Leer en Verbonden 2021
10 oktober. Hoe kan ik mij vollediger tot de Heer bekeren? Leer en Verbonden 111–114


‘10 oktober. Hoe kan ik mij vollediger tot de Heer bekeren? Leer en Verbonden 111–114’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2021 (2020)

‘10 oktober. Hoe kan ik mij vollediger tot de Heer bekeren?’ Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2021

Afbeelding
glimlachende jongevrouwen

10 oktober

Hoe kan ik mij vollediger tot de Heer bekeren?

Leer en Verbonden 111–114

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het thema van de Aäronische priesterschap of het jongevrouwenthema op. Bespreek daarna de activiteiten van het quorum of de klas en indrukken en thema’s uit de algemene conferentie. De volgende vragen kunnen daarbij nuttig zijn.

  • Welke thema’s of boodschappen vielen ons op?

  • Waartoe voelden we ons aangezet door wat we leerden of voelden?

  • Wat moeten we als quorum of klas doen om de raad in de algemene conferentie op te volgen?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de bijeenkomst besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leider of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Als we ons vollediger tot de Heer willen bekeren, moeten we Hem vertrouwen en zijn geboden gehoorzamen, ook als onze bekering door moeilijke omstandigheden op de proef wordt gesteld. In 1837 verloren sommige leden van de kerk, waaronder leden van het Quorum der Twaalf Apostelen, hun getuigenis en keerden zich tegen de profeet Joseph Smith. Thomas B. Marsh was op dat moment president van het Quorum der Twaalf Apostelen. Toen je Leer en Verbonden 112 deze week las, viel je wellicht de raad op die de Heer aan Thomas B. Marsh gaf om hem bij zijn bekeringsproces te versterken (zie met name verzen 10–26). Wat leert deze raad je over een vollediger bekering tot de Heiland?

Hoe kunnen de quorum- of klasleden de belofte van de Heiland ontvangen dat ‘zij tot inkeer komen en [Hij] hen [zal] genezen’? (Leer en Verbonden 112:13.) Over welke ervaringen kun je iets vertellen? Bij het nadenken over deze vragen kun je de boodschap van zuster Bonnie H. Cordon ‘Vertrouw op de Here en steun niet op uw eigen inzicht’ (Liahona, mei 2017, 6–9) en ‘Bekering’ in Trouw aan het geloof ([2004], 13–17) lezen.

Afbeelding
jongeman leest in de Schriften

De Schriften zijn een grote bron van kracht bij onze zoektocht naar een vollediger bekering.

Samen leren

Weten de quorum- of klasleden wat het betekent om zich tot Jezus Christus te bekeren? Weten zij hoe ze zich vollediger kunnen bekeren? Nodig hen uit om deze vragen bij hun studie van Leer en Verbonden 112:10–26 te overdenken. Hoe kunnen we ook in moeilijke omstandigheden tot Jezus Christus bekeerd blijven? Je kunt de bekering van je quorum of klas tot de Heiland sterken met behulp van een van de volgende activiteiten.

  • Door Alma 32:27–43 kunnen de jongeren beter begrijpen hoe ze kun geloof kunnen versterken en zich vollediger tot het evangelie van Jezus Christus kunnen bekeren. Je kunt je quorum of klas in groepjes verdelen, elk groepje vragen om deze verzen te lezen en te bespreken wat zij over geloof en bekering leren. Vraag elk groepje te vertellen wat ze geleerd hebben. Je kunt het gesprek stimuleren door vragen te stellen als: Waarom is een zaadje dat een boom wordt een goede beschrijving van bekering? Wat houdt het in om ‘[Gods] woorden te beproeven’? (Vers 27.) Wat betekent het om de ‘boom’ te verzorgen? (Vers 41.) Hoe weten we dat het zaad van bekering ‘zwelt en ontspruit en begint te groeien’ in ons? (Vers 30.) Geef de quorum- of klasleden de tijd om te bedenken hoe ze hun eigen bekering tot Jezus Christus kunnen verdiepen.

  • Er zijn veel krachten in de wereld die zich verzetten tegen onze bekering tot Jezus Christus. Door Helaman 5:12 te lezen kan het quorum of de klas leren hoe ze ondanks tegenwerking sterk kunnen blijven. Wat betekent het om ‘uw fundament te bouwen’ op de rots van Jezus Christus? Je kunt elke jongere een deel van de boodschap ‘Het fundament van geloof’ van ouderling Quentin L. Cook geven (Liahona, mei 2017, 127–131) en hen laten zoeken naar voorbeelden en raad waarmee ze hun fundament op de Heiland kunnen bouwen.

  • Kun je een creatieve manier bedenken om het beginsel te demonstreren dat zuster Bonnie H. Cordon leerde in haar boodschap ‘Vertrouw op de Here en steun niet op uw eigen inzicht’? Je kunt bijvoorbeeld je quorum of klas in groepjes verdelen, en elk groepje uitdagen om met blokken of andere objecten een zo hoog mogelijk bouwwerk op een hellend vlak te maken. Bespreek vervolgens het verband met de boodschap van zuster Cordon. Het quorum of de klas kan daarna in de boodschap suggesties zoeken om Jezus Christus tot het middelpunt van hun leven te maken. Welke ervaringen kunnen we delen over momenten waarop we op eigen inzicht vertrouwden of momenten waarop we op de Heiland vertrouwden?

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag zullen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Wat heeft de les van vandaag met hun persoonlijke doelen te maken? Quorum- of klasleden kunnen over hun ideeën vertellen als ze dat willen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

De Heiland heeft gezegd: ‘Mijn leer is niet van Mij, maar van Hem, die Mij gezonden heeft’ (Johannes 7:16). Hij onderwees in de leer die Hij van zijn Vader had geleerd. Hoe kun je ervoor zorgen dat je in ware leer onderwijst? (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland [2016], 20–21.)

Afdrukken