Leer en Verbonden 2021
1–7 maart. Leer en Verbonden 20–22: ‘De opkomst van de kerk van Christus’


‘1–7 maart. Leer en Verbonden 20–22: “De opkomst van de kerk van Christus”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘1–7 maart. Leer en Verbonden 20–22’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
Huis van Peter Whitmer

Huis van Peter Whitmer, Al Rounds

1–7 maart

Leer en Verbonden 20–22

‘De opkomst van de kerk van Christus’

Stel u bij het lezen van Leer en Verbonden 20–22 open voor de ingevingen van de Heilige Geest. U kunt ze eventueel opschrijven zodat u ze later kunt raadplegen.

Schrijf uw ingevingen op

De profeet Joseph Smith voltooide het vertaalwerk van het Boek van Mormon. Maar het werk van de herstelling was pas begonnen. Uit eerdere openbaringen was gebleken dat de Heer niet alleen de leer en het priesterschapsgezag wilde herstellen, maar ook een formele organisatie: zijn kerk (zie Leer en Verbonden 10:53; 18:5). Dus wrongen meer dan 40 gelovigen zich op 6 april 1830 in de houten woning van de familie Whitmer in Fayette (New York) om de oprichting van de Kerk van Jezus Christus bij te wonen.

Sommige mensen vragen zich af waarom het nodig is om een formele kerkorganisatie te hebben. We kunnen het antwoord tenminste ten dele vinden in de openbaringen die met die eerste kerkbijeenkomst in 1830 te maken hebben. Daarin worden zegeningen beschreven die niet mogelijk zouden zijn als de ware Kerk van Jezus Christus in de laatste dagen niet ‘op de juiste wijze georganiseerd en gesticht’ was (Leer en Verbonden 20:1).

Zie ook Heiligen, deel 1, hoofdstuk 8, en ‘Build Up My Church’, Revelations in Context, 29–32.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 20:1–36

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is op ware leer gebaseerd.

In het opschrift van afdeling 20 wordt het een ‘openbaring betreffende de organisatie en het bestuur van de kerk’ genoemd. Maar voordat het beleid van de kerk uiteen wordt gezet, priesterschapsambten worden genoemd, en procedures voor de verrichting van verordeningen besproken, onderricht deze openbaring ons in fundamentele leerstellingen. Vraag u bij het lezen van de eerste 36 verzen van deze openbaring eens af waarom dat zo is. U kunt eventueel ook een lijst van de gevonden evangeliewaarheden opstellen. Hier zijn enkele voorbeelden:

Waarom zou het bij de vestiging van de kerk belangrijk zijn geweest om nadruk op deze leerstellingen te leggen?

Leer en Verbonden 20:37, 75–79

Heilige verordeningen zijn een essentieel onderdeel van de herstelde kerk.

Toen de kerk werd opgericht, onderwees de Heer zijn heiligen in heilige verordeningen, waaronder de doop en het avondmaal. Denk bij het lezen van de instructies ‘aangaande de manier van dopen’ in vers 37 aan uw eigen doop. Had u de gevoelens die in dit vers beschreven worden? Hebt u ze nu? Overdenk wat u kunt doen om uw ‘vaste voornemen [Jezus Christus] tot het einde te dienen’ levendig te houden.

Probeer bij het lezen over het avondmaal in Leer en Verbonden 20:75–79 die heilige gebeden te bekijken vanuit het perspectief van iemand die ze voor het eerst hoort. Welke inzichten krijgt u over het avondmaal? En over uzelf? Hoe kunt u zich deze week met deze inzichten beter op het avondmaal voorbereiden?

Afbeelding
diaken dient het avondmaal rond

Het avondmaal is een heilige verordening.

Leer en Verbonden 20:38–60

Dienstbetoon door de priesterschap is kerkleden en hun gezinsleden tot zegen.

