2023
Motta åpenbaring – Nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere
Juni 2023


Bare digitalt

Motta åpenbaring – Nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere

Se hva Kirkens ledere nylig har undervist på sosiale medier om omvendelse.

Bilde
Jesus Kristus kneler og ser opp

Jesus Kneeling in Prayer and Meditation [Jesus kneler i bønn og meditasjon], av Michael Jarvis Nelson

President Russell M. Nelson har undervist: “I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.

Mine kjære brødre og søstre, jeg ber dere innstendig om å øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring … Velg å gjøre det åndelige arbeidet som kreves for å nyte Den hellige ånds gave og høre Åndens røst oftere og tydeligere.”1 Hvordan kan vi gjøre det?

Profeter, apostler og andre ledere i Kirken har gitt mange invitasjoner og læresetninger på generalkonferansen for å hjelpe oss å lære å motta og handle ifølge åpenbaring. De har også delt budskap om dette emnet på sosiale medier, herunder følgende:

Åpenbaring fortsetter

“Jeg ønsker å dele noe av det jeg har lært om profeten Joseph Smith.

Joseph Smiths forholdsvis unge alder preget hans profetiske tjenestegjerning. Han var 14 år da han mottok Det første syn, 21 da han fikk gullplatene, og bare 23 da han var ferdig med å oversette Mormons bok (på mindre enn 60 arbeidsdager). Over halvparten av åpenbaringene i Lære og pakter ble gitt gjennom denne profeten mens han var 25 år eller yngre. Han var 26 da Det første presidentskap ble organisert, og såvidt over 33 da han slapp ut av fengselet i Missouri og gjenopptok ledelsen av de hellige som samlet seg i Nauvoo. Han var bare 38 og et halvt år da han led martyrdøden.

Nøkkelen til det unike ved Joseph Smith budskap og gjenopprettelsen, er åpenbaring. Åpenbaring er grunnlaget for lære og ledelse i vår kirke. Joseph Smith erklærte: ‘Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ble grunnlagt på direkte åpenbaring, slik Guds sanne kirke alltid har blitt’ (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph Smith [2007], 192).

I vår tid fortsetter åpenbaring å veilede Kirken. På samme måte kan hver enkelt av oss motta åpenbaring for vårt eget liv. Måtte vi alle ta gaven personlig åpenbaring i bruk i livet og virkelig la #HørHam være det vi søker.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 24. mars 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Kjenn Den hellige ånds roller

“Når jeg tenker tilbake på da jeg var ung voksen, dukker tiden da jeg var misjonær i England opp i tankene. Det var like etter 2. verdenskrig, og Jesu Kristi Kirke var i ferd med å bli etablert der på nytt. Jeg var ansvarlig for å være en leder i misjonen, og jeg var bare 20 år gammel! Jeg innrømmer at vi som misjonærer var litt uvørne i den alderen.

En dag inviterte en mann meg til å komme til et møte i et debattforum og representere Kirken. Jeg gikk med på å delta, men jeg ante ikke hva jeg bega meg inn i! Jeg befant meg i en situasjon der jeg forklarte Kirken for en stor gruppe mennesker og svarte på spørsmålene deres. Det var ved denne anledningen at jeg fikk min første erkjennelse av Den hellige ånds kraft. Jeg hadde undervist om Den hellige ånd, og jeg hadde lest om den, men ved denne anledningen opplevde jeg den.

Etterhvert som spørsmålene ble stilt, hadde jeg svaret i tankene mine før de var ferdig med å stille spørsmålet. Jeg hadde evnen til å gå gjennom Skriftene på en måte som jeg aldri hadde opplevd før. Det virket for meg som om sidene ble bladd om av en annen mens jeg forsvarte Kirken.

Når jeg tenker tilbake på denne opplevelsen for 73 år siden, innser jeg at jeg lærte noe som har velsignet meg alle disse årene. Jeg fikk selv vite at Den hellige ånd faktisk er Trøsteren, og at han ved og gjennom Guds kraft bringer Herrens ord til vårt sinn.

