Seminaari
Oppien hallinta: Moosia 3:19 – ”Riisu [päältäsi luonnollinen ihminen] ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta”


”Oppien hallinta: Moosia 3:19 – ’Riisu [päältäsi luonnollinen ihminen] ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Oppien hallinta: Moosia 3:19”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Oppien hallinta: Moosia 3:19

”Riisu [päältäsi luonnollinen ihminen] ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta”

Kuva
nuoret halaamassa toisiaan

Tutkiessasi jaetta Moosia 3:19 opit, kuinka voit voittaa luonnollisen ihmisen Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua opettelemaan ulkoa oppien hallinnan kohdan Moosia 3:19 viitteen ja keskeisen ilmauksen. Se voi myös auttaa sinua selittämään tässä kohdassa opetettavaa oppia ja soveltamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita todellisen elämän tilanteissa.

Kannusta hengelliseen oppimiseen näkemällä vaivaa. Evankeliumin oppiminen, joka edistää kääntymystä ja auttaa evankeliumia painumaan syvälle oppilaiden sydämeen, edellyttää muutakin kuin opettajan uutteraa ponnistelua. Evankeliumin oppiminen edellyttää oppilaalta määrätietoista työtä. Auta oppilaitasi ymmärtämään oma roolinsa opetus- ja oppimisprosessissa.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita aloittamaan jakeen Moosia 3:19 ulkoa opetteleminen. Selitä, että annat oppitunnilla aikaa jakeeseen sisältyvän pyhien kirjoitusten keskeisen ilmauksen ulkoa opetteluun, mutta oppilaille voi olla hyödyksi harjoitella myös koko jakeen ulkoa opettelemista.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tämä oppien hallinnan oppiaihe pitäisi opettaa oppiaiheen ”Moosia 3:19” jälkeen, sillä jälkimmäinen tarjoaa taustaa oppien hallinnan kohdalle Moosia 3:19. Jos tämä oppien hallinnan kohtaa käsittelevä oppiaihe täytyy siirtää jollekin toiselle viikolle, muista opettaa samalla viikolla myös vastaava taustaa sisältävä oppiaihe.

Opettele ulkoa ja selitä

Edellisessä oppiaiheessa opit jakeesta Moosia 3:19 seuraavan totuuden: Taipumalla Pyhän Hengen kutsuun me voimme voittaa luonnollisen ihmisen ja tulla pyhiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Jakeen Moosia 3:19 keskeinen ilmaus on ”Riisu [päältäsi luonnollinen ihminen] ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta”.

Tarjoa oppilaille mahdollisuus harjoitella tämän viitteen ja keskeisen ilmauksen ulkoa opettelemista. Seuraava tehtävä on yksi tapa harjoitella sitä.

Piirrä opiskelupäiväkirjaasi seuraavanlainen kolmio. Jaa pyhien kirjoitusten viite Moosia 3:19 ja sen keskeinen ilmaus neljään osaan. Kirjoita nämä neljä osaa piirtämäsi kolmion sisälle. Voisit esimerkiksi kirjoittaa kolmion ylimpään osaan ”Moosia 3:19”, seuraavaan osaan ”Riisu [päältäsi luonnollinen ihminen]” ja niin edelleen. Harjoittele koko ilmauksen ulkoa opettelemista siirtymällä piirustuksessasi ylhäältä alaspäin, kunnes pystyt lausumaan ilmauksen sujuvasti katsomatta piirustusta.

Kuva
yksinkertainen mustavalkokuva kolmiosta, jossa on neljä osaa

Auta oppilaita harjoittelemaan opin selittämistä omin sanoin. Voisit auttaa oppilaita harjoittelemisessa käyttämällä esimerkiksi seuraavaa ideaa.

Kuvittele, että opetat jaetta Moosia 3:19 koskevaa oppiaihetta seurakuntasi Alkeisyhdistyksen luokalle. Kuinka voisit selittää tämän oppien hallinnan kohdan sanoman pienten lasten ryhmälle? Kirjoita omin sanoin lyhyt kappale, joka selittää jakeen Moosia 3:19 opin.

Voisit jakaa oppilaat pareiksi ja pyytää heitä kirjoittamaan selityksensä yhdessä. Voisit kehottaa halukkaita oppilaita lukemaan selityksensä koko luokalle.

