Leer en Verbonden 2021
28 maart. Waarom heb ik de verzoening van Jezus Christus nodig? Leer en Verbonden 29


‘28 maart. Waarom heb ik de verzoening van Jezus Christus nodig? Leer en Verbonden 29’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2021 (2020)

‘28 maart. Waarom heb ik de verzoening van Jezus Christus nodig?’ Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2021

Afbeelding
Christus in gebed

Christus in Gethsémané, Heinrich Hofmann

28 maart

Waarom heb ik de verzoening van Jezus Christus nodig?

Leer en Verbonden 29

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het thema van de Aäronische priesterschap of het jongevrouwenthema op. Leid vervolgens een bespreking over bijvoorbeeld de volgende punten, en bepaal hoe je ermee aan de slag wilt gaan. Je kunt in een presidiumvergadering besluiten welke onderwerpen worden besproken.

  • Ons quorum of onze klas. Hoe kunnen we meer eenheid in onze klas of ons quorum bereiken? Aan welke doelen willen we samen werken?

  • Onze plichten of taken. Wat doen we om het evangelie te verspreiden? Wat voor ervaringen hebben we met tempelwerk en familiegeschiedenis gehad?

  • Ons leven. Hoe hebben we de hand van de Heer in ons leven gezien? Wat hebben we deze week uit onze Schriftstudie gehaald?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de bijeenkomst besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leider of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘Net zoals de mens pas naar voedsel verlangt als hij honger heeft, verlangt hij pas verlossing van Christus als hij weet waarom hij Christus nodig heeft. Niemand weet echt waarom hij Christus nodig heeft, totdat hij de leer van de val en de gevolgen daarvan voor de mensheid begrijpt en aanvaardt.’ (‘The Book of Mormon and the Doctrine and Covenants’, Ensign, mei 1987, 85.) Bij het bestuderen van Leer en Verbonden 29 deze week heb je misschien gezien hoe de Heiland de val beschreef en hoe we ervan worden verlost. Hoe heb je een getuigenis van Jezus Christus gekregen, en van zijn rol als onze Heiland en Verlosser? Bedenk hoe een sterker getuigenis van Hem de jongeren zal veranderen. Bij de voorbereiding kun je kijken naar ‘Keuzevrijheid en de val van Adam en Eva’, ‘De verzoening’ en ‘Door Christus kunnen we van zonden gereinigd worden’ in hoofdstuk 3 van Predik mijn evangelie ([2004], 49–50, 51–53, 62–63).

Afbeelding
jongevrouwen in een les

Omdat de Heiland ons van de val heeft gered, kunnen wij vreugde vinden.

Samen leren

Als inleiding op de les van vandaag kun je de quorum- of klasleden vragen om op het bord te noteren wat ze weten over de val van Adam en Eva. Wat lezen ze bijvoorbeeld over de val in Leer en Verbonden 29:36–50? Welk bewijs van de val zien we om ons heen? Door de onderstaande activiteiten kan je quorum of klas ontdekken hoe de gevolgen van de val door de verzoening van Jezus Christus ongedaan gemaakt kunnen worden.

  • Voor een beter begrip van de val van Adam en Eva kunnen de jongeren het volgende lezen: ‘Val van Adam’ in Trouw aan het geloof (166–168) of ‘Keuzevrijheid en de val van Adam en Eva’ in hoofdstuk 3 van Predik mijn evangelie (49–50). Laat hen zich voorstellen dat een vriend of vriendin vraagt: ‘Waarom heb ik Jezus Christus nodig?’ Vraag hen elkaar in groepjes van twee te leren hoe ze die vraag zouden beantwoorden, op grond van wat ze hebben gelezen.

  • Hoe kun je de jongeren in de Schriften laten ontdekken waarom ze de verzoening van Jezus Christus nodig hebben? Eén manier is om wat tekstverwijzingen uit het ‘Aanvullend materiaal’ op het bord te schrijven, en dan de samenvattingen van die teksten op papiertjes te zetten. Je geeft elke jongere een papiertje. Vraag hun om de Schriftteksten op het bord te lezen en daarbij de tekst te herkennen die bij hun samenvatting past. (Sommige samenvattingen hebben betrekking op meer dan één Schrifttekst.) Vraag elke jongere om de Schrifttekst die bij zijn of haar samenvatting hoort hardop te lezen, en te vertellen waarom we de verzoening van de Heiland nodig hebben.

  • Vraag de jongeren om voor zichzelf vragen te beantwoorden als: Hoe ben ik gezegend door de verzoening van Jezus Christus? Wat zou ik van de Heiland moeten veranderen zodat ik de zegeningen van zijn verzoening beter kan ontvangen? Vraag hen vervolgens om de eerste vraag samen te bespreken. Ze kunnen het volgende bestuderen: ‘De verzoening’ en ‘Door Christus kunnen we van zonden gereinigd worden’ in hoofdstuk 3 van Predik mijn evangelie (51–53, 62–63) en een of meer video’s in ‘Aanvullend materiaal’. Vraag ze naar hun bevindingen.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag zullen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Wat heeft de les van vandaag met hun persoonlijke doelen te maken? Quorum- of klasleden kunnen over hun ideeën vertellen als ze dat willen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland bad voor zijn discipelen en diende hen voortdurend. Hij vond gelegenheden om bij ze te zijn en zijn liefde te uiten. Welke gelegenheden heb jij om dat te doen met je quorum- of klasleden? (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland [2016], 6.)

Afdrukken