Seminarie
3 Nephi 20–22: ‘Ik zal mijn volk verzamelen’


‘3 Nephi 20–22: “Ik zal mijn volk verzamelen”’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek (2024)

‘3 Nephi 20–22’, Boek van Mormon – leerkrachtenboek

3 Nephi 20–22

‘Ik zal mijn volk verzamelen’

Afbeelding
Jezus Christus met uitgestrekte armen

Kun jij je een keer herinneren dat het goed was om met anderen bij elkaar te zijn? Waarom zou de Heer zijn volk herhaaldelijk hebben opgedragen om zich fysiek en geestelijk te vergaderen? Tijdens de bediening van de Heiland onder de Nephieten vertelt Hij dat hun hemelse Vader aan zijn verbond zal denken om het verstrooide Israël te vergaderen. Hij openbaart tekenen waaraan we kunnen herkennen dat de vergadering in de laatste dagen is begonnen. Deze les kan ertoe bijdragen dat je aan de vergadering van Israël deelneemt.

Cursisten het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden. Zoek positieve manieren om de bijdragen van de cursisten te erkennen. Bedank de cursisten als ze bij het leerproces betrokken zijn en zie erop toe dat alle cursisten het gevoel hebben dat ze hun gedachten en gevoelens veilig kunnen bespreken.

Voorbereiding van de cursist: Laat de cursisten tijdens hun dagelijkse Schriftstudie bedenken hoe ze door het Boek van Mormon dichter tot Jezus Christus zijn gekomen.

Mogelijke leeractiviteiten

Vergaderd worden

Laat om de les te beginnen één takje, ijsstokje of tandenstoker zien. Geef de cursisten de opdracht het volgende te doen.

Bedenk in welke situaties jij (of iemand die je kent) je eenzaam of onveilig voelde, of het gevoel had er niet bij te horen.

Houd nu meerdere takjes, ijsstokjes of tandenstokers vast.

  • Hoe zou deel uitmaken van een groep bij die gevoelens kunnen helpen?

    Laat zien dat één takje of tandenstoker makkelijk te breken is, terwijl dat bij meerdere moeilijker gaat.

    Illustreer de volgende vraag door naast de andere voorwerpen ook een dik stuk hout, een grote spijker of een blok metaal vast te houden.

  • Wat levert het op om bij een groep met de Heer te horen en Hem te volgen?

    Toon de volgende stellingen. Geef de cursisten even de tijd om na te denken en zichzelf te beoordelen.

Denk over de volgende stellingen na. Geef aan in hoeverre deze uitspraken op jou van toepassing zijn met ‘meestal’, ‘soms’ of ‘zelden’.

  • Ik heb het gevoel dat ik een relatie met de Heer heb en dat Hij mij beschermt, verlost en liefheeft.

  • Ik herken de verschillende manieren waarop de Heer mij uitnodigt om tot Hem te komen en deze zegeningen te ontvangen.

  • Ik help anderen tot de Heer te worden vergaderd en zich veilig te voelen, en ik geef ze het gevoel erbij te horen.

Overweeg bij je studie van deze les hoe de Heer jou en anderen veilig tot Hem en zijn kerk probeert te vergaderen. Overweeg hoe je de Heer bij zijn heilige werk van de vergadering kunt helpen.

‘Ik zal […] verzamelen’

Op de tweede dag van het bezoek van de Heiland aan Amerika bedient Hij het volk op wonderbaarlijke wijze het avondmaal, nadat Hij voor het volk heeft gebeden en het heeft gezegend. Vervolgens profeteert Hij over zijn verbondsvolk in de laatste dagen. Het is belangrijk om het volgende in gedachten te houden om zijn profetieën te begrijpen:

  • De Heer had Abraham en zijn nakomelingen, onder wie Jakob (ook wel Israël genoemd), beloofd dat ze toegang zouden hebben tot alle zegeningen van het evangelie en het priesterschap (zie Abraham 2:6–11).

  • De nakomelingen van Israël, onder wie de Nephieten, werden over de hele wereld verstrooid. De Heer beloofde ze opnieuw te vergaderen, zodat ze de zegeningen van het evangelie konden ontvangen.

  • Iedereen die lid van de kerk wordt en geen letterlijke afstammeling van Israël is, wordt in Israël geadopteerd en ontvangt dezelfde zegeningen.

Lees 3 Nephi 20:11–13, 18, 22 en ga na wat de Heer beloofde te doen. Het is misschien nuttig om het volgende te weten:

  • Schoven (3 Nephi 20:18) zijn samengebundelde geoogste graanhalmen.

