Servicemissionär
6. Utveckla andlig motståndskraft


”6. Utveckla andlig motståndskraft”, Att anpassa sig till livet som servicemissionär: resurshäfte (2020)

”6. Utveckla andlig motståndskraft”, Att anpassa sig till livet som servicemissionär

Bild
missionär som ber

6. Utveckla andlig motståndskraft

Ibland reagerar missionärer på höga stressnivåer genom att ifrågasätta om evangeliet är sant. Missionärer reagerar ofta på det sättet eftersom de saknar resurser för att hantera alltför mycket stress. Om du känner på det sättet kan du pröva förslagen nedan. Välj de som känns rätt för dig. Se avsnitt ”1. Utveckla motståndskraft under stress” för ytterligare förslag.

A. Stärk ditt vittnesbörd

  • Inse att det är sunt att ha frågor. Profeten Joseph Smith fick många uppenbarelser som svar på sina uppriktiga frågor. Det är sunt att ha frågor om evangeliet. I din strävan att hitta svar, kom ihåg att skrifter, profeter, lärare och din egen förmåga att resonera kan vara till hjälp. Men endast Anden kan bekräfta sanningen. Anden låter oss veta att Jesus är Kristus och att evangeliet är sant.

  • Förstå vad tro är. Att ha tro är att lita på Guds fullkomliga godhet, kärlek, visdom och rättvisa. Det är att ha tillit även när vi inte helt förstår. Alma lärde att ”tro är inte att ha fullkomlig kunskap om något. Om ni därför har tro, så har ni hopp om ting som inte syns men som är verkliga” (Alma 32:21). Du behöver inte ”fullkomlig kunskap” för att ha tro. Studera Alma 32 för att få hjälp med att bygga upp din tro.

  • Ha tro när saker och ting verkar vara bortom din kontroll. Du känner dig kanske orolig för vissa omständigheter eller resultat. När det händer, öva då på att vara stilla och fokuserad på nuet (se ”1. Utveckla motståndskraft under stress”). Lägg märke till vilka känslor du har när du känner att du inte har kontroll. Även om de här känslorna kan kännas obehagliga kan de inte skada dig. Med tiden lär du dig att ha allt större tro. Du kan ha tro när du ställs inför osäkerhet och utmaningar.

  • Håll buden. Vi får tillit till Herren när vi lär oss värdet av hans lärdomar. För att få denna tillit måste vi göra hans vilja. ”Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv” (Johannes 7:17).

  • Ha tålamod. Tid och erfarenhet kommer att hjälpa dig förstå några av de saker som är förvirrande nu. Kom ihåg Nephis undervisning: ”Jag vet att [Gud] älskar sina barn, men jag vet inte vad allting betyder” (1 Nephi 11:17). Bygg vidare på det som Anden lär dig är sant om Gud.

B. Att lära sig omvändelse

Omvändelse innebär att anpassa sin vilja till Frälsarens. Följande principer hjälper dig i din strävan att omvända dig.

  • Var ärlig mot din stavspresident. Om du begått allvarliga synder som du inte har tagit itu med ska du tala med din stavspresident. Var öppen och ärlig. Han hjälper dig att ställa dessa saker tillrätta.

  • Förlåt dig själv efter att du har omvänt dig. Ibland känner människor fortfarande skuld och skam efter sin omvändelse. Kom ihåg att vi alla ångrar tidigare synder och misstag. Lita på att Kristi försoning är tillräcklig för dig också. Kom ihåg att omvändelse inte bara är en reservlösning. Omvändelse är planen för lycka för varje person.

  • Fokusera på sådant som verkligen betyder något. Gör ditt bästa för att omvända dig varje dag. Se sedan till att det du oroar dig för är sådant som verkligen betyder något. Ett exempel kan vara att tjäna med kärlek. Oroa dig inte för sådant som rör personlig stolthet, som vad andra tycker om dig.

  • Förstå bekännelsens roll. Du behöver inte bekänna mindre allvarliga synder eller upprepade gånger bekänna samma synd. Prästadömsledare talar om för dig när din bekännelse är tillräcklig. Att fortsätta känna ånger och sorg över tidigare synder är normalt. Men det betyder inte att du behöver bekänna samma sak om och om igen. Distrahera dig från sådana tankar med andra aktiviteter. Fatta det medvetna beslutet att tro på Herrens förlåtelse. Ignorera frestelsen att bli ängslig eller skamsen.

  • Prata med din stavspresident eller biskop om du fortsätter att ha det svårt.

C. Att lära sig be uppriktigt.

  • Försök att be högt, även om du bara viskar. Försök förbereda dig för bönen genom att skriva ner dina frågor eller funderingar. Föreställ dig att Gud är nära. Fråga vad du kan göra för honom i dag. Handla sedan efter idéer som du får. Ibland kan du använda bönen bara för att tacka Gud. Tacka honom för allt det goda han har gett dig.

    Bild
    servicemissionär som ber

D. Att lära sig älska skrifterna

  • Be specifikt om hjälp med att förstå och glädjas åt skrifterna. Använd en del av din studietid till att skriva ner dina känslor för skrifterna och dina reaktioner på dem. Skriv ner det du lär dig eller andliga intryck du får.

E. Att lära sig lita på Anden

  • Öva med tålamod. Att lära sig känna igen Andens röst är ungefär som att lära sig ett språk. Det krävs övning, tålamod och ödmjukhet. Sträva efter att lära av misstag utan att ge upp.

  • Lär av generalkonferenser. För förslag på hur du kan ta emot personlig uppenbarelse kan du studera generalkonferenstal om det här ämnet.

Skriv ut