Det gamle testamente 2022
13. mars. Hvordan kan jeg reagere på motgang med tro? 1 Mosebok 37–41


“13. mars. Hvordan kan jeg reagere på motgang med tro? 1 Mosebok 37–41”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022 (2021)

“13. mars. Hvordan kan jeg reagere på motgang med tro?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2022

Bilde
smilende unge menn

13. mars

Hvordan kan jeg reagere på motgang med tro?

1 Mosebok 37–41

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme sammen. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvordan kan vi støtte hverandre i det vi gjennomgår?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi bli bedre til å bruke teknologi som et redskap til å dele evangeliet med andre?

  • Forene familier for evigheten. Hva gjør vi for å hjelpe familien å komme til Kristus?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Som ung mann taklet Josef i Egypt mange former for motgang. Han opplevde strid i familien og ble mishandlet av brødrene sine. Han opplevde fristelse til å bryte kyskhetsloven. Men istedenfor å bli respektert for sin integritet ble han kastet i fengsel. Klassens eller quorumets medlemmer kan oppleve lignende prøvelser og mange andre. Tenk på dem du underviser, når du studerer Josefs erfaringer i 1 Mosebok 37–41. Grunn på hvilke verdifulle lærdommer Josefs liv kan ha for dem (se også Ether 12:27; Henry B. Eyring, “Prøv, prøv, prøv”, Liahona, nov. 2018, 90–93). Beretningen om Josef kan inspirere klassens eller quorumets medlemmer til å spørre: “Hvordan kan jeg reagere med tro på min motgang, og hvordan vil Gud hjelpe meg?”

Bilde
unge kvinners klasse

Ved å fokusere på vår tro på Jesus Kristus kan vi finne styrke i vår motgang.

Lær sammen

Vurder å be klassens eller quorumets medlemmer lage en liste på tavlen over noen hendelser fra Josef i Egypts liv, som beskrevet i 1 Mosebok 37 og 39–41. Å vise noen bilder, for eksempel de i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, kan hjelpe dem å huske disse hendelsene. Hvordan lignet Josefs prøvelser på utfordringer unge mennesker står overfor i dag? Hvis Josef levde nå, hvilket råd kunne han ha gitt oss om å reagere på motgang? Hva kunne han ha sagt om hvordan hans forhold til Herren hjalp ham? Bruk aktiviteter som de følgende til å hjelpe ungdommene å tenke over hvordan de kan reagere på sine utfordringer med tro på Jesus Kristus.

  • Å studere hvordan Frelseren reagerte på motgang kan hjelpe oss å takle vår motgang med tro. Ungdommene kan foreslå noen eksempler på motgang Frelseren opplevde og gjennomgå dem sammen (se “Støtteressurser” for å få noen ideer). Hva gjør inntrykk på oss ved hvordan Frelseren reagerte da han opplevde motgang? Hvordan kan vi følge hans eksempel når vi møter vår egen motgang?

  • Noen ganger er det lettere å reagere på motgang når vi prøver å se det fra Herrens perspektiv. For å hjelpe dem du underviser å forstå dette, kan du be dem finne eksempler på hvilken forskjell dette perspektivet kan gjøre ved å gjennomgå eldste Rafael E. Pinos budskap “Evangeliets evige perspektiv” (Liahona, mai 2015, 117–19). Be dem fortelle hva de fant ut. Hva sier disse eksemplene oss om hvordan vi kan se på og reagere på vår motgang? Hvis Frelseren kunne snakke med oss om våre utfordringer, hva tror vi han ville si? For å besvare dette spørsmålet kan ungdommene gjennomgå skriftstedene i “Støtteressurser”.

  • Vurder å be ungdommene gi et eksempel på en person (kanskje en av deres forfedre) som inspirerte dem ved hvordan han eller hun taklet en vanskelig prøvelse. Du kan også gi inspirerende eksempler fra personer du kjenner. Generalkonferansetalene inneholder ofte historier om personer som reagerte på motgang med tro (se noen eksempler i “Støtteressurser”). Overvei hva du kan dele fra slike budskap som kan være meningsfylt for dem du underviser. Mens dere drøfter disse eksemplene, kan du foreslå at klassens eller quorumets medlemmer fokuserer på hvordan tro på Jesus Kristus hjalp folk i deres motgang. Du kan også dele biskop W. Christopher Waddells liste over ressurser Herren har gitt oss for å hjelpe oss med våre utfordringer, som finnes nær slutten av hans budskap “Vend deg til Herren” (Liahona, nov. 2017, 94–96).

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

“Når du forbereder deg, må du la din forståelse av dem du underviser, veilede dine planer” (Undervisning på Frelserens måte, 7). Planlegg for eksempel med bønnens hjelp aktiviteter som bruker skriftsteder og andre ressurser som kan hjelpe med utfordringene klassens eller quorumets medlemmer står overfor.

Skriv ut