Seminaari
Alma 32: ”Vahvistaa teidän uskoanne”


”Alma 32: ’Vahvistaa teidän uskoanne’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”Alma 32”, Mormonin kirja, opettajan kirja

Alma 32

”Vahvistaa teidän uskoanne”

Kuva
kämmen, jolla on siemen

Monenlaiset konkreettiset asiat voivat auttaa meitä ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Opettaessaan soramilaisia Alma vertasi Jumalan sanaa siemeneen, jonka voimme kylvää sydämeemme ja josta voi lopulta tulla ”puu, joka versoo ikuiseen elämään” (Alma 32:41). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa sinua kylvämään Jumalan sana sydämeesi ja ravitsemaan todistustasi siitä.

Opeta hengellisten kokemusten pyhää luonnetta. Muistuta oppilaita hengellisten kokemusten pyhästä luonteesta. Oppilaista ei pidä koskaan tuntua, että heidän on pakko kertoa tuntemuksistaan tai kokemuksistaan. Kannusta heitä kertomaan omakohtaisista kokemuksistaan sopivalla tavalla silloin, kun Henki innoittaa heitä siihen.

Oppilaan valmistautuminen: Kehota oppilaita kysymään joltakulta läheiseltään, jolla on todistus Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, mikä on auttanut häntä saamaan todistuksen tai vahvistamaan sitä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Vertailut

Laita näkyville seuraavat vaillinaiset virkkeet. Voit valita muitakin virkkeitä, jotka voisivat kiinnostaa oppilaitasi, mutta sinun kannattaa käyttää viimeistä vertailua apuna, kun siirrytte oppiaiheen sisältöön.

Vertailujen tekeminen voi olla tehokas tapa opettaa ja oppia Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Täydennä tyhjät kohdat. Ajattele luovasti ja mieti, voisiko virkkeet täydentää useammalla kuin yhdellä tavalla.

  • Elämä on kuin , koska .

  • Älypuhelimet ovat kuin , koska .

  • Todistuksen saaminen on kuin , koska .

Kun Alma ja Amulek palvelivat soramilaisten keskuudessa, joukko ihmisiä kertoi huolissaan, etteivät he voineet palvella Jumalaa, koska heidät oli karkotettu palveluspaikoistaan köyhyytensä vuoksi (ks. Alma 32:5). Vaikka tiedämme, että Herra on selkeästi opettanut, kuinka tärkeää on käydä Hänen kirkossaan lepopäivänä, Alma vastasi opettamalla kirkosta karkotetuille tärkeitä totuuksia Jumalan palvelemisesta, jota voimme tehdä sydämessämme fyysisestä paikasta riippumatta.

Lue jakeen Alma 32:28 ensimmäinen virke, sitten jae 41 ja etsi vertaus, jota Alma käytti ja joka voi soveltua myös itseesi.

  • Mitä yhtäläisyyksiä huomaat siemenestä kasvatettavan hedelmäpuun ja sen välillä, että kasvatat todistustasi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen opetuksistaan?

Jos oppilaat ovat epävarmoja siitä, mitä todistus tarkoittaa, selitä heille, että se on ”Pyhän Hengen antaman tiedon ja hengellisen varmuuden lausumista” (PKO, ”Todistaminen”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Alman vertausta Jumalan sanasta ja siemenestä voidaan soveltaa todistuksen saamiseen mistä tahansa evankeliumin osa-alueesta. Alma selitti kuitenkin myöhemmin, että hän toivoi soramilaisten kylvävän sydämeensä nimenomaan todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta (ks. Alma 33:22–23).

  • Miksi usko Vapahtajaan on niin tärkeä ”siemen”, joka sinun tulee kylvää sydämeesi?

Mieti hetki, kuinka vahva todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen opetuksistaan on tällä hetkellä. Pohdi myös, onko todistuksessasi tiettyjä osa-alueita, joita haluaisit vahvistaa, kuten taivaallisen Isän rakkaus sinua kohtaan tai Joseph Smithin ensimmäisen näyn todellisuus. Kun jatkat tutkimista tänään, etsi totuuksia, jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään paremmin, kuinka voit saada todistuksen tai vahvistaa sitä.

Voisit jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin oppilaalle seuraavan monisteen. Kehota oppilaita lukemaan yhdessä otsikon ”Kylvä siemen” alla oleva aineisto ja keskustelemaan siitä. Voi olla hyödyllistä nimetä yksi oppilas kustakin pienryhmästä keskustelun vetäjäksi.

Sen jälkeen voisit sekoittaa ryhmät ja pyytää oppilaita keskustelemaan uusissa ryhmissään aineistosta, joka on otsikon ”Ravitse siementä” alla.

Kylvä sydämeesi Jumalan sana ja ravitse sitä

Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024 – ”Alma 32: Vahvistaa teidän uskoanne’”

Kylvä siemen

Lue Alma 32:21–23, 26–30 ja merkitse sanoja ja ilmauksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka voit aloittaa todistuksen kasvattamisen.

