneboende gudomligt värde. Här är några sätt att komma ihåg det på.

Bild
ung man som läser skrifterna

Att förstå vår gudomliga identitet kan ge oss styrka, självförtroende och syfte. Men vår vardag är ofta fylld av prövningar och distraktioner som gör det lätt att tappa bort vilka vi är som Guds barn med evigt värde och gränslös potential.

Lyckligtvis har kyrkans ledare erbjudit råd för att hjälpa oss att komma ihåg vårt gudomliga värde.

1. Lär dig känna igen Anden

”Andligt värde innebär att vi värderar oss själva på det sätt som vår himmelske Fader värderar oss, inte som världen värderar oss. Vårt värde fastslogs innan vi ens kom till den här jorden. ’Guds kärlek är oändlig och består för evigt.’ …

När vi känner Anden, … inser vi att det vi känner kommer från vår kärleksfulle himmelske Fader. …

Föreställ er att ni läser skrifterna en morgon och att Anden mjukt viskar till er att det ni läser är sant. Kan ni känna igen Anden och vara glada att ni kände hans kärlek och var värdiga att ta emot? …

Vi kanske sällan, om ens någonsin, får ta emot stora andliga manifestationer i livet, men vi kan ofta njuta av den Helige Andens ljuva viskningar som bekräftar vårt andliga värde.”1

– Syster Joy D. Jones, tidigare generalpresident för Primär

2. Håll dig på lärjungeskapets stig

”Kanske handlar lydnad inte så mycket om att böja, vrida och hamra våra själar till något vi inte är. I stället är det en process genom vilken vi upptäcker vad vi egentligen är gjorda av.

Vi är skapade av den allsmäktige Guden. Han är vår himmelske Fader. Vi är bokstavligen hans andebarn. Vi är skapade av himmelsk materia som är ytterst värdefull och förfinad, och därför bär vi inom oss gudomlig substans. …

Världens smuts och damm befläckar själen och gör det svårt att känna igen och komma ihåg vår bördsrätt och vårt syfte.

Men inget av det här kan förändra vilka vi verkligen är. Den grundläggande gudomligheten i vår natur finns kvar. Och i samma stund som vi väljer att vända våra hjärtan till vår älskade Frälsare och börjar gå på lärjungeskapets stig, händer något mirakulöst. Guds kärlek fyller våra hjärtan, sanningens ljus fyller våra sinnen, vi börjar förlora lusten att synda och vi vill inte längre vandra i mörkret.

Lydnaden känns inte längre som ett straff utan som en befriande väg mot vårt gudomliga mål. Och gradvis börjar denna jords fördärv, damm och begränsningar att försvinna. Till sist framträder den oskattbara, eviga ande som finns i den himmelska varelsen inom oss, och en strålglans av godhet blir vår natur.”2

– President Dieter F. Uchtdorf, tidigare andre rådgivare i första presidentskapet

3. Var uppmärksam på Guds hand i ditt liv

”Vad bör ni vara uppmärksamma på i era liv? Vilka av Guds mirakel påminner er om att han är nära, och säger ’jag finns precis här’? Tänk på de tillfällen – vissa inträffar dagligen – när Herren har ingripit i era liv, och sedan ingripit igen. …

Vi har alla gudomlighet inom oss. Må vi, när vi ser Gud arbeta genom oss och med oss, bli uppmuntrade, ja rentav tacksamma, för den vägledningen. När vår himmelske Fader sa: ’Detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan,’ [Mose 1:39] talade han om alla sina barn – särskilt er.”3

– Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum

4. Förlora inte din gudomliga identitet ur sikte

”Det finns en viktig identitet som vi alla delar nu och för alltid, en identitet som vi aldrig någonsin bör förlora ur sikte. … Du är och kommer alltid att vara Guds andliga barn. …

Det grundläggande faktum att vi har ett himmelskt ursprung är inte bara min eller din sanning. Det är evig sanning. Det är skrivet med stora, feta bokstäver. Att förstå denna sanning – att verkligen förstå den och omfamna den – förändrar livet. Det ger dig en extraordinär identitet som ingen någonsin kan ta ifrån dig. Men mer än så, den bör ge dig en enorm känsla av värde och en uppfattning av din oändliga betydelse. Slutligen ger den dig ett gudomligt, ädelt och värdigt syfte i livet. …

Jag vädjar till var och en av er att hålla er gudomliga identitet i centrum för allt ni gör.”4

– President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum

Slutnoter

  1. Joy D. Jones, ”Av oändligt värde”, Liahona, nov. 2017, s. 14.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ”Han lägger dig på sina axlar och bär dig hem”, Liahona, maj 2016, s. 104.

  3. Ronald A. Rasband, ”Enligt en gudomlig plan”, Liahona, nov. 2017, s. 56, 57.

  4. M. Russell Ballard, ”Children of Heavenly Father” (andakt vid Brigham Young University, 3 mars 2020), s. 2, speeches.byu.edu.

Skriv ut