Seminaari
Viikko 24: Päivä 1, 3. Nefi 1


Viikko 24: Päivä 1

3. Nefi 1

Johdanto

Ennen kuin profeetta Nefi (Helamanin poika) lähti maasta, hän antoi aikakirjat vanhimman poikansa Nefin haltuun. Epäuskoiset juonittelivat vanhurskaiden surmaamista, mikäli Jeesuksen Kristuksen syntymää koskevat profetiat eivät täyttyisi tiettyyn päivään mennessä. Kun Nefi vetosi uskovien puolesta Herraan, hänelle tuli Herran ääni, joka julisti, että Hänen syntymänsä merkki annettaisiin sinä yönä. Samuel Lamanilaisen profetia täyttyi, kun auringon laskiessa ei ollut pimeää ja ilmestyi uusi tähti. Huolimatta Saatanan jatkuvista yrityksistä hävittää ihmisten usko ”suurin osa ihmisistä uskoi ja kääntyi Herraan” (3. Nefi 1:22).

3. Nefi 1:1–26

Jeesuksen Kristuksen syntymää koskevat profetiat täyttyvät, ja monet nefiläiset kääntyvät

Kuva
Huomispäivänä minä tulen maailmaan

Ajattele joitakuita sellaisia ihmisiä pyhissä kirjoituksissa tai kirkon historiassa, jotka ovat uhranneet henkensä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin tähden. Mistähän syystä he olivat halukkaita tekemään sen uhrauksen?

Kuten luvussa 3. Nefi 1 kerrotaan, joukon uskollisia nefiläisiä täytyi päättää, olivatko he halukkaita antamaan henkensä pysyäkseen uskollisina uskonkäsityksilleen. Luvun alussa selitetään, että Nefi antoi pyhät aikakirjat pojalleen, jonka nimi oli myös Nefi, ja lähti sitten maasta (ks. 3. Nefi 1:1–3). Sitten kerrotaan uskon koetuksesta, jonka monet nefiläiset kohtasivat.

Lue 3. Nefi 1:4–9 ja pane merkille, minkä haasteellisen tilanteen uskolliset nefiläiset kohtasivat. Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit Nefi ja olisi koittanut se hetki, jolloin uskovat hävitettäisiin? Pohdi hetki, miksi joidenkuiden saattaisi olla vaikeaa pysyä uskollisena tässä tilanteessa.

Lue 3. Nefi 1:10–12 ja pane merkille, mitä Nefi teki tänä kriittisenä hetkenä. Lue Herran vastaus Nefille kohdasta 3. Nefi 1:13–14. Voisit merkitä jakeeseen 3. Nefi 1:13 lausuman, joka ilmaisee tämän periaatteen: Herra toteuttaa kaikki sanat, jotka Hän on käskenyt profeettojensa puhua.

  1. Yritä kuvitella, miltä Nefistä mahtoi tuntua heti sen jälkeen kun merkki Vapahtajan syntymästä oli annettu. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miten arvelisit itse toimineesi, jos olisit ollut paikalla sillä hetkellä. Miltähän sinusta tuntuisi, jos olisit Nefi ja merkki olisi juuri ilmestynyt?

Lue 3. Nefi 1:4, 14–15, 19–21 ja pane merkille muita ilmauksia, jotka tähdentävät Herran johdonmukaisuutta Hänen toteuttaessaan profeettojensa sanat. Voisit merkitä nämä ilmaukset pyhiin kirjoituksiisi. Kun luet jaetta 3. Nefi 1:14, voi olla hyödyllistä ymmärtää, että olennolla, joka puhui, on kaksi roolia ja että hän puhui kummastakin näkökulmasta: Jehovana (joka on Isä jumalallisesti vahvistetulla valtuudella) ja Jeesuksena Kristuksena, joka olisi pian kuolevainen Jumalan Poika.

Näet, kuinka Vapahtajan syntymää koskevat profetiat toteutuivat, kun teet seuraavaa: Kirjoita Samuel Lamanilaisen esittämä profetia seuraavan taulukon vasempaan sarakkeeseen. Kirjoita sitten oikeaan sarakkeeseen luvun 3. Nefi 1 jakeen numero sekä lyhyt kuvaus profetian toteutumisesta.

Samuel Lamanilaisen profetiat

Toteutuminen

Ensimmäinen profetia (Hel. 14:3–4):

3. Nefi 1:

Toinen profetia (Hel. 14:5):

3. Nefi 1:

Kolmas profetia (Hel. 14:6):

3. Nefi 1:

Neljäs profetia (Hel. 14:7):

3. Nefi 1:

Kun luet jakeita 3. Nefi 1:16–18, huomaa, kuinka jumalattomat suhtautuivat siihen, että merkit ilmestyivät. Voisit merkitä heidän tapojaan suhtautua näihin merkkeihin. Jakeessa 3. Nefi 1:18 kerrotaan, että jotkut ”alkoivat pelätä pahuutensa ja epäuskonsa tähden”. Pohdi seuraavaa kysymystä: Miten synti ja epäusko johtavat pelkoon?

Lue 3. Nefi 1:22–23 ja pane merkille, mitä Perkele yritti tehdä sen jälkeen kun Herran syntymän merkit oli annettu. Täydennä seuraava virke, jotta se ilmaisee jakeesta 22 löytämäsi periaatteen: Kun kohtaamme Saatanan valheita, me voimme päättää .

