Seminaari
Viikko 11: Päivä 3, Moosia 4


Viikko 11: Päivä 3

Moosia 4

Johdanto

Kuningas Benjaminin opetuksilla oli syvällinen vaikutus ihmisiin, jotka kuuntelivat häntä. Nämä ihmiset osoittivat uskoa sovitukseen, tekivät parannuksen ja saivat syntinsä anteeksi. Sitten kuningas Benjamin opetti heille, mitä heidän tulee tehdä säilyttääkseen syntiensä anteeksiannon. Hän julisti, että me olemme kuin kerjäläisiä, koska pelastuksemme riippuu täysin Jumalasta. Kuningas Benjamin varoitti, että meidän täytyy aina valvoa ajatuksiamme, tekojamme ja toimiamme.

Moosia 4:1–8

Väkijoukko on Hengen vallassa, ja ihmiset saavat anteeksiannon synneistään

Kuvittele, että ystävä on kysynyt: Kuinka voin tietää, olenko saanut anteeksi jonkin tietyn synnin? Kuinka vastaisit?

Tutki jakeita Moosia 4:1–3 ja pane merkille ajatuksia, jotka auttavat sinua vastaamaan ystäväsi kysymykseen. Kirjoita, kuinka saattaisit vastata:

Yksi niistä periaatteista, joita näissä jakeissa opetetaan, on tämä: Kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme vilpittömän parannuksen, me saamme syntimme anteeksi. Tämänkaltainen parannus on tärkeä osatekijä ilon ja omantunnonrauhan saamisessa.

Tavallisesti kun joku esittää meille kysymyksen, me haluamme antaa vastauksen. Kun tällä kertaa pohdit, kuinka vastaisit ystäväsi kysymykseen, mieti, millä tavoin voisit vastata kysymykseen esittämällä vastakysymyksen. Pohdi kohtaa Moosia 4:1–3 sekä seitsemänkymmenen koorumin täysinpalvelleen jäsenen, vanhin F. Burton Howardin seuraavaa lausumaa: ”Kun olet tehnyt täydellisen parannuksen, tunnet rauhan sisimmässäsi. Tiedät saaneesi anteeksi, koska se taakka, jota niin pitkään olet kantanut, on yhtäkkiä poissa. Se on poissa, ja sinä tiedät, että se on poissa.” (”Parannus”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 106.)

Mieti, minkä vastakysymyksen voisit esittää ystävällesi auttaaksesi häntä ymmärtämään, kuinka me voimme tietää, olemmeko saaneet anteeksi.

Kun mietit, minkä vastakysymyksen esittäisit, saattaa olla hyödyllistä ymmärtää kaksi kohdan Moosia 4:1–3 ilmausta. Itsemme näkeminen ”lihallisessa tilassamme” tarkoittaa langenneen eli maallisen tilamme käsittämistä. Se, että näemme itsemme ”jopa maan tomuakin vähäisempänä”, tarkoittaa sitä, että maan tomu on kuuliainen Jumalan käskyille (ks. Hel. 12:7–8), mutta Jumalan lapset eivät ole aina kuuliaisia Hänen käskyilleen.

Seuraava voisi olla esimerkki vastakysymyksestä, jonka voisit esittää ystävällesi: Tunnetko omantunnonrauhaa, kun ajattelet tehneesi parannuksen synnistäsi? Oletko täyttynyt ilolla?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuningas Benjaminin kansa sai syntinsä anteeksi ”suuren uskon tähden, joka heillä oli Jeesukseen Kristukseen” (Moosia 4:3). Mitkä jakeisiin Moosia 4:1–2 kirjatut teot osoittivat heidän uskoaan? Millainen asenne ja millaisia tuntemuksia sinulla tulisi olla, jotta ne olisivat samanlaisia kuin Moosian kansalla?

    2. Kuinka voit osoittaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen, kun etsit anteeksiantoa synneistäsi?

Kun kuningas Benjamin oli nähnyt kansansa katuvan asenteen, hän opetti heille, mitä asioita heidän tulee tehdä saavuttaakseen pelastuksen. Kun luet kohtaa Moosia 4:4–8, pane merkille, mitä meidän tulee tehdä saadaksemme pelastuksen.

Selitä tai anna esimerkkejä siitä, kuinka sinä pyrit tekemään kuningas Benjaminin kuvailemia asioita:

Pane turvasi Herraan:

Pidä tarkoin Hänen käskynsä:

Pysy uskossa aina elämäsi loppuun asti:

Moosia 4:9–30

Kuningas Benjamin opettaa, kuinka voi säilyttää syntien anteeksiannon

Kun nefiläiset olivat saaneet syntinsä anteeksi, kuningas Benjamin opetti heille, kuinka voi säilyttää sen puhtaan ja tahrattoman tilan. Tutki kohtia Moosia 4:9–11, 26, 28, 30 ja pane merkille, mitä meidän tulee uskoa ja tehdä säilyttääksemme syntiemme anteeksiannon. Kirjoita löytämäsi asiat muistiin seuraavaan taulukkoon:

Syntien anteeksiannon säilyttäminen

Usko

Tee

Kuningas Benjamin opetti kansalleen monia asioita, kuten on kirjoitettu kohtaan Moosia 4:9–30, mutta yksi tärkeimmistä hänen opettamistaan periaatteista on tämä: Jos me nöyrrymme Jumalan edessä ja pyrimme kehittämään itsessämme Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, me voimme säilyttää syntiemme anteeksiannon.

