Leer en Verbonden 2021
22–28 maart. Leer en Verbonden 29: ‘Jezus Christus zal zijn volk vergaderen’


‘22–28 maart. Leer en Verbonden 29: “Jezus Christus zal zijn volk vergaderen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘22–28 maart. Leer en Verbonden 29’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2021

Afbeelding
Jezus staat voor geknielde mensen

Elke knie zal zich buigen, J. Kirk Richards

22–28 maart

Leer en Verbonden 29

Jezus Christus zal zijn volk vergaderen

Een van de doelen van Schriftstudie is het bestuderen van leerstellingen of evangeliebeginselen die van onmisbaar belang voor ons heil zijn. Let bij uw studie van Leer en Verbonden 29 op leerstellige inzichten die u zinvol vindt.

Schrijf uw ingevingen op

Hoewel de Kerk van Jezus Christus in 1830 was opgericht, moesten veel evangeliewaarheden nog geopenbaard worden, en diverse kerkleden in die tijd hadden vragen. Ze hadden in het Boek van Mormon profetieën gelezen over de vergadering van Israël en de opbouw van Zion (zie 3 Nephi 21). Hoe zou dat gebeuren? De openbaringen die Hiram Page beweerde te hebben ontvangen, gingen over dat onderwerp, en daardoor werd de nieuwsgierigheid van de leden alleen maar groter (zie Leer en Verbonden 28). Veel mensen hadden vragen over de val van Adam en Eva, en de geestelijke dood. De Heer verwelkomde deze vragen in 1830: ‘Wat u ook zult vragen in geloof, in gebed verenigd naar mijn gebod, zult u ontvangen’, zei Hij tegen de heiligen (Leer en Verbonden 29:6). En Hij verwelkomt onze vragen in deze tijd; Hij wacht gewoon af tot we ze in gebed aan Hem stellen. In feite blijkt uit de leerstellig rijke openbaring in Leer en Verbonden 29 dat Hij soms antwoordt met veel meer waarheid en kennis dan waarom we hadden gevraagd.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Leer en Verbonden 29

Onze hemelse Vader heeft een plan voor onze verhoging uitgewerkt.

In Leer en Verbonden 29 staan veel beginselen over Gods plan voor zijn kinderen. Kijk bij het lezen wat u over de verschillende onderdelen van het plan kunt leren:

Welke nieuwe inzichten hebt u opgedaan? In welke opzichten zou uw leven anders zijn als u deze leerstellingen niet kende?

U vindt meer over het plan van onze hemelse Vader in ‘Het heilsplan’. (Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk, herziene editie [2018], ChurchofJesusChrist.org/manual/missionary.)

Leer en Verbonden 29:1–8

Jezus Christus zal zijn volk vóór zijn wederkomst vergaderen.

Jezus Christus zegt dat Hij zijn volk zal vergaderen ‘gelijk een hen haar kuikens vergadert onder haar vleugels’ (Leer en Verbonden 29:2). Wat leren we uit deze beeldspraak over het verlangen van de Heiland om ons te vergaderen? Let bij het lezen van Leer en Verbonden 29:1–8 op inzichten waarom we ons vergaderen, wie dat zullen zijn, en hoe we kunnen helpen met het vergaderen van de ‘uitverkorenen’ (vers 7).

In onze tijd betekent in Zion vergaderen dat we in de ringen van Zion over de hele wereld bijeenkomen. Hoe kunnen we, door ons als heiligen te vergaderen, ‘in alle dingen voorbereid [zijn]’ op de rampspoed die aan de wederkomst van de Heiland vooraf zal gaan? (Vers 8; zie ook de verzen 14–28.)

Zie ook Geloofsartikelen 1:10; Russell M. Nelson en Wendy W. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
hen en kuikens

Hoe vaak, Liz Lemon Swindle

Leer en Verbonden 29:31–35

‘Alle dingen [zijn] voor mij geestelijk.’

In welk opzicht zijn alle geboden geestelijk? Wat leert u over het doel van geboden als u weet dat alle geboden geestelijk zijn? U kunt enkele geboden opschrijven en nadenken over de geestelijke beginselen ervan.

Wat zou er kunnen veranderen als u bedacht wat de geestelijke betekenis of het doel van uw alledaagse bezigheden was, zelfs de schijnbaar praktische of routineuze?

Zie ook Romeinen 8:6; 1 Nephi 15:30–32.

Leer en Verbonden 29:36–50

Jezus Christus verlost ons van de gevolgen van de val.

De Heer begint deze openbaring met Zichzelf te introduceren als onze Verlosser, die onze ‘zonden heeft verzoend’ (vers 1). In de openbaring worden verder enkele redenen gegeven waarom we een Verlosser nodig hebben. Bedenk hoe u aan de hand van de verzen 36–50 kunt uitleggen waarom wij door de Heiland Jezus Christus verlost moeten worden. In veel geloofstradities wordt de val als een tragedie beschouwd; wat kunt u in deze verzen over de positieve resultaten van de val vinden? (Zie ook 1 Korinthe 15:22; 2 Nephi 2:6–8, 15–29; Mosiah 3:1–19; Mozes 5:9–12.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en op de thuisavond

Leer en Verbonden 29.U kunt uw gezin aan de hand van Leer en Verbonden 29 en de afbeeldingen aan het eind van dit materiaal het een en ander over het heilsplan leren. Uw gezinsleden kunnen bijvoorbeeld de gesuggereerde verzen lezen en bespreken om wat over de verschillende onderdelen van het plan te weten te komen. Ze kunnen nadere informatie vinden in Gospel Topics (topics.ChurchofJesusChrist.org) of de Gids bij de Schriften (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Schrijf op wat u leert. Waarom zijn we dankbaar dat wij op de hoogte zijn van het heilsplan? Wat voor invloed heeft dat op ons dagelijks leven?

Leer en Verbonden 29:2, 7–8.Wat betekent het om door de Heiland vergaderd te worden? Hoe kunnen we helpen met het vergaderen van de uitverkorenen?

Leer en Verbonden 29:3–5.Wat leren we uit deze verzen over de Heiland dat ons kan helpen om ons ‘hart op [te heffen] en […] verblijd’ te zijn? (Vers 5.) Aan de hand van de video ‘We Can Find Happiness’ (ChurchofJesusChrist.org) kunt u bespreken hoe uw gezin gelukkig is geworden doordat u van het heilsplan afwist.

Leer en Verbonden 29:34–35.Door deze verzen samen te lezen, krijgt uw gezin de gelegenheid om de geestelijke redenen te bespreken voor enkele geboden of profetische raadgevingen die u probeert op te volgen. Waarom wil de Heer bijvoorbeeld dat wij als gezin in de Schriften lezen? Hoe hebben wij geestelijk baat gehad bij het onderhouden van de geboden?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Israël, hoor, God roept u allen’, Lofzangen, nr. 7.

Ons onderwijs verbeteren

Let op Jezus Christus. We leren uit de Schriften dat al Gods scheppingen van Jezus Christus getuigen (zie Mozes 6:62–63), dus let bij het lezen van de Schriften op leringen over Jezus Christus. U kunt vooral nota nemen van verzen waaruit u iets over Hem leert, of u kunt ze markeren.

Afdrukken