2022
30 enkla sätt att bidra till Israels insamling
Oktober 2022


Endast digitalt

30 enkla sätt att bidra till Israels insamling

Du kan bidra till Israels insamling på många sätt. De här förslagen kan hjälpa dig att komma igång när du söker inspiration om vad din himmelske Fader vill att du ska göra.

Bild
ung kvinna läser skrifterna

Foto: Cody Bell

I sitt legendariska tal ”Israels hopp” sa president Russell M. Nelson: ”Varje gång du gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ta ett steg emot att ingå viktiga förbund med Gud och få sina väsentliga dop- och tempelförrättningar, hjälper du till att samla in Israel. Så enkelt är det.”1

President Russell M. Nelson sa också att ”Herren påskyndar sitt verk att insamla Israel. Den insamlingen är det viktigaste som sker på jorden i dag. Inget annat kan jämföras i fråga om omfattning, inget kan jämföras i fråga om betydelse, inget annat kan jämföras i fråga om majestät. Och om ni väljer det, om ni vill, kan ni vara en stor del i det. Ni kan vara en stor del av något stort, något storslaget, något majestätiskt!”2

Att vara en del i den här stora saken kräver lyckligtvis inte alltid storslagna gester – de enkla saker vi gör varje dag kan göra stor skillnad. Förslagen nedan kan hjälpa dig att komma på några sätt att bidra till Israels insamling.3 När du går igenom dem och söker personlig uppenbarelse för ytterligare tankar, be då din himmelske Fader att välsigna dig så att du genom Anden kan få veta vad du kan göra bättre för att samla in Israel på båda sidor om slöjan.

Lev efter evangeliet som en Jesu Kristi efterföljare.

President Spencer W. Kimball (1895–1985) lärde att ”en stor del av den kraftiga tillväxt som ska äga rum i kyrkan i de sista dagarna beror på att många av de goda kvinnorna i världen (hos vilka det ofta finns en sådan inre känsla av andlighet) ska dras till kyrkan i stora skaror. Detta kommer att ske i den mån kvinnorna i kyrkan återspeglar rättfärdighet och utmärker sig i sina liv, och i den mån kvinnorna i kyrkan betraktas som annorlunda – i positiv bemärkelse – än kvinnorna i världen.”4 Män kan också ha ett starkt inflytande när det gäller att föra andra till vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom att följa Frälsarens exempel.

När vi lever efter evangeliet dras andra till vårt ljus, vår glädje, vår tro och vårt fokus, och det kan inspirera dem att vilja veta mer om vår himmelske Fader, Jesus Kristus och evangeliets principer och förrättningar. Vi kan hjälpa andra att komma till vår himmelske Fader och Jesus Kristus genom att

  • vänligt stå för det vi tror på och hjälpa andra att förstå varför läran är viktig för oss

  • prata om den nytta och glädje vi har av att läsa Mormons bok och andra skrifter, och ge andra ett exemplar av Mormons bok eller uppmuntra dem att ladda ner appen Mormons bok

  • leva efter evangeliets normer, även de som finns i Vägledning för de unga, oavsett vår ålder; vara beredda att prata om varför vi väljer att leva efter de normer vi gör och hur vi berikas av att göra det

  • uppmana andra att tillsammans med oss leva efter evangeliet – från att tjäna till att leva efter evangeliets normer – och uppleva den glädje vi känner

  • delta i Barn och ungdomar och sedan prata med andra om hur Kristus hjälper oss att växa och utvecklas inom alla aspekter av livet

  • skriva ner andliga upplevelser i vår dagbok; berätta om dem i dag, när så är lämpligt och vi känner oss manade, för vår familj och även bevara dem så att framtida generationer kan få styrka genom våra trosstärkande upplevelser

  • studera och sträva efter att bättre utveckla kristuslika egenskaper; förslagen i kapitel sex i Predika mitt evangelium kan vara en bra början.

Skapa kontakter med andra.

