Nieuwe Testament 2023
10 september. Hoe kan ik troost in Jezus Christus vinden als een dierbare overlijdt? 1 Korinthe 14–16


‘10 september. Hoe kan ik troost in Jezus Christus vinden als een dierbare overlijdt? 1 Korinthe 14–16’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘10 september. Hoe kan ik troost in Jezus Christus vinden als een dierbare overlijdt?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
vrouwen wandelen

10 september

Hoe kan ik troost in Jezus Christus vinden als een dierbare overlijdt?

1 Korinthe 14–16

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Hoe kunnen we beter met problemen en beproevingen omgaan door ons tot de Heer te wenden?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Wie van onze kennissen heeft behoefte aan onze gebeden en onze vriendschap?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Welke plannen om het evangelie uit te dragen zijn er in de jongerenwijkraad besproken? Hoe kan onze klas of ons quorum daaraan meewerken?

  • Families voor eeuwig verenigen. Hoe kunnen we onze band met onze hemelse Vader en Jezus versterken door aan onze familiegeschiedenis te werken?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Als iemand om wie we geven sterft, kan dat verschrikkelijk zijn. Afscheid moeten nemen van een dierbare brengt gevoelens van diepe rouw en verdriet met zich mee. Maar Paulus heeft gezegd: ‘De dood is verslonden tot overwinning’ (1 Korinthe 15:54), wat uiteindelijk zo is vanwege de opstanding van Jezus Christus. Met andere woorden, de ‘prikkel van de dood’ – de pijn en wanhoop die we in het sterfelijk leven meemaken – is ‘in Christus verzwolgen’ (Mosiah 16:7–8; zie ook 1 Korinthe 15:54–57).

Op zeker moment maakt iedereen de dood van een dierbare mee. Hoe help je de jongeren in die moeilijke tijden troost te vinden door hun geloof in Jezus Christus? Denk over deze vraag na terwijl je de les voorbereidt door 1 Korinthe 15, Mosiah 16:7–9 en Leer en Verbonden 42:44–46 te lezen.

Samen leren

Vraag de klas- of quorumleden wanneer ze weleens iets hebben voelen prikken. Waarom zou Paulus het woord ‘prikkel’ hebben gebruikt om de dood te beschrijven (zie 1 Korinthe 15:54–56)? Geef ze enkele minuten de tijd om 1 Korinthe 15 door te lezen en te vertellen hoe de prikkel van de dood is overwonnen. Overweeg dan activiteiten als de volgende om de jongeren duidelijk te maken hoe de Heiland ons kan troosten als iemand om wie we geven sterft.

  • Deel de klas- of quorumleden op in koppels en laat elk koppel enkele Schriftteksten onder ‘Aanvullend materiaal’ doornemen. Laat ze schriftelijk antwoorden op een vraag zoals: ‘Welke belangrijke leringen hoop ik niet te vergeten als ik een dierbare verlies?’ Vraag ze informatie uit de betreffende Schriftteksten in hun antwoord op te nemen. Laat ze vervolgens aan de klas vertellen welke leringen voor hen het belangrijkst zijn en waarom.

  • Lees samen een verhaal uit een conferentietoespraak over iemand die hoop in Jezus Christus vond toen iemand om wie hij of zij gaf stierf. Bijvoorbeeld: de toespraak van zuster Reyna I. Aburto ‘Het graf kent geen overwinning’ (Liahona, mei 2021, 85–86) of de toespraak van ouderling S. Mark Palmer ‘Onze droefheid zal tot blijdschap worden’ (Liahona, mei 2021, 88–89). Misschien krijg je de ingeving om iets uit eigen ervaring te vertellen of de jongeren te vragen hoe zij na de dood van een dierbare troost en hoop in Jezus Christus vonden.

  • Vertoon een of meer video’s in ‘Aanvullend materiaal nadat je de behoeften van de leden van je klas of quorum hebt overwogen. Vraag de jongeren naar hun indrukken. Hoe beïnvloedt de kennis dat Jezus Christus is opgestaan onze kijk op de dood? Vraag de leden van je klas of quorum om van de Heiland en zijn opstanding te getuigen, en hoe die kennis ze hoop geeft.

  • Johannes 11 beschrijft hoe de Heiland de dood van zijn dierbare vriend Lazarus beleefde. Laat de klas of het quorum vers 1–45 samen lezen en gaandeweg vertellen wat ze van het voorbeeld van de Heiland leren. Hoe kunnen we troost uit dit verslag putten als iemand om wie we geven sterft? Hoe kunnen we het voorbeeld van de Heiland volgen om ‘te treuren met hen die treuren […] en hen te vertroosten die vertroosting nodig hebben’? (Mosiah 18:9.) Wat kan ons daar volgens Leer en Verbonden 42:45–46 bij helpen? Vertoon eventueel de video ‘One-on-One (Ministering with Love)’ (ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
jongeman denkt na

Ons getuigenis van de opstanding van Jezus Christus geeft ons hoop als een dierbare overlijdt.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Onderwijzen houdt dienen met liefde in en anderen de zegeningen van het evangelie helpen ontvangen. En juist die hulp heeft een minderactief klaslid nodig. Wij dienen allemaal samen te werken om de hand te reiken aan wie het moeilijk hebben. Als leerkracht kun je daarbij vanuit een unieke positie helpen.

Afdrukken