Jeg håper du har samme opplevelse som ung voksen. Hold deg forankret i ditt studium av Skriftene, og be dine bønner hver dag. Begynn dagen med en bønn, avslutt dagen med en bønn og snakk med Herren etter behov i løpet av dagen. Uavhengig av omstendighetene håper jeg du vil få den samme erfaringen som jeg hadde med Den hellige ånd da jeg var på din alder.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 14. apr. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Ha stille og rolige stunder

“Å motta åpenbaring kommer, i hvert fall i mitt tilfelle, når jeg har stille og rolige stunder. Du kan ikke få kontakt med himmelen i styr og ståk. Du må finne disse stille øyeblikkene i livet da du kan overveie det som er av Ånden. Etter min erfaring, når jeg er i den modusen og etterstreber å være stille, er det da jeg får tilskyndelser. Det er da jeg får en tanke som jeg vet er fra himmelen.

Jeg er veldig bekymret for mine barnebarn og mine oldebarn – faktisk alle unge mennesker – i verden i dag. Jeg er redd de blir fanget av sosiale medier, tekstmeldinger, e-poster og andre distraksjoner. Selv om teknologi kan være til velsignelse i vårt liv, kan det også være en distraksjon som setter en barriere mellom oss og vår evne til å høre Herrens røst. Jeg forteller mine barnebarn at de skulle sette av tid hver dag til å tenke på sitt liv og grunne på hva Herren ønsker at de skal gjøre. Jeg oppmuntrer dere gjøre det samme.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 9. aug. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Ha samfunn med din himmelske Fader

“Til forskjellige tider i Frelserens liv benyttet han anledninger til å være alene til å grunne og be. Jeg innbyr deg til å tilbringe litt tid de neste dagene for å være alene på et fredelig sted for å kommunisere med din himmelske Fader. #HørHam”

President M. Russell Ballard, Facebook, 23. mars 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Ha et lærevillig hjerte

“Velg å være ydmyk. Søk frivillig Herren og stol på hans veiledning. Vi er mer forberedt til å høre ham når vi har et lærevillig hjerte.”

Eldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 3. nov. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Gjør små og enkle justeringer

“Tid med selvransakelse er en mulighet til ny kalibrering. Det er en hage for ettertanke hvor vi kan vandre sammen med Herren og bli undervist, oppbygget og renset ved vår himmelske Faders skriftlige og åndelig åpenbarte ord. Det er en hellig tid da vi husker våre høytidelige pakter om å følge den levende Kristus, når vi evaluerer vår fremgang og innretter oss etter de åndelige landemerkene Gud har gitt sine barn.

Se på det som din personlige, daglige gjenopprettelse. På vår reise som pilegrimer på herlighetens sti, vet vi hvor lett det er å komme på avveier. Men på samme måte som mindre avvik kan trekke oss ut av Frelserens vei, kan også små og enkle justeringer ganske visst føre oss tilbake. Når mørket kryper inn i vårt liv, slik det ofte gjør, åpner vår daglige gjenopprettelse vårt hjerte for himmelsk lys, som lyser opp vår sjel og jager bort skygger, frykt og tvil.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11. mars. 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Se hen til Frelseren

“Når du søker inspirasjon for å oppnå den visdom du trenger i livet, innbyr jeg deg til å se hen til Frelseren. En utmerket måte å komme til Kristus på er å lese Mormons bok – fra begynnelse til slutt – og identifisere Jesu Kristi egenskaper og karaktertrekk som finnes i den. Når du gjør dette med ærlig hensikt og i hjertets oppriktighet, kan du få høre hans røst. Du kan bli kjent med ham på en svært bemerkelsesverdig måte.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 12. sep. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Hedre våre pakter

“Når vi hedrer våre pakter og holder Guds bud, blir vi velsignet med å ha Den hellige ånds veiledning …

Vi lever i en tid med evangelieutdelingen i tidenes fylde, da vi har tilgang til bemerkelsesverdige velsignelser, hvorav den ene er Den hellige ånds konstante veiledning. Med all uroen, med all forvirringen, kan hver enkelt av oss bli velsignet med å selv lære det som er av størst verdi, og hjelpe oss å etablere de nødvendige åndelige prioriteringene. Jeg er så takknemlig for Den hellige ånd som lærer – som læreren – og hvordan han hjelper hver enkelt av oss på så mange måter.”

