Seminaari
3. Nefi 12:1–16. ”Siunattuja olette te”


”3. Nefi 12:1–16: ’Siunattuja olette te’”, Mormonin kirja, opettajan kirja, 2024

”3. Nefi 12:1–16”, Mormonin kirja, opettajan kirja

3. Nefi 12:1–16

”Siunattuja olette te”

Kuva
Kristus opettamassa Amerikan mantereella

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat siunata meitä. Voimme olla varmoja siitä, että kun noudatamme Heidän neuvojaan, me saamme Heidän siunauksensa Heidän aikataulunsa mukaan ja Heidän tavallaan. Opettaessaan nefiläisiä Jeesus julisti monia siunauksia, joita voimme saada. Tämä oppiaihe voi auttaa sinua valmistautumaan ottamaan vastaan Vapahtajan mainitsemat siunaukset, kun pyrit noudattamaan Hänen neuvojaan.

Keskity taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen siunaustemme lähteenä. Kun tutkitte pyhiä kirjoituksia ja keskustelette luvatuista siunauksista, tähdennä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat näiden siunausten lähde.

Oppilaan valmistautuminen: Jotta voit auttaa oppilaita valmistamaan sydäntään tutkimaan 3. Nefin kirjassa olevaa Vapahtajan saarnaa, joka muistuttaa hyvin paljon Hänen vuorisaarnaansa, voisit kehottaa heitä pohtimaan presidentti Joseph Fielding Smithin (1876–1972) tätä lausuntoa. Presidentti Joseph Fielding Smith sanoi, että vuorisaarna on ”suurinta, mitä on ikinä saarnattu, sikäli kuin tiedämme” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Fielding Smith, 2013, s. 242).

Mahdollisia oppimistoimintoja

Siunattuja

Voisit auttaa oppilaita miettimään, mitä todella tarkoittaa se, että on siunattu, piirtämällä taululle yksinkertaisen kuvan aikakauslehden kannesta. Anna lehdelle nimeksi esimerkiksi Maallisen menestyksen sanomat ja kirjoita lehden erikoisartikkelin otsikoksi ”Vuoden viisi menestyksekkäintä ihmistä”.

Kehota oppilaita tulemaan taululle ja kirjoittamaan lehden kanteen muutamia siunauksia, joihin he odottaisivat artikkelin keskittyvän.

Piirrä taulun toiseen puoliskoon samanlainen lehden kansi, jossa on samanniminen erikoisartikkeli, mutta kirjoita tällä kertaa lehden nimeksi Liahona. Kehota oppilaita kirjoittamaan muutamia siunauksia, joihin he odottaisivat kirkon lehtiartikkelin keskittyvän.

  • Millaisia siunauksia odottaisit artikkelin nostavan esille perusteluina ihmisten valinnalle?

Kuvittele nyt Liahona-lehden artikkeli, jolla on sama otsikko.

  • Mistä siunauksista odottaisit artikkelin puhuvan suurimpana menestyksenä, mitä kukaan voi saada?

  • Mistä syystä Vapahtaja ja Hänen kirkkonsa mahtavat opettaa meitä arvostamaan eniten muita siunauksia kuin niitä, joita monet maailmassa tavoittelevat?

Luvuissa 3. Nefi 12–14 Jeesus Kristus opetti nefiläisille saarnan, joka muistuttaa hyvin paljon Hänen vuorisaarnansa Uudessa testamentissa. Presidentti Joseph Fielding Smith (1876–1972) sanoi, että vuorisaarna on ”suurinta, mitä on ikinä saarnattu, sikäli kuin tiedämme” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Fielding Smith, 2013, s. 242).

Kun tänään tutkit Vapahtajan saarnan osaa, josta käytetään nimitystä siunatuksijulistukset, sinulla on mahdollisuus oppia, millä tavoin taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat siunata sinua. Presidentti Harold B. Lee (1899–1973) käytti Vapahtajan siunatuksijulistuksista nimitystä ”täydellisen elämän rakenne” ja selitti, että ”vuorisaarnassaan Mestari antoi meille eräänlaisen ilmoituksen omasta luonteestaan, joka on täydellinen, – – ja niin tehden Hän antoi meille mallin omaa elämäämme varten” (Decisions for Successful Living, 1973, s. 56–57). Pohdi opiskellessasi, miksi Kristuksen tässä saarnassa tarjoamat siunaukset ovat paljon arvokkaampia kuin mikään niistä siunauksista, joita maailmalla on tarjottavana.

Siunatuksijulistukset Amerikan mantereella

Lue 3. Nefi 12:1–12 ja merkitse sana ”siunattu” eri muodoissaan sekä siunaukset, joita huomaat Vapahtajan tuovan esiin näissä jakeissa. Huomaa, että näissä jakeissa sana ”siunattu” tarkoittaa äärimmäisen onnekasta tai Jumalan suosimaa.