Att hjälpa andra komma till Kristus börjar med att vi skapar kontakter med dem. Ju fler vi lär känna, desto fler kan vi föra till vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Fundera över hur vi kan

  • presentera oss för personer vi möter här och var i samhället; skapa nya vänskapsband så att andra vill veta mer om våra liv och trosuppfattningar

  • ”[vara] ständigt beredda att svara var och en som ber [oss] förklara det hopp [vi] har” (1 Petrusbrevet 3:15)

  • lära oss språk så att vi bättre kan hjälpa människor från vårt land eller andra nationer; läs om hur president Nelson svarade på en uppmaning att lära sig kinesiska och hur det hjälpte honom att tjäna Kinas folk

  • ”be dagligen att alla Guds barn ska kunna få Jesu Kristi evangeliums välsignelser”5

  • be om att alla nationer ska tillåta att evangeliet predikas

  • berätta på sociala medier eller personligen om upplevelser av hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus välsignar oss och hur vår tro på dem ger oss styrka

  • tjäna andra i Kristi namn och låta dem veta att vi tjänar dem åt honom.

Förbered dig andligen.

För att kunna hjälpa andra att förbereda sig för att ingå och hålla heliga förbund med Gud behöver vi göra detsamma. Vi kan

  • be varje dag om att få veta hur vi kan vara redskap i Herrens verk och sedan följa maningar vi får under dagen

  • studera skrifterna dagligen, bland annat genom att delta i Kom och följ mig-studierna; ju mer vi vet om evangeliet, desto mer kan vi dela med oss av det till andra

  • ”förvandla [vårt] hem till en trons helgedom”, lärde president Nelson, och arbeta ”flitigt … för att göra [vårt] hem till ett centrum för evangelielärande”6

  • lära oss mer om förbund i skrifterna och på temples.ChurchofJesusChrist.org; vara beredda att prata om vilka förbund vi ingår och varför vi ingår dem;

  • studera evangelieämnen som människor ofta har frågor om, så att vi kan veta vart vi ska vända oss i skrifterna, och studera de levande profeternas ord genom deras generalkonferenstal när frågor uppstår.

Prioritera släktforskning och tempeltjänst.

Vi kan utföra arbete i templen så att de på andra sidan slöjan som väljer att tacka ja till vårt tjänande kan ta emot förrättningar som de inte kan ta emot på egen hand. Vi kan också hjälpa dem som lever att se hur templets förrättningar kan vara till välsignelse för dem nu och göra det möjligt för deras familjer att leva tillsammans för evigt. Fundera över hur vi kan

  • förbereda fler släktnamn för templet genom FamilySearch.org

  • hjälpa andra att få vetskap om och lära sig att använda FamilySearch.org och hitta sina släktnamn

  • indexera uppteckningar på FamilySearch.org så att andra lättare kan hitta digitala uppgifter om sina släktingar

  • prata om eviga familjer med andra; lära dem om templet, förrättningarna som utförs där och om hur familjer – både levande och döda – kan beseglas tillsammans för evigt

  • avsätta tid för regelbundna besök till templet och se till att hålla den tiden

  • inbjuda andra att tjäna i templet tillsammans med oss.

Hitta sätt att offra din tid.

Vi har alla fullt upp i livet, så det är inte alltid lätt att ta sig tid att göra det som gör att vi kan bidra till Israels insamling. Men när vi införlivar de här enkla handlingarna i våra dagliga liv och upplevelser, upptäcker vi att det finns mer än tillräckligt med tid till att göra det som vår himmelske Fader och Jesus Kristus vet betyder mest för oss och för de andra som vi kan hjälpa att komma närmare dem. Fundera över hur vi kan

  • utvärdera våra scheman för att se vad vi bör sluta göra eller börja göra för att få mer tid till att samla in Israel

  • minska skärmtiden varje dag för att mer fullständigt delta i Israels insamling

  • vara mer medvetna om våra syften och möjligheter med vår närvaro på sociala medier – använda dem som ett verktyg till att samla in Israel

  • avsiktligt lära känna andra under aktiviteter som vi redan deltar i

  • komma ihåg orden ”sök därför inte efter det som hör den här världen till, utan sök först efter att bygga upp Guds rike och att upprätta hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också” (Joseph Smiths översättning, Matteus 6:38 [i Skrifterna.JesuKristiKyrka.org]).

Skriv ut