Elder David A. Bednar, Facebook, 14. aug. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Tro at han vil svare på sin måte og til sin tid

“Meddelelser fra vår Fader i himmelen kommer på forskjellige måter til forskjellige tider. Det finnes ikke bare én form for åpenbaring eller inspirasjon. Gud bruker mange varianter for å nå oss, det han anser som best. Og alt er gyldig.

Vi må tro at han vil svare på sin måte og til sin tid. Når vi flittig holder hans bud og har tro på at han vil svare, kan vi høre ham.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 6. mai 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Vær verdig til å høre

“Vær verdig til å høre den milde, lave røsten når den taler til deg og vender deg mot det som er rett. Når du lytter, når du er verdig og har Den hellige ånds veiledning, vil den passe på deg, veilede deg på veien du skal gå og gi deg fred.”

Eldste Neil L. Andersen, 20. juli 2022 , facebook.com/neill.andersen.

Be om veiledning fra din himmelske Fader

“I de kommende månedene eller årene har du kanskje utfordringer. Kanskje det er bekymringer for familiemedlemmer eller økonomiske problemer. Du vil lure på hva du skal gjøre. Jeg oppfordrer deg til å gå til din himmelske Fader i bønn. Husk alltid at du kan snakke med din himmelske Fader.

Be ham veilede deg i de mange avgjørelsene du må ta. Selv om ditt personlige vitnesbyrd er sterkt, kan det vokse og bli sterkere. Jeg vitner for deg om at vår himmelske Fader hører dine bønner og vil svare deg. Noen ganger vil åpenbaringen du trenger komme i de mest uventede øyeblikkene.”

Eldste Neil L. Andersen, 6. juli 2022 , facebook.com/neill.andersen.

Lytt til og gi akt på tilskyndelser

“Noe av det beste ved 2020 for meg, har vært muligheten til å fokusere mer på vår Frelser Jesus Kristus, og reflektere over hvordan jeg følger befalingen #HørHam. Under en andakt nylig innbød jeg unge voksne til å sende inn kommentarer om hvordan de hører Herrens røst. Jeg ble forbløffet over hvor mange kommentarer vi fikk tilbake. Kanskje du vil gjenkjenne noen av svarene deres når du overveier hvordan du kan høre ham i ditt liv:”

  • Jeg hører ham når jeg ber oppriktig. Hans røst kommer til meg gjennom rene og stillferdige tanker.

  • Jeg føler Ånden i et klart sinn, gjennom tanker som plutselig faller på plass når de tidligere hadde vært forvirrende.

  • Jeg hører ham gjennom naturens skjønnhet og kraften i oppløftende musikk.

  • Jeg hører ham ved den fred han taler til mitt sinn og den selvtillit han gir meg når jeg ber om hjelp.

  • Jeg hører ham når jeg omgås menneskene rundt meg. Når jeg tjener og mottar tjeneste, får jeg et glimt av ham.

“Jeg vil forsikre dere om at hver enkelt av oss kan høre ham ved å lytte til og gi akt på Den hellige ånds tilskyndelser. Jeg har sett dette utallige ganger i mitt liv.”

Eldste Gary E. Stevenson, 15. nov. 2020, facebook.com/stevenson.gary.e.

Vit hvordan Herren taler til deg

“President Russell M. Nelson har gjentatte ganger invitert oss til å lære å høre Herrens røst. Det er av største betydning for hver enkelt av oss å vite hvordan Herren taler til oss unikt og individuelt. Enten det er gjennom et adrenalinrush, en varm følelse av trøst eller tydelige tanker som bare gir mening, vil han tale til deg på en måte som du vil forstå.”

Søster Amy A. Wright, 3. jan. 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Skriv ut