  1. Kuningas Benjamin opetti, että meidän tulee uskoa Jumalaan (ks. Moosia 4:9) ja aina muistaa Jumalan suuruus (ks. Moosia 4:11). Kuvaile pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi kokemuksia, joita sinulla tai jollakulla tuntemallasi henkilöllä on ollut ja jotka ovat auttaneet sinua käsittämään, että Jumala on todellinen, että Hän on voimallinen ja että Hän rakastaa sinua. Miksi arvelet, että on tärkeä ymmärtää ja muistaa Jumalan voima, hyvyys ja rakkaus? Kun muistat nämä asiat, kuinka ne vaikuttavat elämääsi?

Kuningas Benjamin kuvaili niiden ihmisten tekoja, jotka pyrkivät säilyttämään syntiensä anteeksiannon. Tutki kohtaa Moosia 4:12–16, niin saat tietää, mitä tekoja kuningas Benjamin mainitsi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, kuinka kuningas Benjaminin kuvailemat teot osoittavat, että joku pyrkii säilyttämään syntiensä anteeksiannon. Osaatko luetella muita tekoja, jotka osoittavat, että joku pyrkii säilyttämään syntiensä anteeksiannon? Luettele yksi tai useampi tapa, jolla sinä olet auttanut apua tarvitsevia.

Kuningas Benjamin vertasi meitä jokaista kerjäläiseen, sillä me olemme kukin täysin riippuvaisia Jumalasta kaiken sen suhteen, mitä meillä on. Tämä vertaus voi auttaa meitä arvostamaan niitä siunauksia, jotka olemme saaneet Herralta. Lue Moosia 4:19–21 ja pane merkille, kuinka jokainen meistä on kuin kerjäläinen Jumalan silmissä.

Ajattele riippuvaisuuttasi Jumalasta. Mikä on jokin siunaus, josta voisit kiittää taivaallista Isää tällä hetkellä?

Opetettuaan, että me tarvitsemme jatkuvasti apua Jumalalta, kuningas Benjamin pyysi meitä ajattelemaan sitä, kuinka meidän tulisi kohdella niitä, jotka pyytävät apua meiltä. Tutki jakeita Moosia 4:26–27 ja pane merkille, kuinka meidän tulisi kohdella apua tarvitsevia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastauksesi seuraavaan kysymykseen: Kuinka se, että muistat kuningas Benjaminin opetukset luvussa Moosia 4, voi auttaa sinua olemaan myötätuntoisempi niitä kohtaan, jotka tarvitsevat hengellistä tai ajallista apua?

  2. Pohdi hetken aikaa tänään tutkimiasi pyhien kirjoitusten kohtia. Oletko tuntenut Pyhän Hengen antavan sinulle vaikutelman siitä, mitä sinun tulisi tehdä sen perusteella, mitä olet oppinut kuningas Benjaminin opetuksista? Kirjoita tämä vaikutelma pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Muista, että Herra rakastaa sinua syvästi. Kun teet parannuksen kaikista vääristä teoista ja teet parhaasi noudattaaksesi Vapahtajan esimerkkiä, voit säilyttää syntiesi anteeksiannon.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Moosia 4:30

Lue ääneen Moosia 4:30. Mikä on ajatustesi, sanojesi ja tekojesi välinen yhteys?

Kuva
thoughts diagram

Presidentti Ezra Taft Benson on kuvannut tätä yhteyttä: ”Ajatelkaa puhtaita ajatuksia. Ne, jotka ajattelevat puhtaita ajatuksia, eivät tee likaisia tekoja. Te olette vastuussa Jumalan edessä paitsi teoistanne myös ajatustenne valvomisesta. – – Vanha sanonta pätee yhä, että kun kylvää ajatuksia, niin korjaa tekoja, kun kylvää tekoja, niin korjaa tapoja, kun kylvää tapoja, niin korjaa luonteen, ja henkilön luonne määrittelee hänen iankaikkisen kohtalonsa. ’Niin kuin hän mielessään laskee, niin hän menettelee’ (ks. Sananl. 23:7, vuoden 1933 suomennos).” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1964, s. 60.)

  1. Kun opit hallitsemaan ajatuksiasi, korjaat siunauksena sen, että olet sanoissasi ja teoissasi enemmän Kristuksen kaltainen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, millä yhdellä tai useammalla tavalla voit hallita ajatuksiasi ja pitää ne enemmän Kristuksen kaltaisina.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun Moosia 4 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni:

Tulosta