Soveltamisharjoitus

Laita oppilaat kertaamaan hengellisen tiedon hankkimisen periaatteet. Voit tehdä tämän esimerkiksi kehottamalla muutamaa oppilasta piirtämään taululle symboleita tai yksinkertaisia kuvia, jotka kuvaavat kutakin näistä kolmesta periaatteesta. Yritä järjestää toiminta niin, että se vie vain muutaman minuutin oppitunnista.

Anna oppilaille seuraavanlainen esimerkkitilanne, jonka avulla he voivat harjoitella kaikkien kolmen hengellisen tiedon hankkimisen periaatteen käyttämistä.

Tommi on äkkipikainen ja hän on yrittänyt opetella itsehillintää jo monen vuoden ajan. Hän suuttuu usein sisaruksilleen ja vanhemmilleen ja korottaa silloin äänensä. Hänellä on myös vaikeuksia tulla toimeen koulutoveriensa kanssa. Eräänä päivänä puhuessaan vanhemmilleen lyhyestä pinnastaan hän huudahtaa: ”Kunpa voisin olla kärsivällisempi, mutta en usko pystyväni siihen. Minä nyt vain olen tällainen!”

Voit muokata tätä esimerkkitilannetta vastaamaan paremmin oppilaidesi tarpeita. Voisit muuttaa esimerkkitilanteen äkkipikaisen käytöksen toiseksi ongelmaksi kuten laiskuudeksi, epäkunnioittavaksi kielenkäytöksi tai epäystävällisyydeksi. Toinen vaihtoehto on kehottaa oppilaita laatimaan taululle luettelo luonnolliselle ihmiselle yleisistä käyttäytymistavoista. Oppilaat voisivat tämän jälkeen valita yhden käyttäytymistavoista ja muokata esimerkkitilannetta korvaamalla äkkipikaisuuden sillä.

  • Kuinka käyttäisit jakeen Moosia 3:19 opetuksia ja hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita apuna tässä tilanteessa?

Kannusta oppilaita keskustelemaan siitä, kuinka kukin hengellisen tiedon hankkimisen periaate ja jakeessa Moosia 3:19 opetettu oppi voisi auttaa tässä tilanteessa. Oppilaat voisivat tehdä tämän kaiken yhdessä luokkana tai pienryhmissä.

Jos oppilaat tarvitsevat lisää opastusta, seuraavassa on esimerkkejä kysymyksistä, joita voisit esittää heille tämän keskustelun aikana.

Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla

  • Millähän tavoin jakeen Moosia 3:19 opetukset voisivat auttaa tässä tilanteessa?

  • Mistä muista pyhien kirjoitusten kohdista tai kirkon johtohenkilöiden lausunnoista voisi olla apua?

Kun oppilaat keskustelevat seuraavasta kysymyksestä, voisit muistuttaa heitä rinnakkaisviitteistä, joita he tutkivat edellisessä oppiaiheessa. Voisit vaihtoehtoisesti lukea edellisen oppiaiheen osiossa ”Selityksiä ja taustatietoja” olevia lausuntoja.

Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta

  • Millä tavoin voisit tarkastella tätä huolenaihetta iankaikkisesta näkökulmasta?

  • Kuinka sen muistaminen, mitä tarkoituksia varten Herra sallii meidän elää langenneessa maailmassa, voi olla avuksi?

  • Mitä sellaista tiedät Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan, mikä voisi muuttaa tätä tilannetta?

Toimi uskossa

  • Millä tavoin joku voisi tässä tilanteessa toimia uskossa?

Oppien hallinnan kertaaminen

Voisit käyttää seuraavaa kertaamistoimintaa oppitunnilla, jonka pidät pian tämän jälkeen. Piirrä taululle samanlainen kolmio kuin alkuperäisellä oppitunnilla. Kehota oppilaita täydentämään kolmion tasot ylhäältä lukien jakeen Moosia 3:19 keskeisellä ilmauksella: ”Riisu [päältäsi luonnollinen ihminen] ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta.” Toistakaa tämä muutaman kerran, kunnes oppilaat osaavat lausua ilmauksen ulkomuistista.

Tulosta