Det Nye Testamente 2023
28. maj. Hvad kan jeg gøre nu for at forberede mig på Frelserens andet komme? Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21


»28. maj. Hvad kan jeg gøre nu for at forberede mig på Frelserens andet komme? Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023 (2022)

»28. maj. Hvad kan jeg gøre nu for at forberede mig på Frelserens andet komme?« Kom og følg mig–Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2023

Billede
Han kommer igen for at herske og regere, af Mary R. Sauer

Han kommer igen for at herske og regere, af Mary R. Sauer

28. maj

Hvad kan jeg gøre nu for at forberede mig på Frelserens andet komme?

Joseph Smith – Matthæus 1; Matthæus 24-25; Markus 12-13; Lukas 21

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Indled derefter en drøftelse om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af nedenstående spørgsmål eller ved hjælp af dine egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan følge op på det, I drøfter.

  • Efterlevelse af evangeliet. Hvad drøftede vi sidste gang, og hvilke opfordringer eller opgaver blev der fremsat? Hvad har vi gjort for at efterkomme disse opfordringer eller opgaver?

  • Omsorg for dem, der har brug for hjælp. Hvad kan vi gøre eller sige for at nå ud til dem, der måske føler sig alene eller fjernt fra vor himmelske Fader?

  • Indbyd alle til at acceptere evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe andre til at føle Jesu Kristi kærlighed?

  • Knyt familier sammen for evigt. Hvilke idéer kan vi dele med hinanden for at styrke vores familier?

Ved lektionens afslutning kan du gøre følgende, hvis det er relevant:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der er blevet gennemgået.

  • Mind klasse- eller kvorumsmedlemmerne om de planer og opfordringer, der blev fremsat i løbet af mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Hvad mener de unge, som du underviser, om at leve i de sidste dage før Jesu Kristi andet komme? Det er sandt, at vi befinder os i en farefuld tid, præget af modgang, ondskab og ødelæggelse. Men da Frelseren beskrev vores tid for sine disciple ved slutningen af sit jordiske liv, gav han os håb. Selv om han erkendte det fremtidige mørke, lovede han, at hans lys ville »[dække] hele jorden« ved hans genkomst (se Joseph Smith – Matt 1:22-26; se også L&P 45:34-38).

Hvordan kan du hjælpe de unge til bedre at forstå de velsignelser og muligheder, der er forbundet med at leve i de sidste dage? Hvad kan du gøre for at inspirere dem til at forberede sig selv og verden på Frelserens andet komme? Udover at studere denne uges skriftsteder kan du gennemgå nogle få ressourcer fra »Jesu Kristi andet komme« i Evangeliske emner (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Lær sammen

For at hjælpe de unge med at gennemgå, hvad de har læst i skrifterne i denne uge, kan du skrive disse overskrifter på tavlen: Dystre profetier og storslåede forudsigelser (se Russell M. Nelson, »Omfavn fremtiden med tro«, Liahona, nov. 2020, s. 73-76). Derefter kan hver enkelt person gennemgå Joseph Smith – Matthæus 1:22-37 og opstille en liste over »dystre« og »storslåede« ting, der vil ske, før Frelseren kommer igen. Hvorfor er det vigtigt for os at være opmærksomme på disse begivenheder? Hvis du vil hjælpe de unge med at lære mere om, hvordan de kan forberede sig på Frelserens komme, kan du overveje nedenstående aktiviteter eller udarbejde dine egne.

  • Skrifthenvisningerne i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe de unge til at forstå, hvordan vor himmelske Fader forbereder vejen for sin Søns andet komme. Skriv evt. de begivenheder, der er beskrevet i skrifterne, på tavlen og bed hver enkelt om at læse et af skriftstederne op. Hver person kan relatere sin tekst til en begivenhed på tavlen og drøfte teksten med klassen. Hvad fortæller disse begivenheder om vores rolle i forberedelserne til Frelserens andet komme? Hvad bliver vi inspireret til at gøre som klasse eller kvorum?

  • Præsident Russell M. Nelson har givet følgende råd: »Hvordan håndterer vi både de alvorlige profetier og de storslåede udtalelser om vore dage? Herren fortalte os, hvor enkelt, men forbløffende det er: ›Hvis I er beredte, skal I ikke frygte‹ (L&P 38:30)« (»Omfavn fremtiden med tro«, s. 74). For at hjælpe de unge med at blive bedre forberedt på Frelserens genkomst kan du overveje at bede hver enkelt af dem om at læse et af de tre principper for forberedelse, som præsident Nelson nævnte i sin tale. Bed dem fortælle, hvad de har lært. Hvad er vi blevet inspireret til at gøre for at følge præsident Nelsons råd?

  • I begyndelsen af sin tale med titlen »Forberedelse til Herrens tilbagekomst« beskrev ældste D. Todd Christofferson, hvordan verden vil være efter Jesu Kristi andet komme (Liahona, maj 2019, s. 81-84). Bed de unge om at gennemgå hans beskrivelse og sammenligne den med, hvordan verden ser ud i dag. De kan drøfte, hvad vi kan gøre nu for at være klar til at leve i en verden som den, som ældste Christofferson beskrev. (De fire afsnit i hans budskab, der begynder med sætningen »For det første og afgørende for Herrens tilbagekomst«, kan være nyttig). Hvordan hjælper Frelserens kirke til at forberede os til hans andet komme? Ældste Christofferson nævnte tre måder, hvorpå Kirken »på enestående vis har fået kraft og myndighed til at udføre de nødvendige forberedelser til Herrens andet komme.« Lad klassens medlemmer finde frem til og drøfte disse ting.

Billede
ung kvinde studerer

Hvis vi er forberedt, behøver vi ikke frygte de begivenheder, der leder frem til Frelserens andet komme.

At handle i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at reagere på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at overveje, hvordan det vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis de reagerer på de tilskyndelser de har modtaget.

Yderligere ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Undervis eleverne i, at Ånden nogle gange vil lære dem ting under en drøftelse i klassen, som aldrig bliver udtalt.

Udskriv