Voisit kehottaa oppilaita laskemaan, kuinka monta kertaa sana ”siunattu” toistuu, ja kertomaan löytämistään siunauksista.

  • Kun ajattelet kaikkia siunauksia, joita Vapahtaja toi esiin näissä jakeissa, mitä ne kertovat sinulle Hänestä ja Hänen Isästään?

Yksi totuus, jonka voimme oppia tästä kohdasta, on se, että taivaallinen Isä ja Jeesus siunaavat meitä mielellään, kun pyrimme noudattamaan Heidän neuvojaan.

Lue 3. Nefi 12:1–2. Voisit merkitä, mitä Vapahtaja pyytää meitä tekemään, jos tavoittelemme siunauksia, joita Hän ja Hänen Isänsä tarjoavat meille.

Voisit kehottaa oppilaita vastaamaan seuraaviin kysymyksiin opiskelupäiväkirjaansa ja pyytää sen jälkeen vapaaehtoisia kertomaan vastauksensa koko luokalle. Oppilaat voisivat kertoa vastauksensa myös pareittain tai pienryhmissä.

  • Mistähän syystä Jumala siunaa niitä, jotka ”[ottavat] varteen näiden kahdentoista sanat, jotka [Hän on] valinnut” (3. Nefi 12:1)?

  • Kuinka Jumala on siunannut sinua tai tuntemiasi ihmisiä, koska olette ottaneet varteen profeettojen ja apostolien sanat?

Jos aikaa jää, kehota oppilaita etsimään ensimmäisen presidenttikunnan tai kahdentoista apostolin koorumin jäsenten viimeaikaisia yleiskonferenssipuheita ja kertomaan, millä tavoin heidän mielestään meitä siunataan, kun otamme varteen heidän löytämiään opetuksia.

Siunausten tavoitteleminen

Ennen kuin oppilaat lukevat seuraavat jakeet, voisit piirtää taululle kaksi saraketta, joista ensimmäisessä luetellaan jakeissa mainitut siunaukset ja toisessa satunnaisessa järjestyksessä teot tai edellytykset, jotka johtavat ensimmäisen sarakkeen siunauksiin. Kehota oppilaita yhdistämään siunaukset niihin liittyviin tekoihin tai edellytyksiin. Sitten he voisivat tarkistaa vastauksensa jakeiden 3. Nefi 12:3–12 avulla.

Lue 3. Nefi 12:3–12 uudelleen ja pane tällä kertaa merkille, minkä edellytyksen Vapahtaja liitti kuhunkin siunaukseen. Voisit merkitä nämä edellytykset eri tavalla kuin siunaukset, esimerkiksi eri väreillä tai korostamisen sijaan ympyröimällä.

Vaihtoehtoinen idea siunatuksijulistusten opettamiseen on tämän oppiaiheen osiossa ”Lisäoppimistoimintoja” kohdassa ”Siunatuksijulistuksia koskeva taulukko”.

Valitse näistä jakeista yksi siunaus, jonka haluaisit saada. Pane merkille, mikä teko tai edellytys johtaa tähän siunaukseen. Tutki tätä tekoa tai edellytystä käyttämällä saatavilla olevia lähteitä, kuten Pyhien kirjoitusten opasta, Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovellusta, Topical Guide -opasta tai alaviitteitä.

Voisit kehottaa oppilaita kiertelemään huoneessa, etsimään muita, jotka ovat tutkineet eri kohtia, ja kertomaan vastauksensa seuraaviin kysymyksiin.

  • Mitä opit siitä, mitä vaaditaan niiltä, jotka toivovat tutkimaasi siunausta?

  • Kuinka Vapahtaja on ollut esimerkkinä tuosta teosta tai edellytyksestä? Kuinka Hänen esimerkkinsä voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin, millä tavoin voit tavoitella tätä siunausta?

Muista, että koska taivaallinen Isä rakastaa meitä, Hän siunaa meitä oman aikataulunsa mukaisesti ja omalla tavallaan. (Ks. OL 88:64.)

Jos sinusta tuntuu, että oppilaasi tarvitsevat lisärohkaisua luottaakseen Herraan ja Hänen aikatauluunsa, voisit myös lukea presidentti Dallin H. Oaksin lausunnon osiosta ”Selityksiä ja taustatietoja”.

Nyt kun olet löytänyt siunauksen, jonka haluaisit saada, ja tutkinut, kuinka voit kutsua sitä elämääsi, laadi suunnitelma siitä, kuinka voit tavoitella tätä siunausta. Seuraavista kysymyksistä voi olla hyötyä:

  • Mitä konkreettisia asioita voisit tehdä tavoitellaksesi tätä siunausta?

  • Milloin aiot aloittaa?

  • Mitä esteitä saatat kohdata ja kuinka voisit voittaa ne?

Voi olla hyödyllistä kertoa, kuinka olet nähnyt elämässäsi jonkin näistä siunauksista, ja lausua todistuksesi Vapahtajan halusta siunata meitä.

Tulosta