Kerro ryhmällesi, mitkä sanat ja ilmaukset kiinnittivät huomiosi ja miksi. Keskustelkaa sitten seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä mahtaa tarkoittaa se, että ”antaa sijaa” sydämessään Vapahtajalle ja Hänen opetuksilleen?

  • Mistä syistä tämä voi olla ihmisille vaikeaa?

  • Mitä jakeiden 28–30 mukaan voi tapahtua, kun raivaamme sydämestämme tilaa Jeesukselle Kristukselle ja Hänen opetukselleen?

Kirjoita yhden virkkeen tiivistelmä siitä, mitä opit näiden jakeiden pohjalta todistuksesi vahvistamisesta sen alkuvaiheissa.

Ravitse siementä

Alma opetti, että siemenen kylväminen ja sen havaitseminen hyväksi ovat vasta ensimmäinen osa todistuksen kasvattamista. Lue Alma 32:37–43 ja pane merkille opetuksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään, kuinka todistusta voi auttaa kasvamaan vahvemmaksi.

Kerro ryhmällesi, mitkä sanat ja ilmaukset kiinnittivät huomiosi ja miksi. Keskustelkaa sitten seuraavista kysymyksistä:

  • Mitä opit jakeiden 38–40 perusteella siitä, mitä tapahtuu, jos laiminlyömme Jumalan sanan, joka on kasvanut sydämessämme?

  • Mitä esimerkkejä keksit siitä, kuinka joku voisi laiminlyödä todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen opetuksistaan?

  • Millä tavoin sinä voit ravita todistustasi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan auttaaksesi sitä kasvamaan vahvemmaksi?

Kirjoita yhden virkkeen tiivistelmä siitä, mitä opit näiden jakeiden pohjalta siitä, kuinka vahvistaa todistusta, joka on jo kasvamassa sisimmässäsi.

Kun oppilaat ovat päättäneet tutkimisen ja edeltävistä jakeista keskustelemisen ryhmissään, keskustelkaa koko luokka yhdessä siitä, mitä he ovat oppineet. Voisit valita muutamia monisteen kysymyksistä keskusteltavaksi yhdessä, jotta oppilaat varmasti ymmärtävät näissä jakeissa opetetut käsitteet. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan omat yhden virkkeen tiivistelmänsä monisteen kummastakin osasta.

Huolehdi keskustelun kuluessa, että seuraavat totuudet tulevat mainituiksi: Jos annamme sydämessämme sijaa Jeesukselle Kristukselle ja Hänen opetuksilleen, todistuksemme alkaa kasvaa (ks. Alma 32:28–30); Kun ravitsemme uutterasti Jumalan sanaa sydämessämme, todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan jatkaa kasvamista (ks. Alma 32:37, 40–42).

Oma todistuksesi

Jotta sinun olisi helpompi nähdä, kuinka Alman vertaus liittyy todistukseesi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, piirrä opiskelupäiväkirjaasi seuraavanlainen kaavio. Käytä siihen koko sivu, jotta sinulle jää tilaa kirjoittaa jokaisen kasvuvaiheen alle.

Laita nämä kuvat näkyviin tai piirrä ne taululle, jotta oppilaat voivat jäljentää ne opiskelupäiväkirjaansa.

Kuva
hedelmäpuun kasvuvaiheet

Vertaa todistustasi Vapahtajasta ja Hänen opetuksistaan hedelmäpuun kasvuun. Valitse useita Jeesuksen Kristuksen evankeliumin osa-alueita ja kirjoita kukin niistä sen kasvuvaiheen alle, joka mielestäsi parhaiten kuvaa nykyistä todistustasi kyseisellä osa-alueella.

Joku voisi esimerkiksi kirjoittaa hedelmäpuun alle ”Jeesus Kristus elää” ja siemenen alle ”pappeuden voima”. Sen jälkeen hän voisi kirjoittaa muita Vapahtajan evankeliumin osa-alueita, kuten ”elävä profeetta”, ”temppelityö”, ”Mormonin kirja” ja ”rukous”, niiden kasvuvaiheiden alle, jotka kuvaavat hänen todistustaan kullakin näistä osa-alueista.

Voisit kertoa taululla olevan piirroksen avulla osan oman todistuksesi kasvusta siemenestä puuksi. Älä käytä epätavallisia esimerkkejä, joihin oppilaiden saattaa olla vaikea samaistua. Auta heitä näkemään, että tasainen kasvu Hengeltä saatavien kokemusten kautta johtaa ajan mittaan lisääntyneeseen uskoon ja vahvempaan todistukseen. Voisit myös pyytää oppilaita kertomaan vastaavasta prosessista, joka liittyy johonkin heidän oman todistuksensa osaan.

Laadi suunnitelma, jonka mukaan aiot pyrkiä soveltamaan Alman opetuksia elämässäsi. Voisit miettiä, millä tavoin voisit ”antaa sijaa” sydämessäsi ja elämässäsi jonkin todistuksesi osa-alueen itämiselle. Voisit myös pohtia, kuinka voit ”ravita” niitä todistuksesi osia, jotka ovat jo alkaneet kasvaa. Kirjoita ajatuksiasi, vaikutelmiasi ja tavoitteitasi opiskelupäiväkirjaasi.

Tulosta