Seminaari
Viikko 2: Päivä 2, 1. Nefi 2


Viikko 2: Päivä 2

1. Nefi 2

Johdanto

Ihmiset suhtautuvat Jumalalta saatuun ilmoitukseen eri tavoin. Herra käski unessa Lehiä johtamaan perheensä erämaahan. Laman ja Lemuel nurisivat Jumalan käskyjä vastaan, kun taas Nefi etsi vahvistavaa todistusta. Heidän erilaisten suhtautumistapojensa vertaaminen auttaa sinua päättämään, kuinka aiot käyttää omaa tahdonvapauttasi vastatessasi Herran johdatukseen.

1. Nefi 2:1–7

Jumala käskee Lehiä lähtemään erämaahan

Kuvittele, että olet Lehi ja että Herra on käskenyt sinua ja perhettäsi jättämään kotinne ja koko omaisuutenne. Teidän pitäisi kävellä päiväkausia ja voisitte ottaa mukaanne vain välttämättömiä elintarpeita perheellenne. Mieti, kuinka suhtautuisit sellaiseen kehotukseen.

Kuva
Lehin perheen karavaani

Lue 1. Nefi 2:1–6 ja pane merkille, mitkä olosuhteet johtivat siihen, että Lehi ja hänen perheensä lähtivät erämaahan.

Miksi ihmiset tavoittelivat Lehin henkeä? (Ks. 1. Nefi 2:1.)

Mitä Herra käski Lehiä tekemään? (Ks. 1. Nefi 2:2.)

Lehi on esimerkkinä siitä evankeliumin periaatteesta, että kun me olemme uskollisia ja kuuliaisia, Herra auttaa meitä koettelemuksen hetkinä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kysymykseen, joka liittyy jakeeseen 1. Nefi 2:4: Mitä voit oppia siitä, mitä Lehi päätti ottaa mukaan ja mitä hän päätti jättää taakseen?

Jotta voit paremmin ymmärtää Lehin matkaa maantieteellisesti, tarkastele karttaa, joka on oppiaiheen lopussa.

Lue 1. Nefi 2:7 ja huomaa, mitä Lehi teki lähdettyään perheensä kanssa kulkemaan erämaahan. Millä sanalla voisit kuvata erästä tärkeää luonteenpiirrettä, jota Lehi osoitti?

1. Nefi 2:8–14

Laman ja Lemuel nurisevat isäänsä vastaan

Lehin kaikki neljä poikaa kulkivat saman matkan, mutta he kulkivat sen suhtautuen eri tavoin Jumalan käskyihin.

Tutki jakeita 1. Nefi 2:8–10 ja ympyröi sanat virta ja laakso.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavaan kysymykseen liittyviä ajatuksiasi: Mitä arvelet Lehin yrittäneen opettaa Lamanille ja Lemuelille vertaamalla heitä virtaan ja laaksoon?

Lue 1. Nefi 2:11–14 ja etsi syyt, miksi Laman ja Lemuel nurisivat isäänsä vastaan. (Huom. Sana uppiniskaisuus tarkoittaa itsepäisyyttä ja ylpeyttä.)

Yksi syy siihen, miksi Saatana kannustaa nurisemaan, on se, että hän haluaa estää ihmisiä seuraamasta eläviä profeettoja, innoitettuja johtohenkilöitä ja vanhempia. Vanhin H. Ross Workman seitsemänkymmenen koorumista on puhunut nurisemisesta. Hän on sanonut: ”Nurina koostuu kolmesta vaiheesta, joista kukin johtaa seuraavaan tottelemattomuuden alaspäin viettävällä polulla.”

Kuva
Vanhin H. Ross Workman

Ensiksi, kun ihmiset nurisevat, he käyttävät omaa arvostelukykyään ja alkavat kyseenalaistaa elävien profeettojen opetuksia. ”He [epäilevät] ensin omassa mielessään ja [kylvävät] sitten epäilyksiä toisten mieleen.”

