Nieuwe Testament 2023
24 december. Hoe toont Jezus Christus zijn liefde voor mij? Kerstmis


‘24 december. Hoe toont Jezus Christus zijn liefde voor mij? Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023 (2022)

‘24 december. Hoe toont Jezus Christus zijn liefde voor mij?’, Kom dan en volg Mij – voor Aäronische-priesterschapsquorums en jongevrouwenklassen: leerstellige onderwerpen 2023

Afbeelding
Kindje Jezus

Verlost, Jenedy Paige

24 december

Hoe toont Jezus Christus zijn liefde voor mij?

Kerstmis

Afbeelding
met elkaar overleggen (pictogram)

Met elkaar overleggen

Onder leiding van een lid van het quorum- of klaspresidium; ongeveer 10–20 minuten

Zeg eerst samen het jongevrouwenthema of het thema Aäronische-priesterschapsquorums op. Breng daarna aan de hand van een of meer van de onderstaande vragen een gesprek over het werk van heil en verhoging op gang. Je kunt ook zelf vragen bedenken. (Zie Algemeen handboek, 10.2, 11.2.) Stel een actieplan op om het besprokene uit te voeren.

  • Het evangelie naleven. Hoe lukt het ons tegenwoordig om vreugde te vinden in het volgen van Jezus Christus?

  • Voor hulpbehoevenden zorgen. Wie van onze wijkleden of buren heeft hulp nodig? Hoe kunnen wij hulp bieden?

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen. Hoe kunnen we elkaar helpen bij onze voorbereiding op een zending?

  • Families voor eeuwig verenigen. Hoe kunnen we bijdragen aan familiegeschiedenis en tempelwerk in onze wijk?

Doe aan het eind van de les eventueel het volgende:

  • Getuig van de behandelde beginselen.

  • Herinner de quorum- of klasleden aan de plannen en uitnodigingen die je tijdens de les besproken hebt.

Afbeelding
in de leer onderwijzen (pictogram)

In de leer onderwijzen

Onder leiding van een volwassen leidinggevende of jongere; ongeveer 25–35 minuten

Je geestelijke voorbereiding

Vóór zijn geboorte stond Jezus Christus bekend als de grote Jehova. Hij was de ‘Geliefde en Uitverkorene [van de Vader] vanaf het begin’ (Mozes 4:2), vol heerlijkheid, genade en waarheid (zie Johannes 17:5; Leer en Verbonden 93:11). En toch, toen Hij werd geboren, legde Maria ‘Hem in de kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg’ (Lukas 2:7). Waarom was Jezus Christus bereid om de rol als Heiland op Zich te nemen, hoewel Hij dan in de nederigste omstandigheden naar de aarde zou komen? Het eenvoudige antwoord is dat Hij van ons houdt. Toen Nephi de geboorte van de Heiland in een visioen voor zich zag, getuigde hij van ‘de liefde van God, die zich alom uitstort in het hart van de mensenkinderen; daarom is zij boven alles het begerenswaardigst’ (1 Nephi 11:22).

Kerstmis is een bijzondere tijd om te bedenken hoe de geboorte van de Heiland en zijn zoenoffer blijk geven van zijn liefde voor jou. Lees bij je voorbereiding om de jongeren de liefde van de Heiland te laten voelen Lukas 4:16–21; Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–16; en de toespraak van ouderling D. Todd Christofferson ‘Gods liefde’ (Liahona, november 2021, 16–19).

Samen leren

Vraag je klas of quorum, nu ze de studie van het Nieuwe Testament dit jaar gaan afsluiten, naar hun favoriete verhalen uit het Nieuwe Testament waarin de Heiland zijn liefde voor de mensen om Hem heen toonde. Lees eventueel enkele van die verhalen samen. Wat zeggen deze verhalen ons over de liefde van de Heiland voor ons? Bespreek de liefde van de Heiland verder aan de hand van activiteiten als de volgende.

  • Laat de leden van je klas of quorum de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus met een prachtig boeket bloemen vergelijken. (Zie Russell M. Nelson, ‘Goddelijke liefde’, Liahona, februari 2003, 16.) Geef iedereen een uitgeknipte bloem van papier en vraag ze om een van de Schriftteksten in het ‘Aanvullend materiaal’ te lezen. Laat ze op hun bloem schrijven wat ze over de liefde van onze hemelse Vader en Jezus voor ons te weten komen. Terwijl ze over hun bevindingen vertellen, kunnen ze hun bloemen als in een boeket bij elkaar stoppen. Hoe kunnen we beter herkennen hoe onze hemelse Vader en Jezus hun liefde voor ons tonen?

  • Verschillende lofzangen beschrijven manieren waarop de Heiland zijn liefde voor ons toont. (Zie bijvoorbeeld ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’, Lofzangen, nr. 92.) Laat de klas- of quorumleden een lofzang kiezen en vertellen wanneer ze de liefde van de Heiland op een manier als in de lofzang hebben gevoeld. Op welke andere manieren heeft de Heiland zijn liefde voor ons getoond? Hoe kunnen we als volgelingen van Christus ertoe bijdragen dat anderen zijn liefde voelen?

  • Er zijn in de wereld veel verkeerde ideeën over Gods liefde voor ons. Sommigen denken bijvoorbeeld dat God meer houdt van mensen die rijk of voorspoedig zijn. Sommigen vinden misschien dat een liefhebbende God ons wel zal accepteren zoals we zijn en ons niet vraagt om te veranderen. Welke valse voorstellingen van Gods liefde hebben we zoal gehoord? Je kunt deze verkeerde denkbeelden pareren door de jongeren te wijzen op de toespraak van ouderling D. Todd Christofferson ‘Gods liefde’ of de toespraak van president Dallin H. Oaks ‘De liefde en de wet’ (Liahona, november 2009, 26–29). Wat geeft ons in deze toespraken meer inzicht in Gods liefde voor ons?

Afbeelding
bloemen

De liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus is te vergelijken met een prachtig boeket bloemen.

In geloof handelen

Spoor de quorum- of klasleden aan om te bedenken hoe ze met de ingevingen die ze vandaag hebben gekregen aan de slag willen gaan. Moedig ze aan om hun plan op te schrijven. Als ze dat willen, mogen ze vertellen wat ze van plan zijn. Laat ze zich afvragen hoe hun band met onze hemelse Vader en Jezus Christus wordt versterkt als ze naar hun ingevingen handelen.

Aanvullend materiaal

Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Liefde was de grote drijfveer achter alles wat de Heiland tijdens zijn aardse bediening deed – zijn liefde voor zijn Vader en zijn liefde voor ons allemaal. Vervuld van christelijke liefde kijken wij uit naar elke gelegenheid waarbij wij anderen kunnen helpen over Christus te leren en tot Hem te komen. Liefde is de reden en de motivatie voor ons onderwijs.

Afdrukken