Seminar
Mosija 4:9-10: »Tro på Gud«


»Mosija 4:9-10: ›Tro på Gud‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Mosija 4:9-10«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Mosija 4:9-10

»Tro på Gud«

Billede
billede af Gud

Er I nogensinde stoppet op for at tænke over den påvirkning, jeres tro har på jeres handlinger og på, hvem I bliver? Mens kong Benjamin belærte om, hvad vi må gøre for at blive ved med at opnå syndsforladelse, fremhævede han vigtigheden af at tro på Gud. Denne lektion kan hjælpe jer til at styrke jeres tro på og kærlighed til Gud.

Undervis i skrifterne og profeternes ord med overbevisning og formål. Ved enhver lejlighed må du inspirere dem, du underviser, til at vende sig til Guds ord for at få vejledning, svar på spørgsmål og støtte. Hvis eleverne vil »[tage for sig] af Kristi ord«, så vil de sandheder, som de finder, »fortælle [dem] alt det, som [de] skal gøre« (2 Ne 32:3).

Elevforberedelse: Bed eleverne om at møde op i klassen med en liste på tre til fem ting, de tror på i forhold til Gud.

Mulige læringsaktiviteter

Virkningen af vores overbevisninger

Følgende er nogle få falske ideer, som folk engang mente var sande. Tænk over den påvirkning, disse overbevisninger kan have haft på disse personers liv

Overvej at vise følgende udsagn på tavlen.

  • Jorden er flad.

  • Tudser giver dig vorter.

  • Stjernerne kredser om jorden.

  • Hvilke problemer kan opstå ved at tro på falske ideer?

  • Hvordan har I set jeres eller andres overbevisninger påvirke holdninger eller handlinger?

  • Hvordan kan det, vi tror på, påvirke os åndeligt?

Tro på Gud

Kong Benjamin belærte om vigtigheden af at tro på Gud. Brug et øjeblik på at tænke over, hvad I tror om Gud, før I begynder jeres studium. Hvordan påvirker jeres tro på Gud jeres handlinger? Overvej at skrive nogle af disse overbevisninger i jeres studiebog, og overvej, hvorfor I tror på det, I gør. Tilføj i løbet af jeres studium de tanker eller indtryk, I måtte få.

Overvej også at tegne følgende billede på tavlen og bede eleverne om at hjælpe med at udfylde cirklerne med lærdomme fra Mosija 4:9-10.

Kopier det følgende billede i jeres studiebog. Skriv i cirklen i midten Tro på Gud og Mosija 4:9-10.

Billede
ide-net

Læs Mosija 4:9-10, og se efter de forskellige ting, kong Benjamin opfordrede sit folk til at tro på om Gud. Skriv hver af disse i de ydre cirkler. Hvis der er behov for det, kan I tilføje flere cirkler til jeres billede.

  • Hvordan kan I i en enkelt sætning sammenfatte kong Benjamins lærdomme i Mosija 4:9-10? Overvej at bruge jeres sammenfatning som titel på det visuelle billede, I har lavet.

Giv flere elever mulighed for at dele deres sammenfatning af disse vers med klassen. Mulige sandheder, de kan finde frem til som en del af denne sammenfatning, omfatter følgende: Herrens profeter opfordrer os til at tro på Gud. Gud skabte alt og har al magt og visdom. Vi kan vise vores tro på Gud gennem vores handlinger.

Overvej at dele klassen op i små grupper og få hver gruppe til at fokusere på en eller flere af kong Benjamins lærdomme fra vers 9-10. Eleverne kan tale om følgende spørgsmål om de sandheder, de har fået til opgave at fokusere på, og derefter dele deres svar med klassen.

  • Hvordan kan en forståelse af og tro på kong Benjamins lærdomme påvirke jeres liv?

  • Hvordan ser I disse lærdomme blive modarbejdet eller ignoreret af verden i dag?

Præsident Russell M. Nelson er kommet med følgende råd til dem, der ikke er sikre på, om de tror på Gud:

Er I ikke sikre på, om I overhovedet tror på Gud, så begynd der. Forstå, at man i mangel på erfaringer med Gud kan tvivle på Guds eksistens. Så sæt jer i en position, hvor I begynder at få erfaringer med ham … Bed ham om at fortælle jer, om han vitterligt er der – om han kender jer. Spørg ham, hvad han mener om jer. Og lyt så. (Se Russell M. Nelson, »Kom så og følg mig«, Liahona, maj 2019, s. 90)

  • Hvilke oplevelser har I haft, der har hjulpet jer til at lære vor himmelske Fader og Jesus Kristus at kende?

Hvis eleverne vil have gavn af en dybere drøftelse om at vælge at tro på Gud, kan du overveje at bruge udtalelsen af ældste L. Whitney Clayton i afsnittet »Kommentar og baggrundsinformation«.

Gå dybere

En måde, hvorpå vi kan styrke vores tro på og tillid til Gud, er ved at lære af andres inspirerede lærdomme og oplevelser (se Guide til skrifterne, »Tro«). Vælg mindst en af følgende tre aktiviteter for at styrke jeres tro på Gud:

Vis følgende tre muligheder og giv eleverne tilstrækkelig tid til at udføre en af aktiviteterne. Disse aktiviteter kan udføres individuelt, eller også kan eleverne færdiggøre dem med andre, der valgte at fokusere på den samme aktivitet. Overvej at medtage forskellige aktiviteter i henhold til dine elevers behov og evner.

  • Salmer: Søg i salmebogen efter ord, vendinger, vers eller hele salmer, der lærer os om Guds væsen og karakter, eller som kan styrke jeres tro på ham.

  • Andre beretninger fra skriften: Find og studér beretninger i skrifterne, hvor andre vidnede om deres tro på vor himmelske Fader eller hans Søn, Jesus Kristus. Eksempler på skriftsteder, I kan studere, omfatter Alma 26:16, 35-37; 34:8-10 og Lære og Pagter 76:22-24.

    Overvej at give eleverne et eksemplar af den aktuelle generalkonferenceudgave af Liahona, hvis følgende mulighed benyttes. Eleverne kan også bruge appen Evangelisk Bibliotek.

  • Generalkonference: Anvend nyere generalkonferencetaler til at søge efter ord, vendinger, beretninger eller historier, der lærer os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, og styrker jeres tro på dem. (Overvej at søge i generalkonferencetaler efter emner som »Vor himmelske Fader«, »Guddommen« eller »Jesus Kristus«).

Giv flere elever mulighed for at fortælle, hvad de har lært eller følt under deres studier.

Når du har opfordret eleverne til at dele deres indsigt, kan du overveje at give dem små sedler og bede frivillige elever om at skrive noget, de tror på om Gud. Disse trosudtalelser kan slås op i klasseværelset den følgende uge, så andre kan se dem og grunde over dem.

Jeres næste skridt

Uanset om I har en stærk tro på Gud eller forsøger at afgøre, hvad I tror på, så er der ting, vi hver især kan gøre for at styrke vores tro på og kærlighed til Gud. Brug et øjeblik på at tænke over, hvad I føler, at jeres næste skridt er for at lære Gud bedre at kende. Notér tanker og indtryk i jeres studiebog.

Overvej at afslutte lektionen ved at bære dit vidnesbyrd om Gud. Tilskynd eleverne til at handle på de indtryk, som de har følt i dag.

Udskriv