Toiseksi ne, jotka nurisevat, alkavat ”järkeillä ja esittää verukkeita sille, etteivät [tee] sitä, mitä heitä [on] määrätty tekemään. – – Siten he [esittävät] verukkeen tottelemattomuudelleen.

Kolmas askel seuraa vääjäämättä: laiskuus Mestarin käskyn noudattamisessa [ks. OL 58:29]. – –

Kehotan teitä keskittymään siihen eläviltä profeetoilta tulleeseen käskyyn, joka vaivaa teitä eniten. Epäilettekö sitä, koskeeko tuo käsky teitä? Onko teillä valmiita verukkeita sille, miksi ette voi mukautua siihen käskyyn? Tympäisevätkö tai ärsyttävätkö teitä ne, jotka muistuttavat teitä siitä käskystä? Oletteko laiskoja sen pitämisessä? Varokaa vastustajan petosta. Varokaa nurisemasta.” (Ks. ”Varokaa nurinaa”, Liahona, tammikuu 2002, s. 98, 100.)

Kuva
Lehi perheineen
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä voit tehdä, jos huomaat, että nuriset (valitat) jotakin käskyä tai kirkon tasovaatimusta vastaan?

1. Nefi 2:16–19

Nefi tavoittelee Herralta ymmärrystä

Lue 1. Nefi 2:16, 19 ja merkitse jakeisiin, mitä Nefi halusi ja mitä sellaista hän teki, mikä sai hänet hyväksymään Herran käskyt, jotka hän sai isänsä kautta. Vaikka Nefi ei nurissutkaan, pohdi, kuinka se, mitä hän kirjoitti kohdassa 1. Nefi 2:16 siitä, että Herra pehmitti hänen sydämensä, viittaa siihen, että Jerusalemista lähteminen on saattanut olla hänellekin vaikeaa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi esimerkki tilanteesta, jolloin Nefin tavoin olet huutanut taivaallisen Isän puoleen ja tuntenut Hengen pehmittävän sydämesi, tai tilanteesta, jolloin olet saanut todistuksen jostakin, mitä Herra on sanonut.

Nefin kokemus opettaa meille seuraavan evankeliumin periaatteen: kun me huudamme Jumalan puoleen, Hän voi pehmittää sydämemme niin että uskomme Hänen sanansa.

Lue 1. Nefi 2:17–18 ja huomaa, mitä Nefi halusi ja teki sen jälkeen kun Herra oli pehmittänyt hänen sydämensä. Mieti, mitä sinä voit oppia Nefin, Samin, Lamanin ja Lemuelin erilaisista suhtautumistavoista. Tämä on yksi tärkeä totuus: kun kerromme, mitä olemme oppineet Pyhän Hengen kautta, muut voivat uskoa meidän sanojamme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin jonkun sanat saivat sinut uskomaan Jumalan sanan kuten Sam uskoi Nefiä.

Mieti, kenelle sinä voisit kertoa jotakin, mitä Henki on auttanut sinua oppimaan ja tuntemaan olevan totta. Hän voi olla joku ystävä, perheesi jäsen, kirkon johtohenkilö tai opettaja. Tartu tällä viikolla tilaisuuteen puhua tämän henkilön kanssa ja lausua tämä todistus.

1. Nefi 2:20–24

Herra vakuuttaa Nefille, että tämä menestyy kuuliaisuutensa ansiosta

Etsi ja merkitse lupaus, joka annetaan kohdassa 1. Nefi 2:20–21. Tämä lupaus toistetaan 34 kertaa eri puolilla Mormonin kirjaa. Kun tutkit Mormonin kirjaa, tulet huomaamaan, kuinka Herran sanat Nefille toteutuivat täysin. Lue tämän päivän oppiaiheen päätteeksi 1. Nefi 2:22–24.

Jumala siunaa niitä, jotka ovat kuuliaisia ja uskollisia. Pohdi, millä tasolla on oma kuuliaisuutesi Jumalan käskyjen pitämisessä. Mikä on yksi tapa, jolla voit olla kuuliaisempi? Toimi Hengen kautta saamiesi vaikutelmien mukaan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 1. Nefi 2 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta