2021
Gods liefde in bekering voelen
December 2021


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Gods liefde in bekering voelen

Ik leerde dat bekering echt een liefdevol geschenk van onze hemelse Vader en onze Heiland is.

Afbeelding
jongeman zit en glimlacht

Toen ik 15 jaar was, maakte ik niet bepaald de verstandigste keuzes. Ik ging om met de verkeerde vrienden en bevond mij vaak in situaties vol verleidingen – en voor sommige viel ik dan ook prompt. Aanvankelijk hadden mijn keuzes geen ernstige gevolgen, maar na verloop van tijd werd het toch een heel donkere periode voor me. Ik hield veel voor mijn familie verborgen. Daardoor voelde ik mij heel eenzaam. Ik wist niet waar ik het zoeken moest. Ik geloofde echt dat God niet van mij hield.

Op een erg moeilijke dag kreeg ik de ingeving om weer het Boek van Mormon te lezen. Ik had het eerder gedaan, maar niet echt met het verlangen om er iets uit te leren. Bij elke bladzijde die ik las, voelde ik een warme gloed, omdat de Heiland mij leerde dat ik met zijn hulp kon veranderen. Ik wilde niets liever dan het ‘lied van de verlossende liefde […] zingen’ (Alma 5:26).

Na mijn studie van het Boek van Mormon, waarin de nadruk op Christus ligt, raapte ik de moed bijeen om mijn moeder eerlijk over mijn keuzes te vertellen. Toen we een keer van het busstation naar huis liepen, sprak ik met mijn moeder over de verkeerde keuzes die ik had gemaakt. Ik had verwacht dat ze boos zou worden, maar dat was niet zo. Ze veroordeelde me ook niet. In plaats daarvan zei ze dat ze van me hield. En door haar liefde voelde ik Gods liefde voor het eerst in mijn leven.

Ik bleef bidden en de Schriften lezen, en raapte nogmaals de moed bijeen om met mijn bisschop te spreken en aan mijn bekeringsproces te beginnen. Toen ik hem vroeg of ik met hem kon spreken, nodigde hij me uit in zijn kantoor. We begonnen met een gebed. Tijdens ons gesprek begon ik te huilen zoals ik nog nooit gehuild had. Ik vertelde hem over alle fouten die ik had begaan. Ik kon letterlijk de liefde van mijn hemelse Vader en Jezus Christus voelen. De schaamte en de zware last die ik op mijn schouders droeg, werden weggenomen.

Mijn bisschop was een en al mededogen, waardoor ik weer de liefde van mijn hemelse Vader en Jezus Christus voelde. Hij leerde mij dat het bekeringsproces de manier was om te worden geheiligd en, tegelijk, vergeving van mijn zonden te krijgen. Op dat moment realiseerde ik me dat bekering echt een liefdevol geschenk van onze hemelse Vader en onze Heiland is. Ik weet nu door een Schrifttekst in Leer en Verbonden 19 hoeveel Ze van me houden. In dat vers zegt de Heiland: ‘Want zie, Ik, God, heb deze dingen voor allen geleden, opdat zij niet behoeven te lijden als zij zich bekeren’ (vers 16).

Ik vind het geweldig dat we dankzij Jezus Christus en zijn verzoening de kans hebben om betere mensen te worden. Ik heb nu zelf ervaren dat we een verandering van hart kunnen ondergaan als onze bedoeling oprecht is en we beseffen dat onze hemelse Vader en Jezus Christus van ons houden.

Bekering is echt een liefdevol geschenk van onze hemelse Vader en onze Heiland. De zegeningen die mij door deze en veel andere ervaringen ten deel zijn gevallen, zijn groter dan ik me ooit had kunnen indenken, en ‘mijn ziel [was dan] vervuld met een vreugde die even buitengewoon was als voordien mijn pijn’ (Alma 36:20). De genezende kracht van de Heiland die ik gewaar ben geworden, herinnert mij eraan hoezeer we geliefd zijn en dat altijd al zijn geweest.

Afdrukken