Als iemand u zou vragen wat de taken van een priesterschapsdrager waren, wat zou u dan zeggen? Lees de lijst met taken van de verschillende priesterschapsambten in Leer en Verbonden 20:38–60. Geeft iets in die verzen u een andere kijk op priesterschapstaken en hoe de Heiland zijn werk doet? Hoe is het werk dat in deze verzen beschreven wordt u tot zegen geweest?

Voor meer informatie over de manier waarop vrouwen in het kerkwerk priesterschapsgezag uitoefenen, raadpleegt u Dallin H. Oaks, ‘De sleutels en het gezag van het priesterschap’, Liahona, mei 2014, 49–52.

Leer en Verbonden 21

De Kerk van Jezus Christus wordt door een levende profeet geleid.

Wat leert u uit Leer en Verbonden 21:4–9 over de woorden van de profeten van de Heer? Denk na over de beloften in vers 6 aan hen die de woorden van de Heer bij monde van zijn profeet ontvangen. Wat betekenen die beloften voor u?

Hoe kunt u het woord van de levende profeet ontvangen ‘alsof uit [Gods] eigen mond’? (Vers 5.) Welke raad heeft de huidige profeet gegeven waarmee u de zegeningen kunt ontvangen die in vers 6 beloofd worden?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 20.Wat zouden we zeggen als iemand ons vroeg waarom we de kerk nodig hebben? Welke antwoorden vinden we in Leer en Verbonden 20? Zie ook D. Todd Christofferson, ‘Waarom de kerk er is’, Liahona, november 2015, 108–111.

Leer en Verbonden 20:69.Wat houdt het in om te ‘wandelen […] in heiligheid voor het aangezicht van de Heer’? Het is misschien leuk als uw gezinsleden enkele dingen opschrijven of tekenen waarmee ze in heiligheid kunnen wandelen, of dingen die hen daarvan juist kunnen afleiden. Dan kunnen ze de vellen papier gebruiken om een pad te maken en dat pad te bewandelen, waarbij ze alleen maar op de tekeningen mogen stappen die tot Christus leiden.

Leer en Verbonden 20:37, 71–74.Als er iemand in uw gezin nog niet gedoopt is, kunnen deze verzen een goede aanleiding zijn om te bespreken hoe men zich op de doop voorbereidt (zie vers 37) en hoe de doop wordt verricht (zie de verzen 71–74). Uw gezinsleden kunnen elkaar foto’s van hun doopdag laten zien of samen herinneringen ophalen.

Leer en Verbonden 20:75–79.Hoe kunnen uw gezinsleden zich aan de hand van deze verzen voorbereiden op een zinvolle, eerbiedige beleving van het avondmaal? U kunt deze verzen gebruiken als suggesties om bepaalde dingen tijdens het avondmaal te overdenken. Uw gezinsleden kunnen daar afbeeldingen van opzoeken of tekenen. Als dat gepast is, kunt u die tekeningen de volgende keer mee naar de avondmaalsdienst nemen als geheugensteuntje aan de dingen die ze tijdens het avondmaal kunnen overdenken.

Leer en Verbonden 21:4–7.Laat uw gezinsleden eventueel in de verzen 4–5 woorden en zinsneden opzoeken over het volgen van de profeet van de Heer. Wat houdt het in om de woorden van de profeet in alle geduld, en in geloof, te ontvangen? Wanneer hebben wij de zegeningen ontvangen die in vers 6 beloofd worden?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘De Kerk van Jezus Christus’, Kinderliedjes, 48.

Ons onderwijs verbeteren

Leef naar het voorbeeld van de Heiland. ‘De macht van de Heiland om anderen te onderwijzen en te verhogen, kwam voort uit de manier waarop Hij zijn leven leidde en het type persoon dat Hij was. Hoe ijveriger we ernaar streven als Jezus Christus te leven, des te meer zullen we in staat zijn zoals Hij te onderwijzen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 13.)

Afbeelding
Oliver Cowdery ordent Joseph Smith

Oliver Cowdery ordent Joseph Smith, Walter Rane

Afdrukken