  • In de laatste dagen zal de Heer in zijn gerechtigheid de goddelozen vernietigen die zich niet bekeren (zie 3 Nephi 20:15–17, 19–20) en zullen de heiligen zich vergaderen op een plek in Amerika die het nieuwe Jeruzalem wordt genoemd (zie Geloofsartikelen 1:10).

  • Wat heb je gevonden?

Luister aandachtig naar de cursisten. Laat ze vertellen welke zinsneden of waarheden hen opvielen.

Door deze verzen komen we onder andere het volgende te weten: God zal zijn verbond om het huis van Israël te vergaderen in de laatste dagen vervullen.

Overweeg onder gebed hoe u uw cursisten duidelijk kunt maken hoe de Heer hen vergadert. Toon de afbeelding aan het begin van de les en stel vragen als de volgende:

  • Hoe brengt de Heer ons ‘tot de kennis van de Heer […] die [ons] heeft verlost’? (3 Nephi 20:13.)

  • De profetieën over het nieuwe Jeruzalem worden pas in het millennium vervuld. Hoe hebben de volgelingen van de Heiland desondanks ‘de machten van de hemel’ nu al ‘te midden van’ hen? (3 Nephi 20:22.) Hoe kunnen we de Heer ‘te midden van’ ons hebben? (3 Nephi 20:22.)

  • Wat hebben we aan die zegeningen (bijvoorbeeld als we ons eenzaam of onveilig voelen, of het gevoel hebben er niet bij te horen)?

Tekens van de vergadering in de laatste dagen

De Heer beloofde tekens in onze tijd waaraan wij herkennen dat Hij begonnen is zijn volk te vergaderen.

Toon of geef de cursisten een kopie van de volgende koppelactiviteit. Laat de cursisten die met een klasgenoot of in kleine groepjes doen. De antwoorden zijn: 1-c, 2-b, 3-a.

  1. 3 Nephi 20:25–27

  1. ‘Een groot en wonderbaar werk’, ofwel de herstelling van de kerk van Christus door zijn dienstknecht Joseph Smith, is een teken van de vergadering.

  1. 3 Nephi 21:1–2, 7

  1. De komst van het Boek van Mormon, ‘deze dingen die [de Heer heeft verkondigd]’, is een teken dat de Heer het huis van Israël vergadert.

  1. 3 Nephi 21:9–11

  1. Door hen die verbonden met de Heer hebben gesloten, zullen ‘alle geslachten van de aarde worden gezegend’.

  • Waarom zou de Heer willen dat we de tekens van zijn vergadering herkennen?

Hoe ben jij vergaderd?

  • Hoe ben je door het volgende tot de Heer vergaderd en heb je zijn zegeningen ontvangen?

    • Leden van de kerk die hun verbonden nakomen

    • Het Boek van Mormon

    • De kerk

Moedig de cursisten aan over hun gedachten en ervaringen te vertellen. Vertel eventueel ook over die van uzelf.

‘Alle geslachten van de aarde [zullen] worden gezegend’

Als verbondsleden van de kerk is het onze taak om ervoor te zorgen dat ‘alle geslachten van de aarde worden gezegend’ door het evangelie van Jezus Christus (3 Nephi 20:27). De volgende activiteiten zetten je aan het denken over de vraag hoe je de Heer bij zijn vergadering kunt helpen.

  1. Lees enkele minuten in het Boek van Mormon en let op verzen of zinsneden die jou helpen om tot de Heer te komen, zijn liefde te voelen en zijn zegeningen te ontvangen. Noteer de verwijzingen of kerngedachten in je studiedagboek. Bedenk hoe je deze verzen met anderen kunt delen.

  2. Noteer iets wat je zou zeggen of schrijven om iemand over het Boek van Mormon te vertellen. Noteer daarbij je gevoelens over het boek en hoe die persoon door het boek dichter tot de Heiland komt.

  3. Noteer wat je kunt zeggen om iemand uit te nodigen mee te gaan naar de kerk of een kerkactiviteit. Noteer daarbij wat deze persoon daaraan heeft en vooral hoe hij of zij daardoor dichter tot de Heer komt.

Kies deze week onder gebed een manier waarop je Israël kunt helpen vergaderen. In toekomstige lessen komen nog meer ideeën aan bod. Streef naar de leiding van de Heer om te weten wat jij kunt doen.

Afdrukken