Seminar
Jakob 5:54-77; 6:1-13. »Hvor velsignede er ikke de, som har arbejdet flittigt i hans vingård«


»Jakob 5:54-77; 6:1-13: ›Hvor velsignede er ikke de, som har arbejdet flittigt i hans vingård‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Jakob 5:54-77; 6:1-13«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Jakob 5:54-77; 6:1-13

»Hvor velsignede er ikke de, som har arbejdet flittigt i hans vingård«

Billede
folk, der læser Mormons Bog

Hvordan relaterer lignelsen om oliventræerne i Jakob 5 sig til jer? Den sidste del af denne lignelse symboliserer Herrens værk i de sidste dage, deriblandt den indsats, han og hans tjenere gør for at indsamle sjæle til sig for en sidste gang. Denne lektion beregnet til at hjælpe jer til at føle et større ønske om at arbejde sammen med Herren om at hjælpe vor himmelske Faders børn med at komme til ham.

Hjælp hver elev til at bidrage til læringsoplevelsen. Hver elev er vigtig og har noget at bidrage med. Nogle elever er måske mere tilbøjelige til at deltage end andre elever. Gør en indsats for at hjælpe alle eleverne til at bidrage på måder, der er meningsfulde og behagelige for dem hver især.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at lave studieaktiviteten under overskriften »Jakob 5:61-75: Herren inviterer mig til at arbejde sammen med ham i vingården« i studieoplægget »8.-14. april. Jakob 5-7: ›Herren arbejder med os‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2024.

Mulige læringsaktiviteter

Et stort værk

Del følgende scenarie med klassen:

Annika blev for nylig bedt af sin biskop om bønsomt at overveje, hvordan hun kunne række ud til og hjælpe en af de unge piger i sin menighed, som på det seneste ikke har været i kirke. Annika føler sig lidt nervøs og tænker: »Hvorfor beder biskoppen mig om at gøre det? Han ville sikkert selv være langt bedre til at hjælpe hende end mig.«

  • Hvad kan være nogle af årsagerne til, at Annikas biskop har opfordret hende til at række ud til den unge pige i stedet for han selv gjorde det?

Inden du kommer med følgende introduktion, kan det være en god idé at bede nogle frivillige om at sammenfatte, hvad de husker om delene i lignelsen fra Jakob 5, som de studerede i den foregående lektion.

I dag kommer I til at studere den sidste del af lignelsen om oliventræerne, som står skrevet i Jakob 5. Denne del af lignelsen repræsenterer de sidste dage. Vi kan af denne del af lignelsen lære den sandhed, at Herren inviterer sine sidste dages tjenere til at arbejde i sin vingård ved at deltage i Israels indsamling.

Overvej, før I begynder at studere, jeres følelser omkring at blive inviteret af Herren til at hjælpe med at indsamle folk til ham. Har I nogensinde undret jer over, hvorfor han opfordrer jer til at hjælpe ham i sit arbejde med at frelse sjæle? Når I studerer, så læg mærke til lærdomme, der kan hjælpe jer til bedre at forstå Herrens formål med at invitere os til at deltage i Israels indsamling.

Vingårdens herre inviterer tjenere til at arbejde sammen med sig

Den sidste del af lignelsen begynder med en samtale, der finder sted mellem vingårdens herre, som repræsenterer Jesus Kristus, og hans tjener, der repræsenterer Herrens profeter.

Bed eleverne om at læse Jakob 5:61-62, 70 og være opmærksomme på, hvilken instruks vingårdens herre gav sine tjenere, og hvorfor han bad dem om at gøre det.

  • Hvem i disse vers kunne repræsentere jer og andre medlemmer af Kirken?

Præsident Russell M. Nelson har talt om det værk, som Herren og hans tjenere udfører i de sidste dage:

Herren fortalte Joseph Smith, at det nu, hvilket vil sige vore dage, er den ellevte time og den sidste gang, at han kalder sine arbejdere ud i sin vingård for at indsamle de udvalgte fra jordens fire hjørner (se L&P 33:3, 6) …

Vil I hjælpe med at indsamle Israel i disse dyrebare sidste dage? …

Tænk over det! Ud af alle dem, der nogensinde har levet på denne planet, er vi dem, der får lov til at deltage i denne sidste, store indsamlingsbegivenhed. Hvor er det spændende!

Vor himmelske Fader har gemt mange af sine mest ædle ånder – måske kan jeg sige, sit bedste hold – til denne sidste fase. Disse ædle ånder – disse bedste spillere, disse helte – er jer! (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, »Zions ungdom« [verdensomspændende foredrag for unge. 3. juni 2018], tillæg til Liahona, sept. 2018, s. 12 ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvad hjælper præsident Nelsons udtalelse jer til at lære om eller føle for Gud?

  • Hvad lærer det jer om jer selv og den rolle, I vil spille i Israels indsamling?

  • Hvad tror I, der er nogle af årsagerne til, at Herren opfordrer os til at hjælpe med at indsamle folk til ham?

Jeres del af Herrens vingård

Overvej at lave følgende aktivitet på egen hånd, inden klassen begynder, og vise eleverne dit billede som et eksempel.

Tegn i jeres studiebog eller på et andet stykke papir et billede af en vingård eller en mark, der repræsenterer Herrens vingård. Tegn eller skriv så nogle få ting, der repræsenterer følgende:

  1. Muligheder I har for at arbejde i Herrens vingård og hjælpe med at indsamle Israel. Eksemplerne kan omfatte billeder eller ord, der repræsenterer mennesker, I kan hjælpe med at komme Frelseren nærmere; handlinger, I kan foretage for at dele evangeliet fysisk eller online; eller bestræbelser på at velsigne folk på den anden side af sløret gennem tempeltjeneste og slægtshistorie.

  2. Forhindringer I møder i jeres bestræbelser på at arbejde i Herrens vingård. Eksempler kan omfatte billeder eller ord, der repræsenterer forhindringer såsom frygt, usikkerhed om, hvad man bør gøre, eller at have for travlt med andre ting.

Studér følgende vers, og vær opmærksom på lærdomme, der kan hjælpe jer til at overvinde de forhindringer, I fandt. Overvej at tilføje billeder eller ord til jeres tegning af vingården ud fra det, I har fundet ud af.

  • Hvad lærte I om Herren fra disse vers?

  • Hvilke ord eller udtryk fra disse vers kan hjælpe en person, der tøver med at deltage i Israels indsamling?

Overvej at dele et personligt eksempel som en del af drøftelsen til næste spørgsmål.

  • Hvilke velsignelser har I set eller oplevet ved at deltage i arbejdet med at bringe sjæle til Herren?

Brug et øjeblik på at tænke over jeres næste skridt for sammen med Herren at deltage i arbejdet for Israels indsamling. Skriv et mål ned i jeres studiebog, som relaterer sig til det, eller byg videre på et mål, I allerede har sat jer. I kan også medtage ord eller billeder, der repræsenterer jeres mål, på tegningen af vingården. ChurchofJesusChrist.org

Overvej at bede nogle frivillige om at vise klassen deres færdige billeder sammen med deres mål. Bær vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet drøftet i dag, og inviter eleverne til at handle på de mål, de har sat for sig selv. Eleverne vil få mulighed for at genbesøge dette mål i en kommende Vurder jeres læring-lektion.

Udskriv