Piispa Richard C. Edgley, joka palveli johtavassa piispakunnassa, antoi neuvoja sen suhteen, kuinka voimme toimia omien uskon koetustemme aikana. Merkitse hänen sanoistaan tai ilmauksistaan sellaisia, jotka kannustavat sinua valitsemaan uskon niistä epäilyksistä huolimatta, joilla Saatana saattaa koetella sinua:

Kuva
Piispa Richard C. Edgley

”Niiden ristiriitojen ja haasteiden takia, joita kohtaamme nykypäivän maailmassa, haluan ehdottaa yhtä ainoaa valintaa – rauhan ja varjeluksen valintaa ja valintaa, joka sopii kaikille. Se valinta on usko. Olkaa tietoisia siitä, ettei usko ole ilmainen lahja, joka annetaan ilman ajattelua, halua tai ponnistelua. – – Vapahtaja on sanonut: ’Tulkaa minun luokseni’ (Matt. 11:28) ja ’kolkuttakaa, niin teille avataan’ (Matt. 7:7). Nämä verbit kuvaavat toimintaa – tulkaa, kolkuttakaa. Ne ovat valintoja. Niinpä sanon, että valitkaa usko. Valitkaa usko epäilyksen sijaan, valitkaa usko pelon sijaan, valitkaa usko tuntemattoman ja näkymättömän sijaan ja valitkaa usko pessimismin sijaan. – –

Kun looginen päättely, järkeily tai henkilökohtainen ymmärrys joutuu ristiriitaan pyhien opetusten ja opin kanssa tai kun ristiriitaiset viestit hyökkäävät uskonkäsityksiänne vastaan – –, tehkää valinta, ettette epäuskolla heitä [uskon] siementä pois sydämestänne. Muistakaa, että me emme saa todistusta, ennen kuin uskomme on koeteltu (ks. Et. 12:6).” (”Usko – valinta on teidän”, Liahona, marraskuu 2010, s. 31–33.)

  1. Mitä valheita ja petoksia Perkele suosii nykyään yrittäessään kovettaa ihmisten sydämiä totuutta vastaan? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä sinä voit tehdä säilyttääksesi uskosi Jeesukseen Kristukseen ja Hänen palautettuun evankeliumiinsa myös silloin, kun Perkele yrittää saada sinut epäilemään uskoasi.

Lue 3. Nefi 1:24–25 ja pane merkille, minkä lisähaasteen jotkut uskovat kohtasivat. Pohdi, mitä sinä voit oppia näiden ihmisten suhtautumisesta, kun he saivat tietää olevansa väärässä.

3. Nefi 1:27–30

Nefiläisluopioita ja joitakuita lamanilaisnuoria liittyy Gadiantonin rosvoihin

Muutama vuosi sen jälkeen kun Jeesuksen Kristuksen syntymän merkit oli annettu, joillakin nefiläisluopioilla alkoi olla vaikutusta uskollisten kykyyn pysyä lujina evankeliumissa. Kuinka voit pysyä lujana evankeliumissa jopa niiden hyökkäysten keskellä, joita kirkkoon kohdistetaan meidän aikanamme? Lue 3. Nefi 1:27–30 ja ota selville, oliko lamanilaisten nousevalla sukupolvella myönteinen vai kielteinen vaikutus muiden uskoon.

Huomaa, että monista lamanilaisista nuorista ”tuli itsenäisiä” (3. Nefi 1:29) ja he kääntyivät pois evankeliumista. Sisar Kathleen H. Hughes, joka palveli Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on esittänyt näkemyksen siitä, mitä ilmaus ”heistä tuli itsenäisiä” merkitsee: ”Minusta [tämä] vihjaa siihen, että he pitivät ensisijaisesti huolta itsestään ja antoivat myöten haluille, joita profeetat olivat kehottaneet heitä välttämään. He lankesivat Saatanan houkutuksiin ja viekoituksiin.” (”Varttua Herralle”, Liahona, helmikuu 2010, s. 42.)

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi kohdan 3. Nefi 1:29–30 viereen tai pyhien kirjoitusten tutkimispäivä-kirjaasi seuraavan periaatteen: Jos me annamme periksi kiusauksille, meidän esimerkillämme voi olla kielteinen vaikutus muiden uskoon ja vanhurskauteen.

  1. Jotta voit ymmärtää, miten tämä periaate soveltuu sinuun, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin olet nähnyt omin silmin esimerkin edellä mainitusta periaatteesta? Kuinka voit pysyä uskollisena silloinkin kun ympärilläsi olevat ihmiset päättävät olla tekemättä niin?

    2. Vaikka on tärkeä ymmärtää, että esimerkillämme voi olla kielteinen vaikutus muihin, on myös tärkeä muistaa, että meidän esimerkkimme voi auttaa vahvistamaan jotakuta muuta. Milloin olet nähnyt, että ”nousevalla sukupolvella” eli kirkon nuorilla nykyään on myönteinen vaikutus muiden uskoon?

  2. Laadi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo joistakin tavoista, joilla sinulla voi olla myönteinen vaikutus ihmisten uskoon omassa perheessäsi, seurakunnassasi tai ikätoveriesi keskuudessa. Valitse luettelostasi kaksi ajatusta ja kirjoita, mitä tarkalleen aiot tehdä vaikuttaaksesi näiden ihmisten uskoon myönteisellä tavalla.

  3. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun 3. Nefi 1 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta